NA: Grand Seiko SBGH353 Shūbun

Vandaag wordt in Japan Shūbun no hi gevierd, oftewel de dag van de herfstequinox en het begin van de astronomische herfst. Voor mij een mooi moment om mijn nieuwe NA met jullie te delen:
De Grand Seiko SBGH353 Shūbun.

Stiekem heb ik hem al een paar dagen in huis, maar ik heb mij (met veel moeite :smile:) kunnen inhouden om hem niet al eerder te tonen.
Voordeel is dat ik nu wel mijn eerste ervaringen met deze beauty kan delen, maar natuurlijk eerst weer even een plaatje, want dat zien we het liefste:

De weg naar de Shūbun:
Dat de Shūbun er moest komen stond al een lange tijd vast.
Sinds mijn eerste echte horloge, een Seiko Spirit ben ik altijd al gefascineerd geweest door Grand Seiko en volg ik graag wat ze allemaal doen en uitbrengen.
In 2019 bracht GS de Four Seasons collectie uit, met de donkerblauwe Shūbun als herfsteditie. Dit was meteen mijn grail watch. Donkere wijzerplaten hebben mijn voorkeur en de Shūbun heeft voor mij de mooiste wijzerplaat van alle horloges. Samen met de glanzend gepolijste indices, de gouden accenten en de 62GS kast maakt dit het plaatje compleet.
Helaas lag dit horloge buiten budget : ( Maar goed, dat maakte het ook een grail watch, een horloge dat buiten bereik ligt en waar van je droomt hem ooit om de pols te kunnen doen.
Een paar jaar geleden kocht ik mijn eerste Grand Seiko, de SBGP013, eindelijk een echte Grand Seiko. Ik was er super blij mee. De honger was gestild en het leven ging verder, voor een tijdje dan, totdat GS begin dit jaar de nieuwe SBGH353 uitbracht en de Shūbun weer op mijn netvlies stond. Het begon te kriebelen, ik begon weer horloge artikelen te lezen, HF threads te volgen en werd eindelijk actief HF lid.
Ik hield C24 in de gaten, bezocht de AD, en daar zag ik de SBGH353 voor het eerst in het echt. Wauw! wat een horloge, de wijzerplaat, de kleur, de afwerking, in het echt was het allemaal nog mooier.
Ik moest nog wel eerst de mentale barrière overwinnen om de aanschaf van zo een high-end horloge te rechtvaardigen. Een tijdje rondhangen op HF hielp daar zeker bij.
Deze moest er komen en uiteindelijk vond ik een nieuw exemplaar voor de juiste prijs en heb ik de trigger overgehaald. Mijn grail watch werd een wrist watch:

SBGH273 vs SBGH353:
De SBGH353 is de opvolger van de SBGH273, met een paar kleine verbeteringen voortvloeiend uit de Grand Seiko Kaizen-filosofie:

• Een subtiele update van de kleur van de wijzerplaat, deze is nu iets helderder, feller.
  • Uitgevoerd in Grand Seiko Ever-Brilliant Steel.
  • De kroon heeft het gegraveerde GS logo in plaats van de gestempelde.

Het 9S85 uurwerk:
Na een aantal jaren geleefd te hebben met een zeer robuust en nauwkeurig 9F uurwerk, is een automaat weer even wennen.
Gelukkig is de 9S85 niet zomaar een automaat, maar een hi-beat movement, wat resulteert in de gouden secondewijzer die mooi voort vloeit over de diep blauwe wijzerplaat. Een genot om naar te kijken. Het oogt rustiger en smoother dan een normaal uurwerk.
Het uurwerk zelf is zichtbaar via een saffieren see-through caseback, waar GS ‘verdraaid nog aan toe’ nog steeds een logo op heeft geplakt. Aan de andere kant is de 9S85 niet het meest interessante uurwerk om naar te kijken, dus dit euvel kan ik vergeven.
Maar goed, hoe presteert het horloge tot nu toe?
In 4 dagen zit ik nog onder de +10s. Ongeveer +3s/d, en 1 dag niet gedragen, resulterende in -1s (De SBGP013 is mijn referentie). Ik ben tevreden.

De bracelet:
De 5-piece bracelet is uitgevoerd in Ever-Brilliant steel. Dit staal heeft een iets helderdere, lichtere tint. Het verschil is subtiel.
Leuk detail is dat het vouwmechanisme van de clasp is uitgevoerd in titanium. Ook weer een kleine subtiele verbetering.
Voor het passen van de bracelet bleek dat ik 2 half-links extra nodig had ten opzichte van de SBGP013 3-piece bracelet.
Hier zit dus verschil in, de links van de 5-piece zijn anders en net iets kleiner ten opzichte van de 3-piece.
De clasp is voor mij prima en prefereer ik over een grotere clasp met micro-adjust. Samen met de half links (die 2/3 van een hele link zijn) is de bracelet in te stellen met increments van ~3mm. Voor mij werkt dit goed.

Er is vast nog veel meer te vertellen, maar nu ga ik eerst genieten van mijn nieuwe horloge.
Bedankt voor het lezen!

157 likes

Mooi! Van harte!

1 like

Schitterend horloge! :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd prachtig horloge :ok_hand:

1 like

Echt een prachtige Grand Seiko! Heerlijke herfstknaller! Veel draagplezier gewenst! :+1:

1 like

Veel draagplezier met dit plaatje😍

1 like

Wat een beauty! Heel veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd !! Mooi horloge :star_struck:

1 like

Prachtige GS, gefeliciteerd!

1 like

Mooie aanwinst :ok_hand: geniet ervan!

1 like

Prachtige GS! Veel plezier ermee en bedankt voor het delen.

1 like

Prachtige aanwinst! Geniet ervan. En dit klinkt als de nieuwe bestseller in de Japanse literatuurlijst :point_down:

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Bedankt voor het delen van je leuke toelichting.

Prachtige aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :+1:t2:

1 like

die ziet er zeer goed uit :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Een knaller. Draag het met plezier

1 like

Prachtig horloge. Geniet er van!

1 like

Wow…heel erg mooi. Van harte met je grail en geniet er van!!

1 like

Van harte met deze hele mooie GS!

1 like