NA Grand Seiko, the quest for Quartz
Nog niet lang geleden plaatste ik een NA topic over mijn Zenith Tipo CP2 waarin ook te lezen stond dat mijn collectie in de afgelopen maanden sterk uitgedund werd.
Ik dacht oorspronkelijk te kunnen leven met slechts 2 horloges, maar dat idee hield welgeteld 2 weken stand
Vorig jaar (en in 2019) ging ik ook op zoek naar een high(er) end quartz horloge. Oorspronkelijk had ik het wat moeilijk met de prijzen van sommige high end quartz modellen, maar na meer en meer verdiepen verdween die barrière en werd de zoektocht intensiever. Eerste resultaat, een kleine selectie herleid tot Omega en Tag Heuer.
Winnaar: een tag heuer aquaracer 41 mm quartz.
Helaas kreeg deze Tag ook te weinig draagtijd en werd hij in de voorbije maanden mee geflipperd.
Maar … na de vaststelling dat ik met slecht 2 horloges (en ook 3) psychische problemen vertoonde stak de zoektocht naar een quartz in de collectie opnieuw de kop op.
In eerste instantie dacht ik terug aan Omega, maar toen kwam plots de Samurai boven …
Op 1 of andere manier (en waarschijnlijk wat te veel tijd op HF) was het moment aangebroken om mij te verdiepen in de wereld van …
(Grand) Seiko!
Logisch, toen ik nog op de schoolbanken zat droeg zowat iedereen een seiko of een casio
Een ‘high end’ quartz is natuurlijk nog wat anders en daarin blinkt Grand Seiko uit als geen ander. (kudos to Citizen)
Na deze vaststelling rees er natuurlijk een ander probleem …
Welke Grand Seiko?
De Japanners zijn wel heel erg productief
Dus … foto’s, filmpjes, reviews, websites, blogs, het werd alweer een gedreven zoektocht.
En dan is er nog het verhaal ‘springdrive’, op de keper beschouwd ook ‘quartz’, maar ik ging voor pure quartz (al goed, anders was ik nog bezig)
Toeval of niet? In het afgelopen ‘Corona jaar’ bestond Grand Seiko 60 jaar. Het moment om een aantal van hun verwezenlijkte hoogstandjes in de ‘spotlights’ te plaatsen …
En je hoor daar was hij De Grand Seiko SBGP007, 60 years anniversary edition.
Een prachtig, fijnere kastvorm, 40mm, 10,8 mm dik, korte lug to lug (voor mij subjectief), en een speciaal ingeregeld horloge (5 seconden afwijking per jaar!) en … een fantastische wijzerplaat (je moet dit echt met je eigen ogen zien en ‘niet zien’, want sommige details zijn voorbehouden aan zonlicht of een unieke kijkhoek)
Ook de Grand Seiko SBGN013 beantwoorde grotendeels aan mijn vereisten, maar de hoogte van de bezel maakte hier het verschil. De bezel van de sbgp007 is minder hoog en fijner.
De SBGP is ook een limited edition (bij Grand Seiko niet echt een uitzondering, ze maken naar mijn mening wat veel limited editions) en dat zorgt ook voor een leuke caseback, want die is voorzien van mooie 18-karaats gouden embleem van de Grand Seiko leeuw Grollllll ….
Als ik de looks van de horloge ontleed …
Unieke inktblauwe wijzerplaat met een al even uniek 2020 motief en een ‘sunray’ die varieert van felblauw naar bijna zwart, een plezier om naar te kijken.
De wijzers en indexen zijn door hun ‘Zaratsu’ een schouwspel, hebben geen luminova, maar zijn tot in het schemeren perfect afleesbaar.
De felrode seconden wijzer, een leuke toevoeging (ik houd van een beetje kleur)
De kast en band, op het eerste gezicht ‘simpel’, maar als je vanuit alle hoeken kijkt ‘echt’ heel mooi afgewerkt en (cliché) makkelijk op het niveau van Rolex, Zenith, …
Ook de sluiting van de band vind ik leuk, geen brede sluiting en een mooi geïntegreerd logo. De afstelling, door hele en halve schakels geen probleem, maar niet even snel uit te voeren.
Het ‘uurwerk’, een quartz 9f85 met een afwijking van +/-5 seconden per jaar! Wat moet ik daar nog aan toevoegen?
Ah … misschien het feit de je de uren kan verzetten zonder het uurwerk te stoppen
Geen ‘sweeping’ secondewijzer hier, maar toch leuk om te zien hoe die rode wijzer perfect uitgelijnd verspringt naar de volgen de seconde.
Ook het verspringen van de datum op de 4de seconde na het uur gaat in een oogopslag, cool!
Hoe draagt hij?
Alsof ik hem al jaren draag …