NA: Hamilton Khaki Officer, maar loopt achter!

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Hamilton Kahki Officer automaat met een ETA 2895-2 uurwerk.
Een heel mooi horloge in mijn optiek. Echter, toen ik hem vanochtend weer om wilde doen, bleek hij maar liefst 5 minuten achter te lopen terwijl ik hem gisteren precies op tijd had gezet.
Ik heb de vorige eigenaar benaderd en deze vertelde me, dat hij hem (vooral de laatste tijd) heel weinig heeft gedragen en dat het horloge voornamelijk in de kast heeft gelegen. Hij adviseert me nu om het veel te dragen en op te winden en dat hij dan vanzelf weer op tijd zal gaan lopen.
Wat vinden jullie hiervan. Kan een automaat achter gaan lopen na lang niet gebruikt te zijn?


6 likes

Mooi verhaal. Gefeliciteerd!

2 likes

Superdepuper

1 like

Sorry Otter,
Ik had iets te snel op “topic aanmaken” geklikt :wink:

Maar nu staat er een volledig bericht.

1 like

Gewoon weer even opnieuw op tijd zetten.
Je kan het horloge verkeerd hebben gezet.
Overkomt zelfs de beste wel eens :wink:

1 like

Waarschijnlijk was het horloge inderdaad niet goed opgewonden. Kan gebeuren met een automaat! Die hebben stiekem best wat beweging nodig om ze goed op te winden.

1 like

5 minuten is erg veel en wordt niet opgelost door een beetje dragen denk ik.

Misschien moet het uurwerk even gedemagnetiseerd worden. Doet een goede juwelier (in een paar seconden) wel gratis voor je.

Dat denk ik ook niet maar wat ik wel denk is dat die niet voldoende is opgewonden.
Dus geen paniek, eerst even goed aankijken wat die doet met voldoende reserve.

1 like

Gefeliciteerd met je Khaki Officer!
Als hij 5 minuten per dag achter loopt gaat hij niet vanzelf opeens binnen enkele seconden nauwkeurig lopen. Je moet wel eerst zeker weten dat je aan een volledig opgewonden horloge meet.

Als je deze afwijking toch met een volledig opgewonden horloge hebt gemeten hoeft het niet zo te zijn dat hij aan een volledige service toe is, dan kan het zijn dat bv de rotor niet helemaal vrij draait en hij steeds met heel lage gangreserve heeft gelopen. Geen heel ernstig euvel.
Hoe oud is het horloge? Hoeveel slagen heb je het horloge opgewonden toen je het horloge gelijk had gezet?

Magnetisme waarschijnlijk niet de oorzaak van achterlopen.

1 like

Mooie Hamilton, dat achterlopen zal ongetwijfeld in orde komen, het is een topuurwerk! Op dit moment draag ik m’n Hamilton Jazzmaster Small Second met hetzelfde 2895-2 caliber. Dit kaliber 2895-2 is een variatie op de 2892 familie, waaruit Omega’s kaliber 1120 en later kaliber 2500 (Omega Seamaster SMPc) zijn doorontwikkeld.

Gewoon het horloge een tijdje dragen en als de afwijking te groot blijft, het horloge even laten afregelen, komt vast wel goed.

1 like

Als het gemagnetiseerd was zou het veel te snel lopen.

2 likes

Er zijn uitzonderingen:

A watch can run slow if the steel hairspring is strongly magnetised.
The balance will have such a poor amplitude that it stops and starts intermittently.
Usually it will run mad fast. When running the train down I watch the steel escape wheel. They can become magnetised too and will oscillate like a compass if magnetised.
Places to avoid: Radiology departments. Loudspeakers.
Library and store anti-theft machines.
Some international postal services use magnetic machines to direct parcels I think.

Gefeliciteerd met je prachtige nieuwe aanwinst. Heel veel plezier er mee.

1 like

Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Het probleem heeft zich inmiddels opgelost zo lijkt het. Toen ik mijn horloge voor het eerst heb gedragen (alleen Ă©Ă©n avond) was hij waarschijnlijk nog onvoldoende voorzien van energie, want na het gisteren de hele dag en avond gedragen te hebben, liep het horloge vanochtend mooi op tijd.
Mijn vraag was dan ook een beetje voorbarig blijkbaar. Sorry

3 likes

Geen probleem! Dit soort vragen horen toch een beetje bij de hobby.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

1 like

Je kunt ook niet alles weten maar fijn dat het goed is.
Ben je nu weer wat wijzer en kun je lekker genieten van je aanwinst :+1:

1 like

Altijd fijn als het achteraf meevalt! Mooi horloge!

2 likes

Prachtig horloge hoor! En met die exacte tijd komt het vast goed…

1 like

Gefeliciteerd ! Erg mooie Hammie :heart_eyes:

Yup. Soms een kleine hartverzakking bij mij. maar dan denk ik 'Het is wel precies 5 minuten … :thinking: '
En ja hoor, dan heb ik hem gewoon verkeerd op tijd gezet (of juist niet op tijd gezet, eigenlijk :rofl: )

3 likes