NA Grand Seiko SBGW285 Byōka

Met het naderen van de zomer ben ik weer eens in Grand Seiko gedoken. Ja, ik heb er best een aantal gehad, maar eerlijk is eerlijk: het zijn de horloges die het het langste redden in mijn vluchtige samenkomst van de continue verandering die je “collectie” zou kunnen noemen.

Gisteren kwam de Byōka binnen uit Japan. Byōka is de overgang van een korte zomer naar een meer strenge winter. Het groen van de bomen wordt dan dieper donkergroen, zoals deze wijzerplaat. Donkergroen tegen zwart aan, enkel in het meest felle zonlicht is het groen te zien. Zou je het niet weten dan zie je iets zwartigs. Prima! mijn eerdere SBGW’s gingen uiteindelijk mank op de kleur van de wijzerplaat: te licht zowel de 231 als de 267 geven de wijzers te weinig contrast en de afleesbaarheid (voor mij in ieder geval) laat dan te wensen over.


bij de Byōka is dat dus niet het geval!

De structuur van de wijzerplaat, gebaseerd op de kirazuri techniek van droog-verven op papier, helpt bij de afleesbaarheid. Door deze structuur ontstaat er min of meer een matte wijzerplaat die in combinatie met de gepolijste wijzers en indices hiervoor zorgt. Moeilijk te zien en nog moeilijker te fotograferen…


Voor het overige zijn natuurlijk alle goodies van Grand Seiko aanwezig: naast de wijzers en indices, de Elegance kast met Zaratsu polijstwerk en en allerlei facetjes die het licht weten te vangen, de fabuleuze afwerking en als SBGW het hand-opwindbare uurwerk met 72 uur power reserve.

Prima maatvoering met 37,3 mm diameter en de kloeke kroon (zonder screw lock) en normale lug to lug van 44 mm. Dikke prima, ook het ontbreken van een datum is een rustgevende factor op de plaat. Lekker rustig en in balans zo. Glazen case back vind ik ook altijd leuk op een beetje horloge. Ik kwam er pas bij de tweede SBGW achter dat in dit glas het logo aan de binnenkanst is ge-etst(?) en enkel onder een specifieke hoek zichtbar is…

De gesp is ook een mooi afgewerkt ding! Trouwens de groene lak-lederen Croco band vind ik zelf een beetje over de top, hij is nog onderweg in verband met exportbeperkingen op bedreigde diersoorten, maar ik denk dat ik die onaangeroerd laat voor een volgende eigenaar, just in case… De donkerbruine Fluco peccary is soepel en past wat mij betreft hier mooi bij.

177 likes

Gefeliciteerd Rik. Schitterende GS :star_struck:

1 like

Erg fraai!

1 like

Prachtige grand seiko. Gefeliciteerd!

1 like

Hij is fantastisch. Mooie keuze! Gefeliciteerd man!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze getalenteerde aanwinst!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Best gaaf :ok_hand:t2: gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Mooie aanwinst, veel plezier ermee!

1 like

Heel mooi!

1 like

Van harte gefeliciteerd met je aanwinst. En mooie uitleg, die kleur had ik niet direct als groen ingeschat. Maar wel heel fraai. Ook de textuur is fraai, en contrasteer nog eens extra. Heel fraai! En dus heel veel draag plezier! Deze dan wat langer wellicht :thinking:?

1 like

:joy: als een echte flipperaar gesproken :joy:
maar draag deze dan toch met plezier :ok_hand:

1 like

Erg mooie uitvoering. Heerlijk ingetogen en onder de radar. Maar wél topkwaliteit onder de motorkap. Veel draagplezier gewenst.

2 likes

:joy:

Ik vind 'm geweldig! Wijzerplaat, grootte, uurwerk (dunner dan automaat schat ik) en een mooie band erbij. En wat een afwerking, top! Ik hoop oprecht dat ie lang blijft. Veel plezier ermee!

1 like

Prachtig! Veel draagplezier gewenst! :blush: :+1:

1 like

Hele mooie GS als NA Rik. Toffe :ok_hand:keuze, ik hoop dat je er lang van kan en mag genieten

2 likes

Wow! Je hebt echt smaak! Mooie, enthousiaste beschrijving van het horloge; je enthousiasme is aanstekelijk.
Gefeliciteerd!

1 like

Wat een geweldig mooie aanwinst.:ok_hand:t2: Erg fraaie wijzerplaat! :+1:t2:

1 like

Wat een geweldig mooi horloge! Gefeliciteerd ermee. :star_struck: :ok_hand:

1 like

Oei oei oei wat mooi! :heart_eyes:

Hier hoort een eigen liedje bij! :wink:

1 like

Prachtige uitvoering van dit model, geniet er van!

1 like