NA: Hamilton TL Quartz

Een digitale Hamilton, de TL Quartz, één van de eerste digitale modellen door Hamilton op de markt gebracht. Eén drukknopje aan de zijkant plus een knopje die je met bijv. een paperclip moet indrukken om de tijd in te stellen.

quartz-tl quartz-tl2

De tijd is niet constant zichtbaar, maar verschijnt door het knopje in te drukken. Een lichtknopje zit er ook niet op.

Dit model werd van stroom voorzien van een Hamilton TR LI CR 23P-15 knoopcel batterij dat nu niet meer gemaakt wordt. De batterij is 23mm in doorsnee en 1,5mm dik. Aan de pluszijde van de batterij bevindt zich een uit stekend knopje dat het minus contact verzorgd. Bij het plaatsen van de batterij valt het knopje in een uitsparing met het minus contact.

CR23P-15-a CR23P-15-b

Om het toch weer werkend te krijgen heb ik een CR2016 (20mmx1.6mm) gebruikt. Om het minuscontact in het horloge heb ik een stukje aluminium folie gewikkeld, zodat het toch in contact komt met de batterij. Ik heb nu nog één klein probleem en dat is dat ik geen idee heb hoe ik tijd en datum ingesteld krijg. Een handleiding heb ik niet kunnen vinden op het internet. Misschien dat er mede forumleden zijn die mij kunnen adviseren. Ik houd mij van harte aanbevolen.

7 likes

Leuke aanwinst, jammer van de batterij. Ik heb hier geen passend antwoord op. Misschien zou je een kleine batterij middels een soort hoesje kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld van met thinkercad ontwerpen en door shapeways in koper laten maken?

1 like

Dank je wel voor je tip, maar mijn oplossing met de CR2016 werkt prima. Ik heb alleen geen idee hoe de tijd en datum goed in te stellen.

Tijd en datum instellen moet een combinatie van de twee knoppen zijn.
Vermoedelijk de verzonken knop een x seconden ingedrukt houden, tot er iets verschijnt/gaat knipperen, en dan afstellen met de drukknop. Daarna nogmaals de verzonken knop indrukken om terug te gaan naar de normale stand.
100% dikke duim dit, maar wel logisch, hopelijk.

1 like

Dit heb ik geprobeerd, maar het werkt niet. Je moet de knop indrukken om de leds te laten oplichten. Daarna kun je door het indrukken van de verzonken knop alles instellen. Zodra ik dit heb gedaan en de knoppen los laat staat hij in de beginstand SA-1 (datum) en 12:00 (tijd). Kennelijk doe ik iets niet goed of de module werkt niet meer naar behoren. Dank je wel voor het meedenken.

Zit ff te googlen maar verder dan dit kom ik niet…
De user manuel is niet leesbaar :frowning:
s-l400 (2)
s-l400 (3)s-l400 (4)s-l400 (5)

1 like

Misschien kun je hier je vraag uitzetten.

http://www.newdwf.com/

=edit= bij vintage dsm en lcd watches staat ook een hele batterij discussie mbt de TL

1 like

Via deze site ben ik aan de oplossing met de CR2016 gekomen. De vraag naar een manual is daar door iemand anders al een keer uitgezet, maar er is nooit respons op gekomen. Met mijn ogen lukt het lezen van de manual op de foto’s ook niet. Bedankt voor het zoeken.

1 like

Misschien weet @MartijnV het wel…

Ik heb het horloge nogmaals geopend en een paar foto’s van het binnenwerk gemaakt. Onder de blauwe klemmetjes (zie pijlen) zitten ook contactjes die natuurlijk niet in contact kunnen komen met de batterij CR2016, want die is duidelijk te klein. Ik ga proberen er iets op te vinden dat deze contactjes verbinding krijgen met de + zijde van de batterij. Mogelijk dat dit bijdraagt aan een oplossing. Als het lukt meld ik me weer.

QTL-a

QTL-b

klopt, ff lid worden voor de plaatjes, maar de discussie is wel informatief.
http://www.newdwf.com/viewtopic.php?f=58&t=6138&hilit=hamilton+battery

1 like

Bedankt voor je reactie. Ik had dit al gelezen en het is zeker interessant. Ik denk dat ik mij ook ga aanmelden.

Het is me gelukt het horloge werkend en goed instelbaar te krijgen door een permanente verbinding tussen de contacten onder de blauwe batterijklemmetjes (zie pijlen) te maken met daaraan een lipje dat in contact komt met de + van de batterij. Voor de verbinding heb ik gebruik gemaakt van het dekseltje van een blikje leverpastei. Door de vorm blijft het keurig op zijn plaats zitten en het is zo dun dat het geen probleem is de deksel weer goed te sluiten. De verbinding ziet er uit als op de tekening.
tekening-qtl
Zo en dan ga ik nu maar even een broodje leverpastei eten.

3 likes

Geweldig !

1 like