Tijd voor een NA verslagje.
Het horlogeforum, kijk er al jaren naar maar post zelf zeer weinig. Ben meer een kijker, stille genieter. Droom van horloges die andere aanschaffen en struin het internet af wanneer ik een merk tegenkom welke ik niet ken. Bij Zenith denk ik niet meer aan een Russische voetbalclub en Fortis staat voor mij niet meer synoniem voor een bank.
Hoeveel tijd ik kwijt ben aan het koekeloeren op dit forum, zo zelden haal ik de trekker over om een horloge aan te schaffen. Horloges zijn voor mij gekoppeld aan een herinnering / speciale gelegenheid in mijn leven. Toen ik een grotemensen baan kreeg heb ik van mijn vrouw een Seiko Presage gekregen, eerste familievakantie met het gezin is er een Seiko 5 Sports gekocht als vakantiekletser.
Ondertussen geen loondienst meer maar ondernemer. Dat avontuur ben ik een jaar geleden gestart en daarom nu tijd om dit te vieren met de aanschaf van een horloge. Wat de toekomst ook zal brengen, wanneer ik dit horloge om doe zal ik altijd even denken aan het eerste jaar ondernemerschap.
Waar moest het horloge aan voldoen. De Presage staat op staal en de 5 Sports op rubber, tijd voor een horloge op leder. Mocht best wat sportiever zijn maar ik stond overal voor open.
De grail is (op dit moment) een IWC Portofino Chrono.
Financieel zou dit mogelijk zijn echter moest ik met mijzelf in overleg of het wel zo verstandig was om de grail nu al aan te schaffen. Welk horloge koop je dan als de onderneming 5 jaar bestaat, 10 jaar etc? Als nuchtere Hollander kwam ik dan ook snel tot de conclusie dat de grail nog even op de plank blijft liggen zodat ik wat had om later ooit eens naar toe te leven.
Maar wat dan wel? Welk horloge zou passend zijn bij wat ik zocht. In eerste instantie kwam ik uit op de Seiko Alpinist, model SPB121.
Seiko, mooi merk, mooie horloges en de Alpinist staat hoog aangeschreven. Alpinist besteld maar bij binnenkomst viel hij toch wat tegen. Om mijn pols was de Alpinist wat klein en het leren bandje wat er bij zat was volgens gemaakt van een koe welke levensmoe was en blij was toen er een einde aan gemaakt werd ( i know, bandje is zo te wisselen). Hoewel ik op internet / YouTube alleen maar lovende woorden en filmpjes kon vinden, deed de Alpinist het niet voor. Kwam er meteen achter dat een paar mm meer in doorsnee beter past bij mij niet smalle polsje.
Dan maar nog even verder zoeken. De IWC bleef kriebelen, heb er nog vaak naar gekeken, maar kwam iedere keer tot de conclusie dat dit nu niet de beste keus was.
In een ver verleden was ik helemaal verliefd op de Hamilton Spirit of Liberty. Leren band, gouden accenten. Ik vond het toen de bom en de shit. Hoewel ik de SoL nog steeds erg mooi vind kreeg ik er niet de kriebel van om de trekker over te halen. Dit kreeg ik wel bij de Khaki Field Automatic in 42 mm.
Uiteindelijk gekozen voor de blauwe wijzerplaat daar deze prachtig speelt met het zonlicht en constant een andere kleur geef afhankelijk van de hoek hoe je er naar kijkt.
Horloge zit heerlijk om de pols, bandje mocht wellicht een paar cm langer zijn maar dat valt op te lossen. Al met al een zeer tevreden kereltje welke voorlopige met plezier kijkt hoe laat het is.