Lang getwijfeld of ik mijn SBGN005 in zou ruilen voor de nieuwere SBGN029 maar zoals de titel al doet vermoeden de knoop toch doorgehakt, ik bleef er naar gluren.
De 005 is een gaaf horloge maar vond de sportievere look van de de 029 toch net iets gaver. Ik had van te voren een Pro’s en Cons lijstje gemaakt:
Pro’s:
sportievere overall look
lugs mooier
wijzers mooier
200m tov 100m
meer GS look door kroon op 4 (daardoor minder gelijkenis met de Explorer.)
Cons:
datumvenster op 4 en geen kader
zaratsu aan de zijkant (al ben ik benieuwd hoe dat in het echt is)
Nu ik hem eenmaal in handen heb kan ik zeggen dat het lijstje aardig klopt, Lugs vind ik mooi geborsteld aan de bovenzijde dan op de 005 die aflopen en geolijst zijn, de zaratsu aan de zijkant vind ik totaal niet storend en valt mij 100% mee, loopt mooi in lijn met de zijkant van de band.
Hij is ook heel iets dikker dan de 005 maar zeker niet zo dik als zijn grote broer de SBGM245 waar ik vanaf heb gezien om die reden.
Het blijft toch een slank horloge die erg goed prettig draagt met zijn 39mm en 12,3mm dikte. De lug to lug is zelfs iets kleiner dan de 005 waardoor hij mooi om de pos valt (we praten hier over 0,2mm dikker en 0,2mm minder lug to lug dus erg minimaal allemaal)
De wijzers zijn minder klassiek dan de 005 en daardoor vind ik het persoonlijk mooier, datumvenster had wat mij betreft wel afgewerkt mogen zijn, dit is op de 005 beter. Dat hij in combinatie met de kroon op 4 zit vind ik juist de pro door de GS look. De 005 is toch wat klassieker en deze meer eigentijds.
Foto voor het idee, de 005:
De kroon op 4 is mooi verzonken en draait eigenlijk lekkerdere vast dan op de 005 gek genoeg, De lume is net als op de 005 niet super, het is oke maar ook niet meer dan dat, de wijzers zijn beter omdat ze ook iets dikker zijn maar verder alleen op de 12,3,6,9 en dat is bij de 005 beter op elk uur.
De band is nagenoeg hetzelfde als op de 005 en draagt voor mij echt super, mooi met de kleinere GS sluiting.
Al met al ben ik er erg blij mee dat ik geswitcht ben ondanks de mening op het forum vaak naar de 005 neigt, gelukkig dat smaken verschillen anders wordt het al snel saai hier. Nu een paar snel genomen foto’s: