NA: Grand Seiko SBGV238G

Na lang aarzelen ben ook ik gevallen voor Grand Seiko. Na twee Seiko Kinetics in de jaren ’90, voor het eerst in lange tijd weer eens een Japans horloge gekocht. En dan ook nog niet-mechanisch, maar quartz. De kwaliteit van een Grand Seiko, zowel van binnen als van buiten, staat voor mij buiten kijf.

Ik heb gekeken naar een GS met in ieder geval maar één keer Seiko op de plaat (dus van na de “verzelfstandiging”) en met een moderne maat van 40mm (vanwege de omvang van mijn pols).

En verder moest ze zijn gebaseerd op de GS-GoD (Grammar of Design), zoals gekenmerkt door het 44GS model uit 1967: de kenmerkende curve van de buitenkant van de kast, de dubbele index op 12 uur, de gepolijste oppervlakken van de lunette en van de kast, de verzonken kroon, de opstaande lunette die aan de zijkant schuin terugloopt naar de kast, de indexen en wijzers met facetten en de vlakke wijzerplaat.

Het belang van Seiko voor de horloge-industrie, met de introductie van quartz in 1969 behoeft geen betoog. Het huidige Hoge-Accuratesse-Quartz uurwerk 9F82, dat in dit geval nog eens is opgeschroefd van ±10, naar ±5 seconden per jaar, met een onderhoudsinterval van 50 jaar (afgezien van batterijwissel) is feitelijk natuurlijk “over the top”, maar stiekem wel lekker.

Je kunt jezelf natuurlijk de vraag stellen of je voor een quartz-horloge veel geld moet neertellen. Maar eenzelfde vraag kan elke horlogeliefhebber zichzelf stellen, aangezien de functie van ons horloge is overgenomen door ons mobieltje. En op die vraag kennen we ons antwoord, namelijk “ja, mits je je er goed bij voelt”. YOLO en zo.

Ik zocht eigenlijk een volledig stalen model, maar kwam bij een AD de SBGV238G tegen met wat geelgouden accenten. Ik vind het een heel smaakvol ontwerp. Robert-Jan Broer van Fratellowatches gaf in zijn bespreking aan dat hij graag ook nog een gouden kroon en goud in de metalen band had gezien. Maar dat ben ik niet met hem eens. Dat zou voor mij te veel zijn.

Het is een Limited Edition, vanwege het 25-jarig jubileum van het 9F-uurwerk in 2018. Dat komt terug in de wijzerplaat, maar op een zodanig onopvallende manier dat er voor mij geen risico is dat het horloge daardoor snel gedateerd raakt. Als je weet waar je moet kijken (nl. tussen 4 en 5 uur) dan kun je met enige moeite zien dat het G-S-9-F patroon daar wordt onderbroken door 9-F-2-5.

Ik vind de wijzerplaat prachtig. Mede dank zij de gouden accenten heeft de zilveren plaat soms een champagnekleur. Het structuurtje in de sunburst is mooi. De band is stevig en comfortabel. Het contact met de AD verliep prettig. Ik presenteer jullie daarom graag de foto’s van mijn NA.






:wink:

65 likes

Heel mooi horloge :+1: veel draagplezier.
Gr
Henk

1 like

Prachtig, en weer eens wat anders hier :ok_hand:t4:

1 like

Heel erg mooi! Prachtige wijzerplaat. Veel plezier ermee

1 like

Veel draagplezier :+1:

1 like

Schitterend!

1 like

Tis een pracht!!

1 like

Veel plezier met deze prachtige aanwinst!:ok_hand:

1 like

Wauw, gedurfd model. Gefeliciteerd met deze gave LE, deze vraagt om betere foto’s!

1 like

Gefeliciteerd! Deze had ik nog nooit gezien, geniet ervan!

1 like

Zeer mooie aanwinst. Veel plezier met dit horloge!

1 like

Van harte met deze geweldige aanwinst!

Waarschijnlijk ben je de enige in NL, draag 'm in goede gezondheid! :beers::+1:

1 like

Bedankt. Maar vrees dat het qua foto’s van mijn kant niet beter wordt dan dit. Kan amper m’n mobieltje bedienen. :disappointed:

1 like

Prachtige NA! :ok_hand: Van harte met je GS :+1:

1 like

Mooie aankoop, geniet er van!

1 like

Oh, geweldig fraai! :ok_hand: Van harte gefeliciteerd met deze aankoop! Geniet ervan!

1 like

Heel mooi,veel draagplezier.

1 like

Gefeliciteerd! Mooie review met goed uitgewerkte details. Ja, GS is genieten.

1 like

Veel plezier ermee gewenst!

1 like

Prachtige GS !
Gefeliciteerd !

1 like