#NA - iemand een gigantische brok staal kwijt?

Aangezien deze klok erg zeldzaam en bijzonder is toch even een #NA aanmaken. Gaat om een Aquadive model 50. Blijkbaar gefabriceerd in de Jenny werkplaatsen back in the 70ies. De Europese versie kreeg Rotary op de wijzerplaat, en het patentnummer op de achterzijde werd netjes weggevijld. Iets van patentrechten die niet geldig waren in Europa. Echt een gigantische brok staal met z’n kast van 46 op 53mm, en dikte van om en bij de 2cm. Het ding weegt 125 gram head-only.

Wat deze klok echt bijzonder maakt is de combinatie van de speciaal aangepaste ESA 9154 Dynatron (electro-mechanisch uurwerk) aan de ene kant, en de “oil-filled” dieptemeter aan de andere kant.
Even wat meer over deze dieptemeter:
Bovenaan zit een klep, verbonden met een zogenaamde Bourdon buisje gevuld met een speciale hydraulische olie “Fyrquel”. Wanneer op de klep druk kwam bij duiken, zal de hydraulische vloeistof in het Bourdon buisje onder druk komen, en het buisje zal zich iets gaan ‘rechten’. Die beweging vertaalde zich dan naar een beweging van de oranje wijzer.

Het horloge zou issued geweest zijn aan de USN SEAL Underwater Demolition Teams (UDT) begin jaren '70.

Deze klatser moet binnenkort binnen voor een volledige nazicht, maar eerst toch al wat foto’s!






34 likes

Wat gaaf :smile:

1 like

Wat een top klok! Leuk om te zien dat de huidige modellen van Aquadive een echte hommage zijn aan de vintage modellen.

4 likes

Gaaf!!
Gefeliciteerd en veel draagplezier.

1 like

Wat een geweldige klok!
Veel sjouwplezier gewenst. :wink:

3 likes

Zo! Bijzonder ding! En groot zeg!

1 like

Daarmee heb je wel WAT om je pols. Mooie klok.
Groet. Richard.

1 like

Woohoo! Wat een topper, je moet zo trots al een pauw zijn :heart_eyes:

1 like

Heel gaaf, mooi stukje techniek, maar jeetje wat groot!

1 like

Heull vet! Flinke klatser maar wel heel tof :sunglasses:
Die kleuren combi :blush:

1 like

Vergelijking met Ploprof (niet mijn foto):

3 likes

Leuk verhaal over de techniek en historie! Het horloge is je vergeven :wink:

1 like

Erg leuk verhaal. Werkt die dieptemeter nog?

1 like

Dat valt dus nog te onderzoeken :slight_smile:

Mijn beste,

Man man man,
één brok temperament!!
Veel plezier dan ook met deze Mastodont der horlogerie.:elephant::elephant::elephant:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Beauty and the Beast :stuck_out_tongue:

2 likes

Heel gaaf! Gigantisch groot, maar zo cool. Vooral die lekkere kleuren ook. Heb weleens getwijfeld om er ook een te kopen, alleen dacht ik ergens gelezen te hebben dat het uurwerk vrij onbetrouwbaar was en er weinig onderdelen verkrijgbaar zijn. Weet niet in hoeverre dat klopt eigenlijk.

1 like

ESA dynatron 9154 onderdeeltjes zijn ok te krijgen hoor. Regelmatig ook NOS werkjes op de baai.

1 like

Oh top! Echt een tof horloge.

1 like

Héél solide gebouwd alsins, nog nooit een betere bezel gevoeld.

De Fyrquel olie geeft wel een geurtje af, ruikt continu naar ouwe boten in de buurt ervan.

Mijn vriendin vindt het dan ook een lelijk, groot, stinkend ding :smiley:

2 likes