NA: Het pad van de goden...goddelijk mooie plaat

Het is alweer een tijdje terug dat ik echt enthousiast werd over een bijzondere wijzerplaat (en merk). Na verschillende horloges te hebben gepast, hoort er voor mij ook (weer) een Grand Seiko in de collectie.
Vaak onderschat, maar meesterlijk afgewerkt is deze Japanner, voor de liefhebber, een must voor het oog. De Zarutsu polishing is fenomenaal. Zaratsu is een manier van hoogglans polijsten waarbij het eindresultaat een vervormingsvrije weerspiegeling is, de techniek wordt het meest gebruikt in high-end Japanse horloges als alternatief voor “black-polishing”.black polishing klik de link hoe dat werkt…

Door het gebruik van deze techniek zijn alle vlakke oppervlaktes van een Grand Seiko voorzien van een fenomenale reflectie en glans die het gevoel van extreme ambachtelijke precisie geven, van de indexering op de wijzerplaat tot een facet op de kast poten. (bron van Willegen website)
Na eerder bezit van een Snowflake en een Skyflake, sprong de wijzerplaat van de Omiwatari ( SBGY007) erboven uit, omdat nu de powerreserve is ‘verdwenen’ van de voorkant, en naar de achterkant verplaatst. Hierrdoor oogt de plaat clean en evenwichtig. Daarbij is de 38,5 mm kast mooi voor vrijwel iedereen met een kleine pols. Het is een handopwinder met springdrive.

Enkele minpunten: de prachtige krokodillen band, die m.i. te lang is voor iemand met een kleine pols. Daarnaast absoluut de prijs. Wie hier de jackpot voor betaald is 8700 euro kwijt…Nu is hier bij de dealer met wat onderhandeling wat van af te halen, echter dan is tweedehands absoluut een betere optie. Mits deze in perfecte staat is, want Zaratsu polijsten, is geen optie voor een horlogemaker uit de buurt.
Naar mijn weten gaat het horloge dan voor langere tijd naar Japan…waar de techniek wordt beheerst door enkele horlogemakers.

Maar terug naar mijn aankoop. Ik kwam toevallig in contact met Jasper @illewoare met een vraag over dit horloge. Hij gaf aan dat zijn horloge net onderweg was naar een GD voor verkoop. Na wat heen en weer gemail, kon ik het snel ophalen in regio Eindhoven. In real life, is de plaat afhankelijk van het licht, lichtblauw tot zilverachtig met het reliëf van golven, structuur van zandvlaktes of zoals GS het beschrijft…het gekraakte ijs in Japan: ‘De meeste winters bevriest het water van het Suwameer en de meeste jaren verschijnt er een lange bergkam in het ijs van de ene kant van het meer naar de andere. Volgens de overlevering is dit de ‘Omiwatari’ of waar de Goden over het ijs lopen.
Waar of niet, de legende heeft de ambachtslieden en vrouwen van de nabijgelegen Shinshu Watch Studio geïnspireerd om een ​​wijzerplaat van voortreffelijke subtiliteit te creëren voor dit met de hand opwindbare Spring Drive-uurwerk. Het heeft de kleur, het gevoel en de textuur van het met sneeuw bedekte ijs op het Suwameer.’ (vertaling GS)
Al met al heb ik er een andere band op gedaan. De combinatie licht blauw, een stuk lichter dan de skyflake, maakt het niet lastig om er een andere band aan te zetten (ook al is de lugbreedte 19 mm, niet zoveel voorkomend) Maar op de foto’s zie je dat de 007 zich niet zo makkelijk laat vastleggen. Maar in real life blijft de plaat je betoveren en waan je je even op Lake Suwa…


Aan de achterkant zie je de powerreserve indicator…

129 likes

Gefeliciteerd met de aankoop en veel draagplezier :wink:

1 like

Heel mooi :star_struck:. Gefeliciteerd met deze mooie Japanse NA

1 like

Fenomenaal! Gefeliciteerd en veel draagplezier :+1: Enne, we zien je graag ook in het aangename GS hoekje van het forum

1 like

Prachtig!

1 like

Mooie NA, gefeliciteerd!

1 like

Prachtig, geniet ervan. Mooie start van het jaar met de NA.

1 like

Prachtig!

1 like

Fraaie aankoop :ok_hand:

1 like

Meen dat ik als wat foto’s voorbij zag komen zo hier en daar. Gefeliciteerd met deze grootse NA! Begrijp je keuze volledig. Niet vreemd, want we zijn SBGY007 collega’s :sunglasses:. Geniet van de ongekende schoonheid!

1 like

Prachtig en van harte gefeliciteerd ! En ook het uurwerk mag gezien worden in deze uitvoering.

1 like

Gefeliciteerd! Een Grand seiko is altijd een goede keuze!

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Heb hem zelf ook en heel blij mee. Welke band heb je er uiteindelijk aangezet (kan het niet zo goed zien op de foto)?

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst!:grinning:

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd met deze aanwinst.

1 like

De mooiste wmb!

Een band van bulang eerste foto maar denk erover nog een andere band te kopen

1 like

Prachtig horloge. Veel plezier met deze NA.

1 like

Mooi ding! Gefeliciteerd

2 likes

Gefeliciteerd. Heel mooi horloge.

1 like