Iedereen kent ze wel van ebay, de Mumbai specials, de HMT’s met fel gekleurde wijzerplaten en veel te dikke print… Ik wilde al een tijdje een echte, een originele vintage, en een Indiase horlogeverzamelaar op insta had al een keer zoiets gezegd dat je op z’n minst een Kohinoor moest hebben. De naam komt van het Perzische Kōh-i-nūr, en het betekent “mountain of light”. Tijdje gezocht, en toen deze gekocht. Het uurwerk is niks bijzonders, een zgn. HMT 020, een onder license geproduceerde Citizen Cal. 0201, en deze loopt na wat onderhoud redelijk op tijd. Best mooie strakke RVS kast, wijzers en indices beetje opgepoetst. Heb nog een ander setje wijzers met oude lume maar deze zien er beter uit. Zou zomaar kunnen dat dit het begin is van een Indiase horlogeverzameling, want je weet hoe die dingen gaan…
Nooit eerder gezien. Nieuw voor mij. Gefeliciteerd met je mooie NA. Benieuwd of je ze nu ook echt gaat verzamelen
Een tof begin van je nieuwe verzameling
Zoek maar eens op ebay “HMT watches”… honderden. Meeste is troep. Koop er denk ik nog wel een paar bij. Het eerste horloge dat ze maakten was de “Pilot” en dat was echt de nationale trots, India’s eerste eigen horloge. Er zijn nog wel een paar leuke modellen maar ze hebben ook echt wanstaltige narigheid geproduceerd — en zijn uiteindelijk aan mismanagement ten onder gegaan. Er is nog een site waar ze new old stock verkopen geloof ik, maar ik vind de vintage het leukst. Goed opletten wat je koopt want er is een hele industrie met overgeschilderde wijzerplaten, 90% van wat je ziet is rotzooi.
Mijn beste,
Onbekend maakt onbemind!!
Mooie kastvorm!!
Ik wens je er een inspirerende tijd mee.
Orologio Signaturis Temporis
Gefeliciteerd
Hier is wat HMT geschiedenis, voor de geïnteresseerden:
https://medium.com/@jassimjmr1017/the-story-of-h-m-t-the-father-of-indian-horology-897ac75784e9
En er is ook een entertaining video:
Gaaf horloge met een toffe kast.
Leuk hoor!! Een echte HMT staat ook nog op mijn wensenlijst.
Veel draagplezier