NA Grand Seiko SBGV001 + vraag/discussiepunt

Zonder er echt actief naar te zoeken, had ik de laatste tijd het idee om een Grand Seiko aan te schaffen. Ik ben al jaren fan van Seiko en een Grand Seiko was voor mij altijd het summum. Ik hou van vintage en dat mag voor mij ook best zichtbaar zijn aan een horloge. Aangezien ik in mijn collectie nog niet echt een bescheiden, clean en dresser-achtig horloge had, waren de vereisten dus resumerend: Grand Seiko, vintage of in ieder geval jong gebruikt, niet te groot, geen complexe/drukke wijzerplaat.

Zoals ik al eerder schreef was de zoektocht sluimerend en dus niet super actief. Mocht het op m’n pad komen, dan toeslaan. Ik zag wel veel mooie exemplaren voorbij komen op veilingsites, maar dan vaak in Japan, of anderszins buiten de EU. Ik had daar voor dit horloge niet zo’n trek in, dus dit horloge wilde ik het liefst ook gewoon in NL kopen, of maximaal binnen de EU.

Door mijn geduld kwam het horloge wat aan mijn eisen voldeed dus inderdaad gewoon op enig moment op mijn pad. Gewoon in Nederland, dus gewoon via DHL binnen een dag op de deurmat. Het werd de GRAND SEIKO, SBGV001, 1997, QUARTZ (9F82).

Ik heb vwb mijn horloge’s nooit echt een voorkeur voor een bepaald type uurwerk, dus dat ik hier een quartz in handen heb maakt mij niets uit. Ik moet zelfs zeggen dat ik echt versteld sta van de nauwkeurigheid van dit uurwerk. Al een paar weken op de seconde ‘spot on’ met de tijd op mijn mobiele telefoon. Ik moet het natuurlijk nog wat langer aankijken maar ik durf er al wel van uit te gaan dat dit horloge binnen de door de fabrikant opgegeven specs van -/+10sec per jaar loopt. Ook de dagelijkse datum overgang is een waar genot om mee te maken. Geen slepende datum tussen 23:00 en 01:00, maar gewoon een supersnelle klik om 00:01

Verder ziet het horloge en de stalen band er nog super goed uit voor z’n leeftijd. Het horloge lijkt niet heel erg gepolijst oid te zijn. Vooral de champagne kleur wijzerplaat laat in het zonlicht mooie kleurschakelingen zien van licht roze naar grijs-achtig.

Er natuurlijk nog een paar foto’s. Onder de foto’s staat nog een kleine vraag, danwel een discussiepunt wat ik met jullie wil delen.

Zoals te lezen kan ik erg geduldig zijn, maar ik ben ook best een control freak. Ik las op internet dat het binnen Nederland best lastig is om de batterij van een 9F82 uurwerk te laten vervangen bij een officieel Seiko dealer. Het horloge zou dan altijd opgestuurd moeten worden naar Seiko Nederland? Het horloge loopt nu prima, maar het is mij helaas onbekend wanneer de voorgaande batterijwissel is geweest. Ik ben dus al wel gaan informeren bij Seiko Boutique Amsterdam hoe hun omgaan met een batterijwissel in de toekomst voor dit uurwerk. Het antwoord bevreemd mij echter een beetje:

Ik lees werkelijk overal op internet dat JUIST dit uurwerk (9F82) ontworpen is om 50 jaar mee te gaan met niets anders dan batterijwissels? Het vervangen van de pakkingen en waterdicht testen heb ik nog wel beeld bij, maar het complete uurwerk zomaar na 10 jaar vervangen?

7 likes

Hahaha

300E voor een beurtje. Van een quartz. Wat een gieren zeg.

2 likes

Hi, mogelijk begrijp ik je verkeerd maar volgens mij is dit horloge nu ca 23 jaar oud / in gebruik. Nog steeds niet de 50 jaar waar aan wordt gerefereerd maar toch ook weer wat ouder dan de 10 jaar die je noemt als vervangingstermijn.

Ik ben overigens ook wel heel benieuwd naar de ervaringen van Grand Seiko bezitters rond de genoemde onderhoudsinterval van 50 jaar.

groet, Vincent

2 likes

Klopt, mijn horloge is inderdaad 23 jaar oud. Maar Seiko Boutique stelt dat ze de 318,- euro service al na 10 jaar adviseren.

1 like

Wat ik niet snap is dat ze het hele uurwerk willen vervangen?

4 likes

Waar lees je dat?

1 like

Batterijtje gaat maar een paar jaar mee. Bij GS HQ te Schiedam rammelen ze er een nieuwe in en drukken ze een verse pakking erbij. Twee euro materiaal aan kosten en de hoofdprijs betalen.

Uurwerk vervangen is gelul.

4 likes

Even verder lezen dan de eerste alinea?

2 likes

Dit lees ik zelf ook zo in het antwoord van Seiko

“Dienen wij een service te adviseren”.

In Jip en Janneke: willen we graag de omzet opstuwen.

Pfff, gewoon een wissel doen, verder niks.

4 likes

In de tekst :sun_with_face:

Het vreemde is trouwens dat het vervangen van de pakkingen al bij die 113 inbegrepen zit volgens mij.

3 likes

Neem aan dat je uurwerk kunt vervangen als ie stuk is. Dan hoeft t niet preventief.

Ze zouden mn rug op kunnen.

2 likes

Lijkt een standaard riedeltje die ze afsteken zodra iemand een quartzhorloge heeft wat ouder is dan 10 jaar.

2 likes

Vreemd inderdaad, misschien niet de best ingelichte medewerker die deze mail heeft opgesteld? Het lijkt me dat dit uurwerk ook gewoon te servicen is.

1 like

Bij een service van 318 wordt naar mijn weten het uurwerk niet vervangen. Dat is gelul van de medewerker van de boutique.

Voor die 318 krijg je nieuwe pakkingen, waterdicht test en wordt ie gepolijst.

1 like

Het is moeilijk om een harde uitspraak van Grand Seiko te vinden wat betreft de service interval van 50 jaar. Zij claimen dat het uurwerk zo ontworpen is dat dat zou moeten kunnen.

Echter, het uurwerk is wel degelijk ontworpen om geserviced te worden en niet om vervangen te worden. Ik ervaar het antwoord van de Seiko Boutique dan ook als aanstootgevend, en ik zou opheldering vragen bij Seiko Nederland of desnoods bij de GS mensen in Japan, als ik @Alan_DUTCH_Schaefer was.

Ik zou het bij de Seiko dealer op de hoek laten doen in mijn dorp. Die doen WR tests tot 10 bar en ze vervangen het batterijtje voor 5 ekkies. Ik bedoel, serieus, 113 Euro voor een batterij? Alleen als er pakkingen bij zitten, misschien.

9F in alle ere, maar dan had het maar geen quartz moeten zijn.

De kast polijsten van een minty fresh vintage is ook een godsliederlijke schande. Dat wordt nog een leuke toekomstige briefwisseling met de boutique voor mij. M’n tweede komt morgen aan. :slight_smile:

4 likes

Maar dat krijg je voor 113 ook al. Dus dan betaal je 200 voor het polijsten?

1 like

Allereerst gefeliciteerd met je NA, prachtig horloge.

Verder volg ik je topic met interesse daar ik ook een 9F62 heb…
Heb al geïnformeerd bij Kalle Slaap in Spanbroek die kan de batterij ook vervangen.

Lijkt mij heel sterk dat het hele uurwerk vervangen wordt!
Is volgens mij niet goedkoop, gezien de kwaliteit van dit uurwerkje.

Blijft mooi :hugs:

3 likes

In de mail van de boutique. Het staat daar letterlijk.

Ik zou het niet doen, maar aan de andere kant, na 23 jaar voor 300,- een nieuw uurwerk lijkt me op zich geen slechte deal.

1 like

Ach, je hebt nog een keuze om het niet te doen. Itt sommige andere horlogemerken die je heel vintage vernaggelen bij een service.

1 like