In mijn (kleine) collectie miste ik nog een leuke zomer klok / diver. Ik heb vervolgens een gezocht topic aangemaakt voor een Steinhart Ocean one GMT of titan. Op dat moment dacht ik dat de Steinhart mijn ultieme zomerklok zou zijn. Tegelijk met dat mij een Steinhart Ocean one GMT werd aangeboden, werd mij ook deze Helson Blackbeard aangeboden als mogelijk alternatief. Ik besloot ze beide te kopen om te zien welke mocht blijven en welke weer moest gaan.
Maar wat een gave klok is de Helson!
De Helson heeft veel in zich. Hij is wat vintage, tegelijk een moderne duiker en met de juiste band weer wat meer dressy. Met het vintage en het kleurgebruik in bezel, uur en minuutmarkering vind ik m een beetje op de oudere Omega’s lijken. Maar dan mooier .
Het horloge wordt geleverd in een water proof hard plastic cilinder. De set is compleet met een mesh en een rubber band, een tool en een pas.
Ik ben niet kapot van een mesh band. Wat echter wel gaaf is aan deze mesh is dat de sluiting gemaakt is naar het idee van vliegtuig stoelriem sluiting. De rubberen band is in Isofrane stijl. Beide voorzien van Helson logo. Voor mij komt het horloge het best tot zn recht met de door mij speciaal aangeschafte bruin leren vintage band. Aangezien de bars geschroefd zijn is het makkelijk banden swappen!
Het horloge heeft een gemiddeld gewicht en draagt heerlijk. Niet onbelangrijk: zeer accuraat en de automaat slaat na de eerste beweging direct aan.
Wat technische specificaties:
-500 m waterbestendig
-Kast is van chirurgisch staal (316L) geborsteld
-Ø 42.5mm
-hoogte 14.8mm
-Lugmaat 22mm
-lug to lug lengte 50.6mm
-geschroefde kroon
-Sapphire crystal, 3.3mm dik -domed- van binnen AR gecoat
-Bezel: Domed Sapphire inleg
-uurwerk: 24 Jewel Miyota 9015 automaat
Ik ben bang dat de Steinhart naast de Helson niet zo veel kans maakt om van de zomer aan de pols te komen. Ik zie het nog even aan, maar ik vermoed dat de Steinhart de ‘battle’ verliest en nog wel eens in het blauwe gedeelte terecht zal kunnen komen.
Suggesties voor mooiere / andere banden voor dit pacht horloge zijn altijd welkom!