NA: Info gezocht: Pontiac International quartz zakhorloge

Horlogevrienden,

Van een oude oom van mij kreeg ik vandaag een zakhorloge waarvan ik weet dat hij het inmiddels al een hele tijd in bezit heeft.
Het horloge is een Pontiac International - Quartz.
De ketting zou sowieso massief goud moeten zijn, er staat ook een merkje op de sluiting.

Ik ken Pontiac als horlogemerk niet zo goed, maar na een avondje rondstruinen weet ik dat het destijds een gerenommeerd merk was/is.
Bij datzelfde rondstruinen op internet kom ik echter niets, nada, noppes tegen wat in de verste verte op dit zakhorloge lijkt.

'k Weet dus niet wat het is. Anders dan dat ik de emotionele waarde momenteel behoorlijk vindt :slight_smile:

Ik heb wat fotootjes gemaakt. Van de achterkant geen foto’s, want die is gewoon superstrak glad.
Verder geen teksten, serienummers type indicaties of wat dan ook.

Materiaal voelt zwaar en stevig aan, geen plastic plakmerken spul, het glas lijkt me op mineraal, in ieder geval geen saffier.

Nu twee vragen:

1. Hoe krijg ik het open? Er lijkt onderaan een scharniertje te zitten, en er zit zo’n nagel-inzet-inkeping aan de bovenzijde. Ik gok om de achterkant open te maken, maar er is geenbeweging in te krijgen.
  2. Herkent iemand het horloge en zo ja, is er iets meer over te vertellen?

Dank voor jullie hints en tips.

3 likes

Nog steeds geen idee wat en hoe. Mijn “huisjuwelier” geeft aan dat het in ieder geval een redelijk moderne quartz is van rond de meest recente eeuwwisseling. Dat klopt denk ik ook wel want ik weet dat oomlief destijds het horloge voor een redelijk bedrag heeft aangeschaft.

Voor zover de juwelier met Pontiac bekend is: Het is geen Swiss Made variant, Pontiac International was een Duits/Frans onderdeel van de fabrikant. Die info heb ik inderdaad ook gevonden.

In ieder geval is de achterkant open, het zat wat vast “gesleten”. Ziet er voor zover ik met mijn leken oog kan bepalen ook modern en best wel strak uit. Verder geen enkele aanduiding, type of serienummer.

Feit blijft, ook ondanks dat het een quartz is, dat het horloge best zwaar en degelijk aanvoelt. Voelt niet echt als rommel, alles sluit ook netjes aan, en geen “rammeltjes” :wink:
En ik vindt het een mooi uurwerkje. Nieuw batterijtje erin gedaan en hij loopt als de spreekwoordelijke trein.

Ergo, hier nog wat foto’s, mocht iemand iets weten alles is welkom.

Plakmerk of niet, bijzondere schaalverdeling of niet…Hij gaat bij mij vanwege de emotionele waarde in ieder geval de vitrine in want buiten mooi vindt het wel.

Mooie aanwinst met een voor jou emotionele achtergrond en dat is reden er van te genieten. Kan er zelf verder helaas niets over zeggen maar ik geloof ook dat het in elk geval een zakhorloge is van modernere tijd aangezien er een batterijtje inzit.

Succes met het vinden van meer informatie helaas kan ik je daarbij niet helpen maar wellichtiemand anders hier well.

1 like