Soms. Heel soms, doen ook horlogisten en daaraan verwante mensen zoals HF-leden en zo, zelfs voor zichzelf verrassende dingen.
Een horlogesabbatical nemen bijvoorbeeld. Of een horloge krijgen. Ja, ook dat gebeurt. Of een horloge toch aan de kant zetten omdat het na veel getwijfel, het toch net niet was. Meestal echter, zit er niet heel veel rationeels achter de keuze voor of tegen een horloge.
Wat roeptoeteren we om het hardst? “Horloge is beleving!” “Merk A is het”. “Nee, toch merk B, meer mijn ding!”, “Ja maar die en die techniek, dat is het helemaal”. De ene nog mooier dan de ander, en de hebzucht viert hoogtij al noemen we het niet zo. Vast heel herkenbaar en veelal wordt de keuze voor een horloge bepaald door lid te zijn van een of ander forum, en komt vervolgens voort uit een soort emotionele “pwoah, zie dat dan, alles uit voor die, en…”-achtige achtbaan.
Zoals ik zei niets rationeels.
We flipperen er met de meest vage argumenten op los.
Enfin, zonder een al te filosofische verhandeling te gaan houden over de oorzaken en redenen van het flippergedrag bij horlogehobbyisten, ga ik gewoon zeggen dat ik een horloge gewoon mooi vindt en voor dat horloge een ander wellicht voor velen mooier horloge heb opgeofferd.
De inner-horloge cirkel weet inmiddels dat ik, heiligschennis, mijn Snowflake aan de kant heb gezet. “Gekochte” emotie beklijft niet en daarnaast is het afkicken van horloges in het +3k segment begonnen. Ik heb nog meer boeiende hobbies.
Nogmaals, enfin. Dus… een NA.
In 2019 bij de introductie werd ik best wel warm van dit horloge. Nee, het is geen Grand Seiko, het is geen Omega.
Terug naar praktische tijdsbeleving van een simpel, understated, eenvoudig, goed afleesbaar maar desalniettemin toch bij tijd en wijlen chique horloge.
Niks horloge is beleving, gewoon praktisch en mooi. Hoewel…
Je hebt een horloge gekocht, en gaat een doosje ophalen. Zo gaat dat.
Maar thuis in het zonnetje heb je ineens een halve tafel nodig! Zo doen we dat. Bam!
Wat een presentatie! Wat een prachtige set!
Uut Nederland, uut Twenthe ook nog. En dus hierbij: alle respect voor Yvo Staudt die er zijn levenswerk van heeft gemaakt.
Helemaal van deze tijd. Een mondkapje erbij. In dit geval om te zorgen dat het niet zichtbaar is dat je staat te kwijlen boven een horloge. Het “Wij zijn Staudt” boek in cassette. Tsja. Gewoon een top combinatie!
Maar het gaat natuurlijk om het horloge. In 2019 werd de Britisch Racing green versie van deze Staudt Praeludium Chronograaf onthuld. Met rosé wijzers en een wijzerplaat die ook met de Staudt-eigen lithografiedruk gemaakt en gelakt is. Ja, je kunt er smilies in zien, een kattekopje, maar ik zie gewoon een mooie en heel draagbare chronograaf.
Laat ik het verder maar bij plaatjes houden.
O ja, enne, ik weet niet wat Yvo doet met de wijzers, maar ik ben redelijk verpest door het contrast wat Grand Seiko heeft, maar dit is toch ook echt, ook met slecht licht, super afleesbaar. Reflectie is top!
Dan verder nog maar wat van randzaken.
Best een dikkertje, maar da’s bekend van Valjoux varianten. Het zit het draagcomfort voor mij niet in de weg en op de pols valt het zeker mee.
Dan een mooie sjieke vouwsluiting. Doen ze goed daar in Twenthe!
En, last but not least, een kiekje van het uurwerk met de rosé gouden rotor.
Ah, niet de laatste. Gewoon in het wild. Understated, tikje eigenwijs, maar doet het overal goed.
Gewoon understated, bijna saai bij binnenlicht.
En ook gewoon met een bak koffie.
Ter afsluiting een paar dingetjes.
Het horloge draagt supercomfortabel. Dat komt natuurlijk ook door de heel erg soepele Cordovan band. Ik kan me overigens voorstellen dat op smalle polsen het wel wat groot overkomt, maar over het geheel genomen draag het horloge met 41mm absoluut niet overdreven groot. Voor mij gewoon goed.
Daarnaast, de afwerking stijgt echt boven de prijs uit. De wijzerplaat is meer dan een plaatje. De AR-coating dikke vette prima. Het polijst- en borstelwerk absoluut erg goed (zegt iemand die Zaratzupolishing als referentiekader heeft).
Al met al, ben ik dermate onder de indruk van de chique eenvoud dat ik overweeg om het horloge door Yvo te laten personaliseren (de kroon kan worden gegraveerd met eigen initialen) en een Staudt-milanaise band erbij te bestellen.
Als laatste een eh… ugly puntje. Ik zeg het toch… 3 atm waterdichtheid. Het zou mooi zijn als dat in de volgende versie uitkomt op minimaal 5 atm. Dan is het (wat mij betreft) absoluut de all rounder die van business dress tot casual en alles er tussenin gedragen kan worden.
Rest mij te zeggen: Dank weer voor het lezen (of het kijken van de plaatjes) en Yvo, keep up the good work! Dank voor de pure recht-toe-recht-aan-eenvoud!
Nog een paar macro-fotootjes om het af te leren: