Als er 4 horloges zijn die ik gaaf vindt zijn het de Rolex Explorer 1 & 2 en de Tudor Black Bay Pro & Ranger… fantastisch design, avontuurlijk en perfect dagelijkse horloges. En de clean looks van de dials spreken mij ook ontzettend aan. Maar… die prijs he? Dat ligt voor mij ver buiten bereik.
En toen kwam de release van de Hamilton Khaki Field Expedition… top PR van Hamilton natuurlijk door verschillende mensen naar Canada en Zwitserland te vragen… en ik was meteen verkocht. Ik ben bekend met de field horloges van Hamilton maar ik vindt deze net te simpel naar mijn smaak. Maar bij de expedition geeft mij een ander gevoel. De combinatie van de bracelet, dial, de kompas bezel, kleurkeuze gaf mij meteen het explorer gevoel maar toch gewoon Hamilton te blijven.
Deze week ben ik de gelukkige eigenaar geworden van de Expedition in 41mm versie op staal:
Zoals gezegd de 41mm, maar hij voelt als 40mm. Ik heb de 37mm geprobeerd maar voor mij was deze veul te klein. Ik heb trouwens een 19.5 cm platte pols. De kast is 11.5mm dik, lekker dun dus. Zeker omdat ik normaal een Orient Kamasu duiker draag, die zijn veel dikker. De Tissot PRX is 11.8 en die vond ik al lekker plat op de pols (deze heb ik verkocht trouwens om de Hamilton te kopen, ik ben aan het sparen voor een gedragen PRX quartz in het goud).
Onder de motorkap zit een H-10 automatische uurwerk. Dit uurwerk heeft een gangreserve van 80 uur. Het uurwerk wordt gemaakt door ETA en is feitelijk gebaseerd op ETA C07.611, onderdeel van de ETA Powermatic-familie. Gewoon solide dus.
Wat betreft de wijzerplaat van de Expedition is het pure eenvoud van een field horloge. Alles, van het matte zwarte kleur van de wijzerplaat tot de duidelijk gedrukte cijfers, de minuten schaal, en de secondewijzer, zijn in mijn ogen typische kenmerken van de Khaki Field-serie.
Ik heb de stalenband gekozen, deze is oerdegelijk en van goede kwaliteit. Er zit aan beide kant nog een halve link en je hebt 3 micro aanpassingen. De juist maat was makkelijk gevonden. De crown is screw down, erg blij mee. Het horloge is dus ook 10bar water resistant.
Aan de pols is de Expedition meteen top, bij mij klopt het gewoon. Op een 1 of andere manier sluit goed aan op de pols, alsof het horloge mijn pols pakt. En de looks zijn in mijn ogen niet traditioneel field ook al zie je er degelijk een field watch in. Dat zal ook door de stalen kompas bezel komen, hierdoor krijgt ie meteen een explorer vibe. En je kunt er wat van vinden… ik zal de kompas functie nooit gebruiken (wel een leuk verhaal) maar dan gebruik ik de bezel van de duiker ook nooit.
Voor mij is de Expedition de perfecte combinatie van stijl, robuustheid, degelijkheid en functionaliteit en uitermate geschikt als een “Go Anywhere, Do Anything”.