NA ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

Mijn nieuwste aanwinst uit 1930, wederom een Gruen heren horloge met radium. De “strap 110”.

Een populair modelletje in die tijd want in veel krantenadvertenties terug te vinden. Toen toch wel 25 dollar (wat gelijk is aan ca 400 dollar nu).

Nickel dus… dat wil nog wel eens een maanlandschap worden. :grimacing: Maar gelukkig valt het mee.

Er mist wel wat, de opwindstift. Die is helaas afgebroken. Zelf draaien is nog iets te hoog gegrepen :face_with_hand_over_mouth: dus nu op zoek naar dit onderdeel. Uitdaging omdat onderdelen voor Gruen cal 885 in Europa wat schaars zijn.

Gelukkig is het een Ebauche. Om precies te zijn een FHF… volgens oude papieren een 324 maar volgens Ranfft een 1146. Iemand nog oude boeken waarin dit te controleren is? @ponkewonke, @brunod of @wbcoupe?

Komen we uit bij het andere missende onderdeel. Een tijdcorrecte leren band van ca 15 a 16mm. Deze wil ik!

Uiteraard niet meer te koop. :slightly_frowning_face: Er zit dus maar 1 ding op, iets doen wat ik nog niet eerder gedaan heb. Leren tas van de kringloop, wat spulletjes uit China, wat filmpjes op Youtube en wat goede moed. Ontwerpje tekenen en aanpassen naar mijn polsmaat. Stukjes leer snijden, plakken met contactlijm en beetje bijsnijden. Gaatjes voorprikken (fijn zo’n passer) met een malletje en dan wat groter ponsen.

Met de zadelsteek draadje erdoor. Komt dat mini bankschroefje toch nog van pas.

Het resultaat voor de oplettende kijker, er missen nog gaten. Die komen zodra de pushpins binnen zijn. Op maat is dan echt op mijn maat. :laughing:
afbeelding

Voor herhaling vatbaar? Poeh, het kost wel veel tijd maar is leuk om te doen. En als je het vaker doet gaat het steeds sneller toch @Lexaf?

76 likes

Mooi

1 like

Iemand die Pippi Langkous citeert.:monkey: :house_with_garden: Dat moest ik even lezen! Heerlijk, toch?! :+1:

3 likes

Mooi. Goed verhaal en vakwerk. Doe het je niet na

1 like

Sorry, niets gevonden…
Maar mooi werk, proficiaat !

1 like

Prima resultaat zeg :ok_hand:Was het proberen waard :+1:

1 like

@Jenneke
Leuk resultaat voor een eerste keer! goed gedaan.
Oefening baart kunst. Er gaat gewoon heel veel tijd en leerwerk (pun intended) in zitten.

3 likes

Knap hoor!

1 like

Lekker bezig geweest met die band; ik begin voorlopig maar even niet aan bandjes maken :sweat_smile:

Wat betreft die uurwerken, ik sluit niet uit dat een FHF 324 en een 1146 gewoon hetzelfde uurwerk is, maar dan hernummerd. Beide zijn 10,5 ligne en de tiretteveer ziet er nogal hetzelfde uit.

FHF_1146_10_5-1

5 likes

Als nerd zeg ik: dat heeft Pippi nooit gezegd, maar is een mooie urban myth. :upside_down_face:

4 likes

Dit is een mooi voorbeeld van het Neslon Mandela Effect.

On topic: lekker bezig geweest Jenneke

1 like

Net als de monocle (of beter gezegd: het gebrek aan) van dat mannetje van Monopoly. Bijzonder fenomeen.

Enfin, on topic: mooi experiment!

2 likes

Ja, fascinerend

1 like

Goed geslaagd, dat bandje. Mooie combi zo.

Voor een eerste poging prima toch. Het is vooral veel doen.
Mijn fabricage

4 likes

Iemand die Pippi Langkous citeert

Feit is alleen dat Pippi het nooit heeft gezegd
Desalniettemin een mooi topic

1 like

Is toch leuk om zo bezig te zijn, en je leert er ook nog eens van.
Ben benieuwd wat het volgende project gaat worden.

Mooi! Dat zijn veel nettere stikseltjes. :heart_eyes: maak jij gaatjes met zo’n vorkje?

En zou een leernaald in de naaimachine een optie zijn voor fijnere stikseltjes?

1 like

Ooit denk ik een wat “wilder” bandje. Designs uit 1930/31:

Maar eerst maar weer verder mezelf leren horlogemaken en draaibank poetsen. :sweat_smile:

1 like

Nou ik denk dat je hier zelf het juiste antwoord op weet. Daar zijn maar weinig of geen forumleden die weten wat een leernaald is, of hoe een naaimachine te gebruiken. Maar het bandje is prachtig hoor.

1 like