Ik heb de onhebbelijkheid bij elk horloge(merk) dat ik heb, ook wat lectuur te verzamelen.
Bijvoorbeeld bij mijn Speedy het boek Moonwatch Only en daarom kon mijn GS kon niet achterblijven.
Nog niet eens zo gek lang geleden op HF een zoekertje geplaatst of iemand dit boek heeft en van dit lijvige GS-boek af zou willen. Zo naïef.
Beperkt uitgegeven en nu ik het boek zelf in handen heb, begrijp ik dat je dit boek niet snel van de hand doet. De voorbije tijd koekeloerde ik zo nu en dan in de rondte of iemand het boek voor een acceptabele prijs aanbiedt. Via eBay zijn ze te krijgen maar de prijzen die daar gevraagd worden zijn ridicuul. Uiteindelijk voor een (relatief) schappelijke prijs beet! In Japan, hoe kan het ook anders, incluis een mooi origami-werkje als bedankje van de eigenaar
Het boek is in 2020 uitgebracht om de 60e verjaardag van Grand Seiko te vieren. Alles bij elkaar 1,5 kg, 265 pagina, formaatje A4.
Het boek behandelt de verschillende calibers die GS gebruikt, de productie van de horloges, de lijnen in de collectie en de geschiedenis van GS. Dat neem ik overigens maar aan, want mijn Japans is niet je-van-het.
Wat meteen opvalt is de kwaliteit (noblesse oblige uiteraard) van het boekwerk en vooral ook het sublieme fotowerk. Zo ongelooflijk beroerd de renders van GS zelf zijn, zo prachtig zijn de foto’s in dit boek. Bijzonder gedetailleerd, een genot om naar te kijken.
Is dit boek een must have voor elke GS liefhebber? Ik vind van wel. Het is een heerlijk boek om eens uit de kast te trekken en doorheen te bladeren. De detailfoto’s zijn echt schitterend. Of pseudo-achteloos als koffietafelboek op de salontafel te laten slingeren. Ook mooi.
Is dit boek een aanrader voor de neutrale horlogeliefhebber? Vast ook, maar dan zijn boeken die een bredere range van horlogemerken beschrijven wellicht meer geschikt. Zoals mijn vrouw zei: eigenlijk is het gewoon een dure folder.
Bonus voor mij is de schitterende foto van de GS SBGK005 Mt. Iwate.
Plaatjes bij dit verhaal!