Hallo vrienden en vriendinselen,
Enige tijd geleden zat ik rustig aan school te werken en keek ik naar de horlogekist die naast mij stond. Ik dacht bij mezelf; Goh, wat heb ik toch veel horloges gehad en gekocht in de twee jaar die ik nu op het forum lid ben maar wat heb ik nu bereikt?
Een enkeling hier op het forum ziet wel eens de nodige Seiko mods voorbij komen van mijn kant en het liefste ‘‘bouw’’ ik deze zelf om zo mijn perfecte duikhorloges te creëren. Buiten deze horloges heb ik als vaste horloges een Pagani Design Daytona homage en een Seiko Sea Urchin die ik van mijn ouders heb gehad en een Certina DS-2 die ik van mijn opa heb mogen erven.
Terug naar dat moment dat ik in de kist keek en begon te denken. Wat moet ik nou met drie Seiko divers waarvan er een nooit weg mag? Alles is zo’n 100-450 euro waard en heb best veel inmiddels. Al snel besloot ik om eens te kijken naar een paar knallers in plaats van veel horloges die het allemaal net niet waren.
De divers aan de hand van een @RLC type foto.
Opa’s Certina.
De zoektocht naar een knaller van ongeveer 750 euro was al even bezig. Natuurlijk zie je het een en ander voorbij komen in deze prijsklasse en je weet al wel wat je leuker vind en wat je minder leuk vindt. Ik wilde een alleskunner; iets wat bij elke gelegenheid past, 200 meter waterdicht is, saffier, goede power reserve en dus eigenlijk de standaard die iedereen altijd heeft in deze prijsklasse.
Hierdoor heb ik een tijdje zitten denken aan weer Seiko diver, omdat dit in mijn optiek een soort ‘‘alleskunners’’ zijn. Ook de Tissot Gentleman met Powermatic 80 en de Certina Actiondiver werden overwogen.
Toen ik grijs begon te worden over de keuze zag ik dat @SJvL zijn Seiko Alpinist liet zien. Hij is in bezit van de zwarte SPB117 en op dat moment besefte ik me weer dat de Alpinist ook een hele leuke optie is. Wanneer je aan de Seiko Alpinist denkt, denk je al snel aan de groene Alpinist, de SARB017. Ik vind dit persoonlijk niet een al te mooi horloge. Tuurlijk is hij gaaf, maar ik ken mezelf inmiddels en weet dat alleen gaaf ervoor zorgt dat hij binnen een week weer geflipperd wordt.
Maar hey, ik werd er weer aan herinnerd dat de zwarte Alpinist (en de donkerblauwe) wel enorm goed binnen mijn lijstje pasten.
De SARB017 die het voor mij niet helemaal is. (foto van het web)
Het zoeken naar de Alpinist kon beginnen. Omdat dit een duurdere aankoop is voor mijn doen (studentenleven, haha.) vond ik het leuk om eerst wat info te zoeken over de Alpinist. Natuurlijk wist ik dat het leuke specs waren voor het geld, met bijvoorbeeld ook het 6R35 uurwerk met 70 uur aan power reserve, maar de geschiedenis was ook wel iets om eens te bekijken om zo wat voorpret te creëren.
Ondanks dat ik elke keer weer verzot raak op Seiko’s, is het wel zo dat ik niet alles weet over bijvoorbeeld de historie van bepaalde types. Toen ik even aan het zoeken was, bleek dat de Alpinist al sinds 1961 in het modelgamma van Seiko zat maar in een hele andere lay-out. Deze wordt binnenkort ook weer als re-issue uitgebracht (welke Seiko niet…) maar heeft niet het kompas en het maffe om het zo even te zeggen. De Alpinist met kompas, waar we aan denken bij de naam, is er pas sinds 1995.
Ik merk dat het verhaal lang word nu, dus het kwijlen tegen het beeldscherm tijdens het bekijken van reviews zal ik maar achterwegen laten.
De Seiko Alpinist SPB117 was uiteindelijk het horloge die het zou worden. Het ontbreken van cijfers op de plaat en de zwarte kleur maakte het een horloge was heel erg ‘‘clean’’ was in de basis, maar toch wat bijzonders had. Gecombineerd met de perfecte specificaties maakte dit voor mijn de perfecte Seiko. Dit deed mij meteen denken aan ‘‘Seikosha’’, de naam die Seiko vroeger hanteerde en zich letterlijk doet vertalen tot ‘‘Huis van Perfectie’’.
Met extreem veel toeval bood @Rik zijn Seiko SPB117 aan in het blauwe gedeelte en deze was nog compleet nieuw in de stickers. Aangezien ik zeker wist dat het dit horloge moest worden en Rik dus een leuke korting gaf ten opzichte van nieuw bestellen besloot ik niet te twijfelen en de vraagprijs te bieden na een mislukt ruil-aanbod (altijd te proberen toch? haha.). Erg goed contact gehad en kan ik een deal met Rik echt aanbevelen. Buiten dit was het ook toeval dat dit lid onlangs collectie advies vroeg in een topic van een maand of twee terug en ik toen zei dat ik de Alpinist nooit weg zoen doen.
Kort na dit gesprek kwam hij binnen:
Het eerste wat mij opviel is de enorm mooie verpakking voor het doen van Seiko. Normaal zit er een karton doosje bij dat eigenlijk net groot genoeg is, maar hier een dikke doos met een soort van carbonfiber afwerking. Complimenten voor Seiko hier!
Nu ik dit typ heb ik het horloge een weekje of drie á vier in bezit. Ik wilde eerst even kijken of het horloge voldeed aan mijn hoge verwachtingen en ga er graag wat verder op in om zo een soort review te maken.
De eerste indruk was goed. Het maatje was met 39,5mm perfect voor mijn 17,5cm pols. De Alpinist is natuurlijk een soort tegenhanger van de Explorer als tool-ish horloge met bescheiden maat en strakke looks. Ook bevalt de standaard oysterband goed en de sluiting is er mooi gefabriceerd. Het enige nadeel is dat de endlinks hol zijn, waardoor de band op de eerste links makkelijk ‘‘deukjes’’ krijgt. Het voordeel hiervan is dat de band wel mooier en natuurlijker om de pols valt. Ik was van plan om hem ook maar eens op grijs leer te gooien, maar na deze band te hebben ervaren heb ik de behoefte totaal niet meer gehad.
Pasvorm op peuterpols.
Dan het uurwerk: Wat een beest! Geen sneltikker, maar gewoon 21.600 BPM met een grote power reserve van 70 uur. Deze heb ik getest, en komt in de praktijk ook echt aan de 70. Het horloge loopt vooralsnog netjes en heb nog steeds geen gekke afwijkingen gevonden.
Het uitvogelen van het kompas lukte niet helemaal zelf, dus daarvoor moest ik even Googlen. Hierin moet je de urenwijzer naar de zon laten wijzen en het zuiden draaien tot hij tussen de 12 uur en de positie van de urenwijzer. Ga ik het ooit gebruiken? Nee. Het zijn kroegpraatjes, maar daar schijnt de zon toch ook niet. Wat ik wel bijzonder vind, is dat het horloge een schroefkroon heeft voor de tijd, maar niet voor het kompas. Hoe ze 200 meter waterdichtheid bereiken is nog steeds onbekend voor mij
Ik zal er voor jullie een eind aan gaan breien. Mijn stijl van schrijven is vaak wat raar en onduidelijk, maar wilde toch graag mijn verhaal doen en mijn bevindingen delen.
Wat kan ik nou concluderen met die artistieke, idiote titel? Komt dit horloge uit het ‘‘Huis van Perfectie’’?
Als kleine imperfecties iets perfect maken, is dit voor mij ‘‘Seikosha’’
Dank voor het lezen en een fijne dinsdag toegewenst!
-Yannick