In 1969 viel definitief het doek voor de productie van eigen uurwerken voor Hamilton in Lancaster U.S.A.
Bij het sluiten van de eigen productielijn had men nog een voorraad uurwerken van het caliber Hamilton 770. Een kwaliteits uurwerk met 22 jewels/18000 A/h en een power reserve van 45 uur.
Deze laatste voorraad uurwerken werden gebruikt voor een laatste model. De Hamilton Coin watch ook wel genoemd de “Liberty”.
De Hamilton kenner bij uitstek Renee Rondeau schreef hierover op zijn website:
“This is one of the most unusual as well as one of the most historic of Hamilton watches. It was produced in 1969 just after all production of movements was shut down at Hamilton’s Lancaster, PA factory in January 1969. Hamilton used the last remaining stocks of the superlative grade 770 movement with 22 jewels to complete this very interesting and rare watch. It was never cataloged and very few were made. It was produced in both rolled gold-plate, as this example, and in 14K solid gold. According to Paul Frankenfeld, a production manager at Hamilton at the time, only 50-75 were made in RGP, and 10-15 in 14K gold. However, based on my own experience, I believe these figures are too low. I think there were probably 150-250 in rolled gold-plate and 50-100 in gold, based on surviving examples. That still puts this watch among the very rarest of all Hamiltons ever made. The style is obviously copied after the Corum gold coin watches that were popular at the time. The dial is embossed to resemble a gold coin, and the edge of the case is reeded like a coin. It is very much a watch of its time – a bit garish but certainly an eye-grabber! As a collectable it is one of the most sought-after of all Hamiltons because of its extreme rarity." (quoted from rondeau.net)
Zoals hierboven te lezen geen grote productie, maar heel af en toe staat er hier of daar ééntje te koop – vaak te duur - maar kort geleden had ik het geluk een exemplaar op de kop te kunnen tikken in de RGP versie.
Bij de productie van deze laatste horloges heeft men duidelijk gebruik gemaakt van wat er zoal nog beschikbaar was. Je ziet exemplaren, zowel in goud als RGP, met afwijkende wijzers en kronen. Het horloge is nooit opgenomen in een catalogus dus het is moeilijk te zeggen of er iets origineel is of niet.
Persoonlijk vind ik de kroon met het blauwe steentje het mooiste, dus daar ga ik nog naar op zoek.
Hieronder enkele (detail) foto’s van het horloge. Zoals daarop te zien is er door intensief gebruik bij de kroon een gaatje ontstaan in de achterkant van de kast. Jammer natuurlijk, maar niet echt zichtbaar als je het zou dragen. Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen dat zoiets onzichtbaar met “laser welding” te herstellen is, maar die firma zit in de U.S.A. Ik houd mij aanbevolen voor adviezen en tips of zoiets in Nederland ook mogelijk is.