NA Invicta Quadramatic

afbeelding

Muziek?

Nieuw horloge, dat vraagt om een verhaaltje. :smirk:

Ooit was er eens een tijd toen mannen nog van staal waren en iedere ochtend hun horloges moesten opwinden voor die dag. Totdat de Engelse horlogemaker John Harwood met de automaat kwam. Dit was nog niet met een rotor zoals wij vandaag de dag kennen, maar een bumperautomaat.
In tegenstelling tot een moderne automaat, waarbij de rotor 360 graden draait, beweegt een bumper heen en weer op ongeveer 120 graden.
Wat heeft Invicta te maken met bumperautomaten? Invicta heeft weleens wat patenten aangevraagd voor dit mechaniek. Invicta Watch Co heeft op 9 augustus 1933 (Pat. CH159711 en CH159712), patent hierop aangevraagd. Deze patenten zijn overgedragen en geregistreerd in de VS als Autorem Automatic (US1973898). Ik zal dit verder moeten uitzoeken, dus TZT horen jullie hier meer over.:slightly_smiling_face:

In het verleden had Invicta en Seeland Watch een hele collectie aan bumperautomaten waaronder het horloge wat ik toegestuurd heb gekregen.

Deze lijn van bumpers werd door Invicta “quadramatic” genoemd en bedrukt op de wijzerplaat.

Ik kwam vorige maand een leuke tegen en kon zelf echt niet laten om deze te laten liggen.

Met zijn 33/34mm gaat het niet bepaald om normaal formaat. Met name als je van die kluiten hebt zoals ik. Toch sprak de wijzerplaat mij wel aan. Door de jaren heen is hij een klein beetje verkleurd, beetje geel/grijs geworden. Leuk vind ik ook hoe de uren worden aangegeven. Als je even niet oplet dan lijkt het net alsof sommige ondersteboven staan. Maar schijn bedriegt! :upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face:

Paar plaatjes:

Wat zal het hierna worden :wink:

23 likes

Leuke sportieveling .

Verrek , mijn ogen trapte erin…
Geinig

2 likes

Leuk horloge en leuk verhaal erbij :+1:

Ik moest bij de naam even denken aan die slogan biologisch eigenlijk heel logisch maar dan
quadramatic eigenlijk heel dramatic :grin:

1 like

Mooi!

1 like

Leuk horloge! Geniet er van!

1 like

Nog een paar foto’s van het uurwerk!

1 like

Die van mij ook!
Mooi horloge!! Gefeliciteerd

2 likes

Leuk horloge met een simpel, maar mooi uurwerk!

1 like

Leuk, bijzonder uurwerk :+1:

1 like

Leuk horloge.
Wat raar dat ze het zo deden.
En niet meteen rond draaien.
Wind hij wel twee kanten op?
Maar wel weer wat geleerd :face_with_monocle:
Bedankt voor de informatie

1 like

Leuk horloge en verhaal.

1 like