Vandaag is de nieuwe Grand Seiko binnen gekomen. Via C24 direct uit Japan. Ik weet niet of deze SBGE281 een specifiek Japans model is of dat deze ook op andere markten is/werd aangeboden.
Het is een beste unit met 40 mm diameter, lekker dik maar wel met 20 mm lugs (damm, kan ik die 19 mm croco’s weer opzouten). Het lijkt een vrij basis model dus geen 5 link bracelet of zichtbodem, maar ach die bracelet is het eerste dat ik meteen verwijder en de zichtbodem is jammer. Wel een geschroefde kroon, en verhip: als die dicht zit is het GS logo op de kroon uitgelijnd (heet dat zo?).
De wijzerplaat is hoogglans Midnight Blue, enkel in direct zonlicht zie je het blauwe erin, op het eerste gezicht gewoon zwart. Geen gefriemel met patroontjes of effecten, niks, nada, niente. Mooie gefaceteerde wijzers, de gedopte secondewijzer met de mooie Spring Drive gang. Lekker ook weer vind ik de power reserve meter, nodig? niet echt, gewoon leuk.
Kers op de taart is de Travelers GMT functie die mooi de home time blijft aangegeven terwijl de uurwijzer per uur verstelt kan worden. Prima dus.
Oh en de opwindratel van de kroon is geweldig, wat een feedback! Sorry voor de SBGW adapten, ook een prima handwinder, maar dit is toch echt lekkerder!
Wellicht omdat deze uit Japan komt, viel me op dat de box eenvoudiger is geworden, geen sleeve (of toch een handelaar die deze heeft verwijderd), een beperkte rijstpapieren wikkel, een kleinere watchcase van leer of leerachtig materiaal, een plastic ( ) insert ervoor in de outer box en een vakje voor de papieren. Dit is enkel nog het QR garantiekaartje en een mini-cursus Japans denk ik. Instructieboekje wordt verwezen naar de website. Al met al oogt het minder luxe dan de tot nu toe mij bekende boxen, erg? nee het gaat toch naar zolder.