WARNING: Long read!
Scroll naar beneden voor de foto’s van m’n NA.
![]()
Wie mij een beetje kent, weet dat ik het merk TAG Heuer en voorganger Heuer een warm hart toedraag. Ik draag inmiddels ook al zo’n dertig jaar (vooral duikers)horloges van dit merk. Maar deze NA is speciaal voor mij. Al heel lang loer ik naar een mooie mechanische chrono, van mijn favoriete merk. Hierbij had ik een lichte voorkeur voor een automaat, omdat Heuer ooit, samen met Breitling en Hamilton (in het ‘Project 99’), aan de wieg stond van de ontwikkeling van de automatische chronograaf, in 1969 (de Chronomatic horloges).

De afgelopen paar jaar keek ik vooral naar moderne horloges. Maar met de release van de glassboxserie, groeide het besef dat ik eigenlijk een exemplaar wilde met toch wel klassieke racing looks. Toch werd het uiteindelijk niet een horloge uit deze modelreeks.
Meer recent begon ik steeds meer te kijken naar vintage Autavia’s. Ik begon ze steeds aantrekkelijker te vinden.

Maar, hoewel ik wel een paar vintage horloges heb (gehad), ben ik toch altijd een beetje bang om een exemplaar te kopen dat achteraf van alles mankeert. Én niet in de laatste plaats hou ik nogal van stevige/robuuste horloges, die je gewoon zonder zorgen altijd kunt dragen. Die combinatie, bracht me bij m’n huidige NA.
Een stukje geschiedenis.
In 1933 bood Heuer de eerste dashboardchronograaf aan voor racewagens en -boten en vliegtuigen.

De naam van dit instrument, Autavia, was een samentrekking tussen ‘Automobile’ en ‘Aviation’.
In 1962 creëerde de net een jaar eerder aangetreden Jack Heuer zijn eerste polshorloge voor het merk. Ook dit model werd door hem Autavia genoemd

Het horloge werd erg populair in de autoracingwereld. In de jaren '60 en '70 droegen coureurs als Jo Siffert, Jochen Rindt, Derek Bell, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Clay Regazzoni, Mario Andretti en Gilles Villeneuve een Autavia.
Zoals bekend, ging het in de tweede helft jaren '70 en vroege jaren '80, slecht met de traditionele Zwitserse mechanische horloge-industrie. En toen in 1985 Heuer, TAG Heuer werd, stopte de productie van de Autavia.
The Autavia Cup
Vanaf tweede helft jaren '90 besloot TAG Heuer besloot men bij TAG Heuer een aantal ‘Heritage’ modellen uit te brengen, waaronder de Monaco, Carrera en (in 2003) de Autavia. Deze moderne klassiekers werden in beperkte oplagen geproduceerd en ze waren gewild onder horlogeliefhebbers.
Fast forward naar 2016 dan. TAG Heuer wordt geleid door Jean-Claude Biver.

Biver kwam met een bijzonder idee: horlogefans wereldwijd, mochten meebeslissen over hoe een nieuwe Autavia eruit zou komen te zien. Er kon gekozen worden uit 16 historische modellen, waarvan het winnende model de basis zou vormen voor, niet een 100% reissue, maar een moderne Autavia, met duidelijke vintage invloeden.

In 2017 kwam, als resultaat van ‘The Autavia Cup’, de CBE2110 op markt, net als een aantal (LE) varianten.
Enfin, mijn exemplaar is uit 2022. Met mooi bol saffier, 100m WR en een in-house uurwerk met 80 uur PR, is het gewoon een heel praktisch en draagbaar modern horloge, met (vind ik) fantastische classic looks. Ik kwam 'm tegen bij Juweelwinkel, in nieuwstaat, met garantie, voor een heel nette prijs. Dit moest 'm worden!
Bedankt voor het lezen en hier dan, eindelijk, de foto’s!
Fraai, bol saffier en een ‘Heuer’ gesigneerde kroon.
Het in-house Heuer02 uurwerk, met 80 uur PR.
De verplichte wristshot.
Tot slot, mijn huidige (TAG)Heuer-collectie.