In oktober 2020 mocht ik mijn eerste Grand Seiko binnen hengelen, de Heritage quartz met champagne wijzerplaat. Een lang gekoesterde wens.
En hoe gaat dat, je bent er erg blij mee maar blijft toch weer rondkijken of er nog iets bij kan komen. Het smaakte dus naar meer Grand Seiko en dan liefst een stapje hoger natuurlijk. Spring drive of mechanisch.
Sinds Grand Seiko in maart 2017 los is geweekt van Seiko zijn er nogal wat nieuwe modellen uitgebracht, waarvan de nodige “limiteds”. Ergens las ik dat er op enig moment iets van 144 modellen waren. En dat maakt de keuze reuze, maar niet eenvoudiger.
Gelukkig heb bij mijn zoektocht de nodige opties snel af kunnen vinken. Liefst geen lumen, geen GMT, geen sportmodel. Ook werd me al snel duidelijk dat ik de wijzerplaten met allerlei structuur zoals snowflake en birch erg kunstig vond, maar niet iets wat ik zoek voor een wat chiquer horloge. En toen ik had gezien dat Grand Seiko 2 modellen met “normale” wijzerplaat had in 42mm was de keuze snel gemaakt. Dat bracht de opties terug naar 2 modellen: de SBGR307 met zilveren dial en de SBGR309 met zwarte wijzerplaat.
Omdat ik al een lichte wijzerplaat had (de quartz) ben ik gegaan voor de zwarte. Het lastige was dat ik die nergens in NL in het echt kon bekijken. In de webshop van Grand Seiko EU (Parijs) stond hij wel op voorraad. Dus contact opgenomen met Eugene van Baal in Nijmegen en gevraagd of die hem wilde bestellen. Aldus geschiedde.
Zo kon ik deze week bij Van Baal langs om hem in het echt te zien en passen. En natuurlijk mee genomen! Prachtige Grand Seiko. En zo heb je ineens een kleine “collectie” van Grand Seiko’s.
(hier naast de SARX035 ‘Baby GS’)
Deze nieuwe Grand Seiko heeft het automatische 9S68 caliber met een gangreserve tot 72 uur. Een WR van 100 meter met schroefkroon. Dit caliber is door een doorzichtvenster te bewonderen, voor mij altijd een plus hoewel hij daardoor ietsje dikker uitpakt (13.1 mm). Wat ik ook bijzonder vind is dat dit caliber is ontwikkeld voor grotere kasten. Dit heeft tot gevolg dat de datum netjes aan de buitenzijde van de wijzerplaat komt te staan, en niet te ver naar binnen zoals je wel ziet bij merken met een grote kast en kleiner caliber. Het is slechts een detail, maar wel een detail dat ik zeer kan waarderen.
What’s next? Daar moet ik maar even niet over nadenken. We zien het wel.
Ik heb gelijk de Tissot PRX Powermatic blauw en zwart gepast. De blauwe sprak me het meeste aan. Eerst maar eens wachten tot de PRX chrono’s binnen zijn en die ook passen te zijner tijd. Die zou ik graag eerst in het echt willen zien, want twijfel enorm tussen de blauwe en white linen.