NA Grand Seiko heritage SBGR309

Sjiek! Geniet lekker van je NA

1 like

Mooie GS duo! Perfecte pols snoep :candy:

1 like

Dank voor de mooie reacties!

Zwart is inderdaad de juiste keuze geweest! Prachtig duo heb je.

1 like

Draag de mijne al ruim een jaar met veel plezier, jij hetzelfde gewenst!

1 like

Echt een schitterend horloge.

1 like

Heel erg mooi! Gefeliciteerd ermee.

1 like

Mooi horloge, gefeliciteerd en veel draagplezier :ok_hand: :+1:

1 like

Prachtige aanwinst, heel veel draagplezier :+1:t2:

1 like

Schitterende keuze! Veel plezier ermee.

1 like

Proficiat! Ik had verwacht dat de keuze voor springdrive zou vallen, maar de automatische kalibers zijn eigenlijk net zo mooi.
Geniet ervan!

1 like

Die gedachte speelt wel door mijn hoofd: bijvoorbeeld een blauwe springdrive. Dan heb ik 3 kleuren en 3 verschillende calibers.

2 likes

Gefeliciteerd man, daar hadden we het al over gehad, maar je hebt zo een mooi koppel gerealiseerd. :+1:t3::+1:t3::+1:t3:

1 like

Bij de aankoop 3 weken terug moest de band op maat worden gemaakt. Omdat ik door ziekte ruim 3,5kg was afgevallen, had ik hem wat los laten afstellen. Inmiddels komt het gewicht weer wat terug, en werd de band nogal strak.

Dus even gekeken hoe dit wat langer te maken. Ik had 2 hele en 1 halve schakel over, bij nieuw. Deze eerst gemeten om te bepalen wat ik het beste kon wisselen. Meten = weten, nietwaar. Een halve schakel is 6,5mm en een hele 10,5 mm. Mijn inschatting is dat 4mm voorlopig moet volstaan. Dat betekent 1 halve schakel eruit, en 1 hele ervoor terug. Er zat nog 1 halve in de band, dus dat kwam goed uit.

Daarna bij de reserveschakels eerst eens bestudeerd hoe dat GS systeem met schroefjes nu precies werkt. In de schakel zit een pen met aan weerszijden schroefdraad. En die wordt op zijn plek gehouden door aan elke kant een minuscuul schoefje met schroefkop 1mm (…).

Nu heb ik na verschillende Seiko’s met pin-and-collar systeem inmiddels al wel de ervaring dat ik moet wachten op een Zen momentje. Die pin-and-collar heb ik inmiddels aardig onder de knie, ondanks een bijzonder slechte motoriek en steeds slechtere ogen. Maar dit systeem is weer een hele nieuwe uitdaging.

Schroefjes los en eruit is niet zo’n probleem. Maar dan het hele zaakje weer terug. Vooral het terugplaatsen van die 9$%#@ schroefjes is nogal priegelwerk. Wat het beste werkte was om dit met mijn vingertoppen te doen. En als hij dan goed voor het gaatje zit (…) met de vingertop rechtsom te draaien en hopen dat hij het begin van de draad pakt.En dat allemaal met een sterk vergrotende bril door een loeplamp kijkend. Met een pincet werkt niet -bij mij- met ronde schroefjes. Als je iets teveel kracht zet dan schieten die alle kanten op en vind je ze nooit meer terug.

Uiteindelijk na 3 kwartier hobby’en was de klus geklaard en zit hij weer zoals ik wil. Ik zou bijna mijn uiterste best willen doen om niets meer aan te komen, want dan moet er weer gesleuteld worden.

Oproep aan Grand Seiko: kan dit niet simpeler? Nee natuurlijk niet. Grand Seiko bezitters hebben meestal personeel en laten dit doen.

Ik zag op de foto pas dat er wolken waren :slight_smile:

6 likes

Ik ben er nu pas echt achter hoe de schakels van de Grand Seiko (SBGR309) aan elkaar zitten. De pen die door de schakels gaat om ze met elkaar te verbinden heeft zelf geen schroefdraad, maar wordt gewoon op zijn plaats gehouden door de schroefjes aan weerszijden aan de buitenzijde van de schakel. De schroefdraad zit dus in het gat van de schakel, en niet op de verbindingspen.
Op zich wel weer handig omdat op die manier je de pen niet vast hoeft te houden tegen meedraaien.

Nu nog een goede manier vinden om die mini schroefjes in het gaatje te krijgen.

1 like

Mooi hoor! Gefeliciteerd!

1 like

Van harte met deze NA.

GS staat nog ergens op mijn wishlist maar ik kan maar geen optimale keuze maken…

Heel veel draagplezier er van!

Ik vond het ook best moeilijk. Mijn beste tips uit persoonlijke ervaring:

• als je kunt, ga eens passen. Indien binnen je mogelijkheden is Eugene van Baal in Nijmegen een goed adres met altijd het nodige op voorraad
  • probeer een soort van voorkeurlijst te maken met punten als afmetingen, welke complicaties persé wel of niet, soort uurwerk, kastvorm, maximale prijs. Dan kun je waarschijnlijk al veel modellen afkruisen en je concentreren op een kleinere groep

Wellicht bij jou al bekend, maar de Europese website heeft mij veel geholpen om een keuze te maken. Heb je daar een model gevonden en een AD bij jou in de buurt heeft hem niet op voorraad, dan kunnen zij hem voor je bestellen. Let op: dan moet je hem waarschijnlijk wel afnemen. Of je bestelt hem daar zelf.

Succes met je zoektocht.

1 like

Dank voor de tips!

De

heeft GS helaas niet meer in het assortiment.
Iets verder weg, maar op nog te overziene afstand, nog zeker wel hoor.

heb ik dan ook al meer dan eens gedaan.

Probleem dat ik ondervind, is de door mij gewenste uitvoering, in combinatie met de prijs.

Anders verwoord c.q. toegelicht:
Ik vind de champagne wijzerplaat prachtig en onderscheidend.
Ik heb geen probleem met quartz.
Dan kan ik al een keuze maken, die je duidelijk kunt afbakenen…
Maar…Dan begint het probleem pas!
De 44GS kast vind ik dan weer een mooie toevoeging, waarbij ook aan de prijs toegevoegd kan worden.
En dat loopt dan door tot aan de 44GS met spring drive…
En op dat moment is de prijs al meer dan één keer over de kop gegaan.

Ik moet (eigenlijk helemaal niets, maar dan toch) voor mijzelf eens duidelijk maken wat ik nu echt wil en hoe ver ik daarin wil gaan.
Of zo vaak gaan kijken en passen totdat ik er op uitgekeken ben.

2 likes

weet dat ik moet gaan voor wat ik echt wil, anders valt het altijd tegen en blijf je teleurgesteld. Ik zeg SBGA373 en sparen! Of eventueel verkopen van huidige horloges…