NA: H Moser Mayu (Endeavour)

Zoals sommige van jullie weten ben ik met name een liefhebber van dress-watches. Ik vind de verfijndheid passen bij mijn visie van horloges als een historisch kunst- en ambachtsobject om de pols. Nu mijn collectie de afgelopen maanden erg verschuift was met mijn Grand Seiko en Datejust die eruit zijn gegaan en de komst van een Patek Philippe Ellipse werd het ook tijd om de zoektocht voort te zetten naar een “dagelijkse dresser” nu ik eindelijk bijna ben afgestudeerd.

Ik denk dat voor veel mensen mijn uiteindelijke uitkomst niet onder deze definitie valt, maar waarom voor mij dan wel? Ik zocht een horloge wat verfijnd is maar toch wat meer aanwezigheid heeft om de pols. Mijn Ellipse miste dit aspect ergens voor mij.

Waar ben ik dan uiteindelijk uitgekomen na het kijken bij verschillende andere mooie horloge huizen zoals JLC, Breguet en Parmigiani Fleurier?

H. Moser is een klein onafhankelijk merk uit Zwitserland (of historisch accuraat eigenlijk gestart in Rusland). Voor diegene die het merk niet kent is hier een leuk filmpje over het merk.

Wat trekt me aan in H. Moser? Ik vind allereerst hun designs erg prachtig. Ze zijn simplistisch en elegant maar wel met een oog voor details. Ik ben al langer gecharmeerd van H. Moser maar had nooit verwacht een paar jaar geleden er eentje te kopen. Wat me vaak tegen staat bij H. Moser is dat de meeste modellen een forse diameter hebben waar ik met mijn toch bescheiden polsen niet tegenop kan (denk 43mm+).

Vandaar dat ik ben uitgeweken naar een wat eerder exemplaar van H. Moser uit de Mayu (tegenwoordig de Endeavour-lijn genoemd) lijn.

Wat vind ik zo mooi aan dit horloge?
Op het eerste oog lijkt het een simpel weinig bijzonder horloge totdat je naar de details gaat kijken. Allereerst liggen alle onderdelen van de small seconds op verschillende diepte-niveau. Verder is de bolling van de kast subtiel maar niet saai door de verschillende facetten ervan. Er is zelfs op gelet in het design dat de kroon zo makkelijk mogelijk kan worden opgewonden.

En dan de achterkant, daar begint het feest pas echt! Omdat foto’s meer spreken dan woorden hier wat foto’s. Wat ik indrukwekkend vind is dat met een beperkte oplage van 1500 horloges per jaar H. Moser er toch in slaagt om als een van de weinige bedrijven in de wereld ook hun eigen hairsprings te maken.

Ik vind de 3 dagen power reserve op de achterkant ook mooi gedaan! Ik merk dat er teveel om te vertellen is over dit prachtige horloge. Wie weet dat ik in de toekomst nog een poging doe om alle kleine details te beschrijven maar geniet voor nu vooral van de foto’s.

IMG_3084 IMG_3085 IMG_3086 IMG_3087

Voor diegene die interesse heeft is hier een review voor de platina variant.

75 likes

Prachtige Moser! Van harte met je nieuwe aanwinst en veel draagplezier gewenst. :blush: :+1:

1 like

Erg verfijnde keuze! Prachtig!

1 like

Ik vind het een erg mooi merk.

1 like

Mijn beste,

Chapeau.
Een méér dan schitterende aanwinst!!
Wat een prachtig horloge is dit!!
De plaats van de gangreserve is ook goed doordacht.
Dank voor het delen. Eveneens voor de heldere, interessante introductie.

Ik wens je er een bijzonder mooie tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dankjewel, dat gaat zeker lukken!

1 like

Heb je een favoriete lijn of specifiek model binnen H. Moser dat je mooi vindt?

Dankjewel! Ik ben het met je eens m.b.t. de gangreserve. Ik vind het altijd een fijne complicatie maar vaak (bijv. bij Grand Seiko) verstoort het wel de symmetrie van de wijzerplaat.

1 like

Heel mooi :ok_hand: Dit merk zien we te weinig voorbij komen op HF

1 like

Prachtig! Veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met je NA.
Mooi merk Moser.

1 like

Helemaal mee eens. Vraag me af waarom dit is. Te kleinschalig? Te weinig marketing/hype? Of designs die mensen niet aanstaan?

1 like

Erg mooi. Gefeliciteerd met de aanschaf. Veel plezier ermee.

1 like

Perfectie ten top, veel draagplezier gewenst.

1 like

Prachtige aanwinst.

1 like

Dit onder andere. En er zijn niet veel juweliers waar ze te koop zijn.

1 like

Echt een mooie verschijning. Nogmaals gefeliciteerd met de aanwinst kerel :sunglasses:

1 like

Ja klopt. Enerzijds jammer voor zo’n prachtig merk. Anderzijds mazzel dat hij daardoor relatief “betaalbaar” te koop is als je het vergelijkt met zijn concurrentie modellen van andere merken. Al zie je wel dat H Moser iets meer populariteit krijgt de afgelopen jaren. Maar denk ook dat met de beperkte oplages het lastig is om veel juweliers ze te laten verkopen.

1 like

Bijzonder horloge, en erg mooi die gangreserve op dr achterkant. Gefeliciteerd :+1:

1 like

Zwerven nou toch al 3 of 4 Moser rond op het forum. Bijna de moeite waard voor een meeting. Zijn nog allemaal verschillende modellen ook.
De kast van die van jou is wel hetzelfde als de mijne op het verschil goud en witgoud na dan.

Je hebt stiekem wel een iets mooier uurwerk vind ik.

1 like