Het betreft een Hugex chronograaf, van het bedrijf Huga s.a.
Zoals jullie misschien weten ben ik al geruime tijd opzoek naar een ~38mm chronograaf. Eerst een post gemaakt over de seagull 1963 vs een strela agent van poljot24. Uiteindelijk toch gaan zoeken naar vintage, daar de column wheel en de nog betere maat van 36mm. Tja, wat kan ik zeggen. Met mijn polsmaat is dit wel echt een sweetspot.
Er lijken ook niet meer heel veel valjoux 77 in omloop. Ik zou het leuk vinden als iemand wat meer info over het merk en dit type uurwerk weet. Info is altijd leuk
Nu zit ik in een dubio.
De lunette is redelijk aangetast door de tijd. Zoals jullie kunnen zien is het horloge behoorlijk gebruikt. Ik heb vele horlogemaker’s gecontracteerd en de prijzen lopen bijhoorlijk uiteen. Daarnaast kreeg ik meermaals het advies er helemaal niets aan te doen en dragen ‘as is’.
Wat te doen? Restaureer ik het horloge naar oude glorie of houd ik het zoals het is? Economische waarde geef ik niet zoveel om. Het gaat mij om het bewaren van een stukje geschiedenis en een prachtig uurwerk. En als ik het ga restaureren, in hoever ga ik daarmee door?
Hieronder een pol met verschillende opties. Reacties met extra uitleg over je mening stel ik zeer op prijs.
Restauratie wel of niet
Laten zoals het is. Lekker dragen en gaan.
Service en nieuw glaasje.
Lunette polijsten en opnieuw vergulden, plus een service en nieuw glaasje.
Ik heb op opnieuw vergulden gestemd, omdat er vaak onedel metaal onder het goud zit en dit wordt door huidzuren verder aangetast.
Ik maak uit je verhaal op dat je het horloge nog lang wil dragen en dan is het vergulden mijns inziens wel het behoud.
Service en glaasje , dat verdient ieder horloge en dan weet je dat er geen verborgen slijtage in het uurwerk zit dat steeds meer schade veroorzaakt.
Ik zou niet polijsten of vergulden, ik denk dat her er erg raar uitziet als hij weer nieuw blinkt, dan is de vintage uitstraling weg.
Dat is inderdaad een goede overweging.
Overgrotenmerendeel is voor service en glaasje. Maar de twijfel blijft🤣.
Vraag me af wat de beweegredenen zijn voor niet vergulden van de meeste die dat gestemd hebben.
Service gaat hem nu sowieso worden. Je hebt helemaal gelijk.
Danku
Hmm… Rotterdam? Zou de Rotterdamse huga en huga s.a. hetzelfde merk zijn geweest?
In principe ben ik niet tegen opnieuw vergulden, maar ik heb er nog maar zelden een mooi resultaat van gezien omdat ze allemaal de scherpe lijnen eruit polijsten. Je zou de bezel dus moeten laten lapideren en dan opnieuw vergulden, maar geen idee of er bedrijven zijn die dat doen.
Ik heb dus maar gestemd voor alleen service en een glaasje
Met dit in het achterhoofd zou ik zeggen dat polijsten + vergulden (mits goed gedaan) met het oog op dragen je het meeste plezier gaat geven. Nieuw glaasje en service zou ik sowieso doen