Had al een paar jaar een single hand / einzeiger / monotimer op mijn verlanglijstje staan. Heb ooit eens een goedkope quartz variant (Cortese) gekocht om te beoordelen of een single hand werkt voor mij. Dat beviel eigenlijk prima, het duurt niet lang of je kan in één oog opslag vertellen hoe laat het is en het blijft een leuk conversatie-onderwerp. De grail op dat moment was een Meistersinger of Botta Uno . Maar, beide behoorlijk aan de prijs en zo leuk vond ik ze nou ook weer niet. Daarnaast had ik ook m’n twijfels of ik voor een single hand nou perse een mechanisch (en dus prijziger) horloge wilde. Van uitstel komt afstel toch?
…behalve in horlogeland…
Recent liep ik tegen een Zeppelin Mono-timer aan en in eerste instantie was ik daar wel van gecharmeerd. Tijdens het vergelijken op verschillende sites, kwam ik echter ook een iets andere variant tegen: De Iron Annie monotimer (voorheen Junkers). Later bleek dit allemaal onder hetzelfde POINTtec koepel te vallen. Erg verwarrend qua logo’s en naamgeving van de verschillende merken die daar onder vallen😵💫
Terug naar IJzeren Annie
De monotimer heeft een mooie nachtblauwe sunburst wijzerplaat, waardoor het horloge een een chique uitstraling krijgt. Ook de meshband draagt daar aan bij en vind ik een mooie toevoeging voor dit model.
De uurmarkering is in Bauhaus stijl, dus lekker strak en zakelijk en heeft een klein beetje relief waardoor een mooi diepte effect ontstaat. Wat ik ook fijn vind is dat er geen voorloopnullen gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld bij Meistersinger en ook de Zeppelin variant. De afleesbaarheid is goed te noemen. De witte uur- en 5 minuten markering vormen een duidelijk contrast met de donkere achtergrond. Niet onbelangrijk voor een single hand.
Het open achterkantje geeft een blik op het ETA uurwerk, leuke knipoog naar de mechanische modellen.
Ook zijn er wat mindere puntjes op te noemen. Zo vind ik het logo, de merknaam én de serie nogal aanwezig. Dat had een stuk subtieler gemogen. Ook de datum had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden, maar dat vind ik bij veel dressers het geval. Het liefst zie ik ook AR saffierglas ipv mineraal.
Maar dat mocht de pret allemaal niet drukken. Al met al een heel mooi horloge en met een goede aanbieding via E-bay, was de knoop snel doorgehakt.
Overige data:
-
Merk: Iron Annie -made in Germany-
-
Model: Serie Bauhaus 1
-
Referentienummer: 5042M-3
-
Uurwerk: ETA F04.111
-
Wijzerplaat: nachtblauw, sunburst
-