NA: Grand Seiko

Ik wil onderstaand graag met jullie delen.

Mijn horloges vallen bij mij met regelmatig stil, waarschijnlijk omdat ik te weinig beweeg (heb beperkingen) Mijn collectie teruggebracht naar 1 piece en wil er eentje bij hebben, een (semi-achtige) dresser om af te wisselen en probeer dit rustig en weloverwogen aan te kopen. Na lang zoeken op het net, de verschillende beauty’s langs zien komen op het Horlogeforum, kreeg ik ook de drang naar een Grand Seiko. Niet ieders smaak, maar het merk kan mij wel bekoren.

Uren, wat dagen op fora en reviews gelezen, heb ik besloten dat het een grab and go moet worden, maar welke…? een super quartz it is.

Overwogen, een Longines VHP, Citizen Chronomaster (mooie review van @Biddle) en de Grand Seiko Quartz. De Longines VHP (blauwe) viel af, vond ik te dik, de Citizen Chronomaster niet te krijgen in Nederland, dus de Grand Seiko Quartz bleef over, but which one….? Wat zijn die Grand Seiko’s mooi afgewerkt, prachtig, fenomenaal.

Wist al vrij zeker dat het de SBGX 37mm moest worden, maar welke kleur dial. In het begin dacht ik een donkere groen of blauw, want hij moest passen bij mijn Aqua Terra met zilveren dial. Toen ben ik me nog verder gaan verdiepen, inlezen en kwam tot de conclusie, het moest het oude model worden van voor de “afsplitsing”, de SBGX 0-serie. Ik vind de wijzerplaat van de SBGX 0-serie mooier in balans dan de SBGX 2-serie

  • Beide series hebben een mooie maat 37mm,
  • wijzerplaat vind ik mooier in balans dan de nieuwere,
  • kastvorm erg fraai, geld voor beide series
  • eenvoud en ingetogen ook voor beide
  • lugs van 19mm

Wat ik zelf als storend heb ervaren bij de blauwe en champagne kleurige dial dat de achtergrond van de datum wit is, bij de groene is de achtergrond wel groen, maar die is alleen leverbaar met lederen band. Bovengenoemde kleuren zijn allemaal schitterend ogende horloges.

Het moest er eentje worden met metalen band draagt erg comfortabel. Kan beter achteraf een lederen band kopen dan andersom, want die metalen banden kosten een vermogen.
De SBGX061 met zwarte dial bleef voor mij over. De dial heeft geen sunburst waardoor ik hem rustiger vind overkomen.

  • Hightech 9F62 (quartz) uurwerk
  • Afwijking +/-10 seconde per jaar
  • Antimagnetisch tot 4800 A/m (amperes per meter) of te wel 60 gauss
  • Doorsnede 37mm excl. Kroon
  • Dikte 10mm
  • Service interval van 50 jaar


Bedankt voor het kijken.

91 likes

Fantastisch mooi Ed…van harte met dit juweeltje :ok_hand: Een geweldig duo naast jouw Omega. En eerlijk gezegd vind ik deze zwarte wijzerplaat mischien wel de mooiste en meest klassieke combi met de klassieke stijl van de GS kast.

Geniet er van! :+1:

5 likes

Mooi man👍

2 likes

Heel mooi

2 likes

Prachtige aankoop, ziet er geweldig uit!

1 like

Mijn beste,

Zó zó!! Je bent niet over één nacht ijs gegaan,
getuige je magnifieke verworvenheid!!
Schitterend hoor!!
Ik wens je dan ook een aangename tijd met deze hooggewaardeerde Grand Seiko. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Dank je wel David. Dat vind ik ook.
Komt goed.

2 likes

Gaaf, veel plezier er van!

1 like

Van harte met je nieuwe aanwinst. Een keuze met zowel je hart als je verstand en daar ben ik jaloers op :wink:

2 likes

Ed, prachtaanwinst en veel draagplezier maar dat zal zeker goed komen met deze aanwinst :ok_hand:t2:

1 like

@GMTplus1 (Rik), @Riddler, @Tissot62 en @SjoerdKurstjens bedankt voor jullie lovende woorden.
Geniet er met volle teugen van.

2 likes

Hoop dat ie bij Brunott vandaan komt :innocent:
Mooi horloge, en die service interval is ook niet verkeerd, over 50 jaar zien we wel weer…

1 like

Dank je Hans, eindelijk zowel met hart en verstand.
Dat kan toch iedereen.

2 likes

Hey Luuk, bedankt kerel. Waarschijnlijk een die niet weggaat.
In laten korten en meteen om en nog steeds.

2 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Begrijp ik en dekt alle ladingen, netjes, sjiek met een vleugje sportiviteit :+1:t2:

1 like

Sorry, helaas niet.
Deze versie hadden ze niet, alleen de nieuwere SBGX-2 serie.

Heel erg mooi, eenvoud met een enorme uitstraling en veel details tot in perfectie vormgegeven.
Veel plezier er mee!

1 like

Goed omschreven Luuk

1 like

Mooi verwoord, gaat zeker lukken.

1 like