NA: HMT Janata

Daar is ie dan uit India, na een week of 5 al: GENUINE VINTAGE HMT JANATA HAND-WINDING MEN’S WRIST WATCH - A6301. De prijs was 10,99 $ inclusief free shipping.
Volgens de verkoper komt dit model uit de jaren zeventig.

De shipping kosten heeft hij duidelijk voor zijn eigen rekening genomen :slight_smile:
Het horloge zat perfect verpakt met een hoop bubble spul in het doosje.
Toch was het schrikken toen het achter deksel van het horloge af viel nadat ik hem uit het plastic zakje haalde.
Even vastklikken dacht ik eerst. Maar daarmee onderschatte ik het horloge want het was een heus schroefdeksel. Weer vastschroeven was geen enkel probleem. Misschien is het wel een goed teken dat losse deksel. Dan is ie in ieder geval open geweest, voor een nader inspectie/service hoop ik dan.

Bandje is natuurlijk waardeloos. Gauw wat anders er op gezet:

Hij loopt nu al een dag en houdt goed de tijd bij. Een mooie kandidaat voor een vakantie horloge, net op tijd.
Helaas lijkt de watch devision van HMT (Hindostan Machine Technologie) ter ziele.
WIKI: As of September 2016, HMT Watches Ltd. and HMT Chinar Watches Ltd. have been shut down.

12 likes

Nog geen 11 dollar. Een betere value for money ga je niet vinden. :thumbsup:

Lijkt een beetje op zo’n Omega… model weet ik niet… Railmaster oid?

1 like

Mooi horloge :slight_smile: Heb er zelf ook een aantal gehad en het blijft onvoorstelbaar dat ze het kunnen leveren voor die paar euro.

Leuk om te zien. Hoor alleen maar goede geluiden over dit merk. Heb je meer foto’s?
Gr.Wander

HMT altijd leuk! Maarrrrrr is het een “echte” of een redial met een in olie gedrenkt uurwerk dat ze “refurbished” noemen?

Haha, ik heb geen verstand van Omega’s.

Maar je hebt helemaal gelijk zo te zien :grinning:

HMT-jes ? :slight_smile: altijd leuk! :slight_smile:Veel plezier ermee :slight_smile:
Maar tis geen vintage he… retro :slight_smile:

Van HMT was helaas niet veel over toen ik vorig jaar in India was. En de horloges van HMT hebben een 70s design maar werden gewoon nog in dit millennia geproduceerd :slight_smile:

7 likes

Ja ik scheef het al: As of September 2016, HMT Watches Ltd. and HMT Chinar Watches Ltd. have been shut down. Dat ziet er inderdaad “shut down” uit op die foto’s.:cry:

Maar dit horloge was niet “in olie gedrenkt”. Het binnenwerk zag er heel netjes uit.
Ik heb de case-back zelf nog vast geschroefd. Volgens medeforum lid Nickw is een echte vintage Hmt Janata herkenbaar aan de schroef-caseback i.p.v. de klik-caseback. En de verkoper was duidelijk geen particulier, met 97,8 positive feedback. Die kan het zich niet veroorloven om onzin te verkondigen lijkt mij.
(Restored and refurbished and in perfect working condition still since the watch is a vintage used , Newly Installed Acrylic)

Hoe dan ook, het blijft een leuk klokje voor erbij. En het loopt nog steeds op de minuut nauwkeurig.

Leuk weetje nog: Movement: HMT-0231 is based on Miyota Citizen’s 0201 caliber from the 1960s.
(het nummer 0231 staat vermeld onderaan de wijzerplaat.)

3 likes

Leuk exemplaar, deze HMT.
Het is altijd wel een gok met die horloges uit India. Hoewel de fabriek al enige tijd gesloten is, worden er nog steeds heel veel HMT’s als New Old Stock op e-BAy aangeboden, evenals vele zgn. ‘;vintage’ exemplaren.

Er zijn nogal wat type varianten, waarvan je de ‘Janata’ en de ‘Pilot’ het meeste ziet. Voor de Bling liefhebbers is er ook nog de Sona, vaak met vergulde kast en wijzerplaat. Alle modellen hebben trouwens het zelfde caliber hand gewonden uurwerk, de HMT 0231. Er is ook nog een lijn van HMT automaten, maar daar heb ik tot nu toe nog nooit een fatsoenlijk exemplaar van te pakken kunnen krijgen. De verschillende HMT handwindertjes hebben bijna altijd een RVS kast en vaak (niet altijd) zien de kastjes er wel netjes (niet stuk gepolijst) uit. De ‘vintage’ exemplaren hebben inderdaad altijd een schroefdeksel, de recente, meestal als nieuw of N.O.S verkochte exemplaren hebben meestal een klikdeksel.

Mijn eerste HMT was een gloednieuw (N.O.S) exemplaar dat ik overnam van een gewaardeerd forumlid. Later heb Ik in de afgelopen paar jaren er een aantal keren een (of twee tegelijk) op e-Bay gekocht. Op èèn keer na ( nooit ontvangen en de verkoper was niet aanspreekbaar) kwamen de pakketjes keurig met ca. 1 maand binnen. Altijd verpakt in aandoenlijke pakjes, aangetekend(!) met veel stempels, onleesbaar gestencilde Indiase formuliertjes en soms, net als het pakje van @AlexJ helemaal vol met exotische postzegels… Binnenin héél veel plastic bubbels en plakband en zelf geplakte ruw kartonnen doosjes of erg handige her te gebruiken mini plastic boxjes. Altijd waren de klokjes voorzien van een afschuwelijk plastic bandje. Maar het was iedere keer weer leuk om te zien of voor die gemiddeld 12 tot 15 Dollar het weer zou lukken. Altijd weer een avontuur of het een opgeschilderd wijzerplaatje had of dat het (op zijn minst) voor een originele dial kon doorgaan. Alles bij elkaar heb ik nu een leuke kleine collectie van die dingen die het ook allemaal redelijk tot (meestal) prima doen. Ik heb ook een aantal exemplaren in de junkbox gemikt. Maar dat is bij deze dingen dus all in the game.

Er is, in dezelfde prijsklasse ook nog een ander ‘‘origineel’ Indiaas merk op e-Bay te vinden nl. "Timestar’. Vaak met mooie, traditioneel vormgegeven beetje military style originele (!) dials met een in India in licentie gebouwd Lorsa P62 uurwerkje in de RVS kast. Een leuke aanvulling op de collectie als je Indiase horloges leuk vindt en ze (zoals ik) verzamelt.

Nu even geen tijd meer, want laat en mijn bedje roept, maar later zal ik nog wat foto’s toevoegen…

rrrr… zzzzzt

Lex

4 likes

Dank voor je uitgebreide reactie.
Dan heb ik toch een “vintage”, want schroefdeksel. En hij loopt nog steeds perfect op tijd.
Bandje was wel nieuw, maar daar kun je niks van verwachten voor dat geld. Perlon bandje er op van € 7,25 en ook weer opgelost. Maar nu ben ik wel benieuwd naar je foto’s. Laat maar komen :slight_smile:

2 likes

Nou daar komen ze dan…

Eerst mijn HMT- tjes:

De witte kwam als n.o.s. in nieuwstaat van een forumlid een paar jaar geleden. Mijn eerste HMT. Let op de Indiase tekst voor de modelnaam. Een ‘moderne’ want met klikdeksel.
De gele Pilot is een typisch voorbeeld van Indiaas schilderwerk. Duidelijk een ‘refurbished’ dail, maar wel netjes gedaan en ik vond de kleur zo leuk… Schroefdeksel.
De rechter variant is een Janata, zo te zien identiek aan de jouwe, @AlexJ. Ook een oudje met geschroefde achterdeksel. De laatste twee ‘directly from India’.

Nog 3 Bombay specials:

Links een ‘Pilot’ variant met mooie metallic antraciet plaat en gelumede indices. In het midden een wat modernere uitvoering, maar wel met een (puntgave) schroefdeksel. Deze mooie metallic lichtblauwe kwam niet tot mij uit India maar werd aangeschaft voor 2 euro op de Rikketik. Kon 'm niet laten liggen. Het index balkje van de 7 zwierf los achter het glaasje maar kon met veel concentratie en een héél klein puntje acrilaat lijm op een speld weer netjes op z’n plaats worden gezet. Verder niks mis mee. Nummer drie, rechts in het rijtje is een Janata met zwarte wijzerplaat en bijzonder (vind ik) vormgegeven cijfers. (let op de rare 12 met de korte 1. Ook weer met schroefdeksel.

Hier mijn favoriete HMT, ook direct via e-Bay uit India voor < 15 dollar. Een Janata in Miltary stijl / uitvoering. Compleet met militaire Engelse kraaienpoot op de dial èn op de klikdeksel aan de achterkant. Staat van de dial en de kast is als nieuw, Hij loopt keurig en deze draag ik regelmatig.

Tot slot van de serie HMT’s nog de bling bling ‘Sona’ variant. Technisch niks mis mee, geen hele oude, want met klikdeksel. Deze is alleen voor de heb omdat het leuk is bij de andere exemplaren, maar die draag ik dus echt niet!

Tot slot nog drie Indiase Timestar horloges. Deze kan je wat minder eenvoudig vinden, maar met goed zoeken op e-bay bij de horloges uit India kom je er af en toe een tegen. De prijs is iets hoger, gemiddeld zo’n 20 Dollar (altijd incl. verzending!). De technische kwaliteit en de afwerking vind ik over het algemeen iets hoger, ook het uurwerkje lijkt me van een iets degelijker kwaliteit (Indiase licentie van Frans Lorsa P62 caliber). De beetje jaren 50/60 vormgeving van de wijzerplaten spreekt mij wel aan. Klassieke RVS kast van 33 mm en een schroefbodem.

Dat was het weer voor vanavond (nou ja, vannacht) ik ga weer lekker slapen.
Welterusten en morgen allemaal gezond weer op!

5 likes

Leuke klokjes en foto’s !
Die Timestar horloges had ik nog nooit van gehoord.
Die zien er ook leuk uit. Daar ga ik me ook eens even in verdiepen.:slight_smile: