Gisteren kwam dit horloge binnen. Het merk is waarschijnlijk HPB, heeft iets met Lip te maken.
Het had geen glaasje, de kroon met stift zat er los bij, en alle 4 wijzers zaten tegen elkaar op de wijzerplaat gedrukt, omdat het glaasje waarschijnlijk al jaren ontbrak. Zie de knik in de secondewijzer.
Eerst heb ik voorzichtig alle wijzers van elkaar losgehaald, en toen begon de secondewijzer al spontaan te bewegen. Toevallig had ik nog een glaasje liggen dat min of meer paste, zodat ik in ieder geval de wijzers weer kon beschermen. De kroon en stift kon ik weer terugplaatsen, die was er uit gevallen omdat dat borgschroefje aangedraaid moest worden. Daarna voorzichtig opwinden en hij loopt! Tijd verzetten werkt ook prima en zelfs die vierde wijzer van de datum verspringt netjes rond 12 uur. De bezel met de dagaanduiding kwam wat moeizaam los, maar na een paar rondjes gaat dat weer soepel.
Ik weet het, hij ziet er niet uit en de meesten zouden hem links laten liggen, maar ik vind dit soort horloges, lopend, in deze staat, schitterend.
Kortom: niks meer aan doen.
Toch leuk voor 12 euro.
En het bewijs dat hij loopt: