NA-ish: Seiko 6138-0030 "Champagne Kakume"

Vorig jaar juni/juli was ik op zoek naar een cadeautje voor mijzelf, omdat we na bijna 1,5 jaar Corona weer een beetje begonnen met werken (ik werk in de luchtvaart en heb daardoor bijna heel de tijd thuis gezeten). Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar vintage Seiko en dan met name de chronografen, dus daar ben ik naar op zoek gegaan. Ik heb al een 6139 Pogue (zie een ouder topic van mij), dus deze keer zou het een 6138 worden. Maar welke, want er zijn er best veel. Een Panda? Erg gaaf, maar zó duur geworden, idem voor de Bullhead. Een Kakume is ook leuk, maar ik vind de kleurstelling niet heel mooi. Maar van de Kakume (Square Eyes in Japans, vanwege de vierkante subdials) is er ook een versie gemaakt met een champagne kleurige wijzerplaat en die is echt prachtig.

Deze versie is alleen in Japan uitgebracht, dus het was op naar Buyee e

n de Yahoo veilingen in Japan!

Daar vond ik dit exemplaar:

Wat beschadigingen, maar niets wat een nieuw glaasje en een poetsbeurtje niet kan oplossen.

Totdat ik deze foto zag:

Ai, een afgebroken kroon. Dat betekent vaak vocht in het uurwerk en daarmee een roestige bende.

Echter, de prijs was goed en ik hou wel van een uitdaging/project, dus zo gezegd zo gedaan en een paar weken later kwam de patiënt bij mij thuis aan.

Snel opengemaakt en mijn vermoeden werd bevestigd, flink wat roest, met name bij de keyless works en de quickset van de kalender functie. Zo erg zelfs dat de afgebroken stem vastgeroest zat aan het clutchwheel en de winding pinion.

Met wat milde scheldwoorden heb ik ze er toch van kunnen overtuigen dat het toch echt 3 losse onderdelen horen te zijn en toen was het uurwerk helemaal ontmanteld.

Toen begon het feest past, want die roestige on

derdelen kunnen natuurlijk niet teruggezet worden. Dus werd Ebay uitgepluisd voor vervangende onderdelen. Voor zo’n oud uurwerk was gelukkig bijna alles nog te vinden en kon het opbouwen beginnen.

Helaas (of eigenlijk gelukkig natuurlijk :grinning:) werd het op werk weer wat drukker en bleef het project een tijdje staan.

Tot een week of 2 geleden, toen had ik weer wat vrije dagen om rustig aan het uurwerk op te bouwen. Met behulp van veel foto’s die ik had gemaakt bij het uit elkaar halen en de technical guide van Seiko ging het eigenlijk best goed. Zeker voor zo’n complex uurwerk als een chronograaf. En toen zat ie weer in elkaar!

En alles deed het zowaar, chronograaf loopt mooi en de wijzers resetten netjes naar 0.

Gisteren de tijd gehad om hem af te maken en toen had ik ineens een erg mooie Kakume om de pols

Was dit een beetje gekkenwerk? Waarschijnlijk wel, zeker gezien mijn enige ervaring met horlogemaken een ETA 6497 en een Seiko 6119 is. Ongetwijfeld bezorgen sommige van mijn werkwijzes @Aad57 nachtmerries :stuck_out_tongue: , maar aan de andere kant werkt hij nu wel mooi en ben ik best wel een beetje trots dat het me gelukt is om dit horloge te redden :smiley:

74 likes

Ziet er goed uit!!! Netjes gedaan.

1 like

Complimenten ziet er netjes uit

1 like

Dankjulliewel! Ik zie dat de foto’s een beetje chaos zijn helaas, maar ik zie even niet zo snel de edit functie :roll_eyes:

Dat zou een potloodje onder je bericht moeten zijn. Als-ie er niet meer staat ben je te laat :upside_down_face:

1 like

Apart, geen potloodje, ook niet meteen na het posten. Affijn, redelijk duidelijk welke foto wat is, dus niet het einde van de wereld :stuck_out_tongue:

Leest prima weg hoor. Knap staaltje opknapwerk! :ok_hand:

1 like

Mooi resultaat en een erg mooi horloge.
Een horloge dat je zelf gerepareerd hebt, heeft toch iets speciaals

1 like

Zeker iets om trots op te zijn! Wat een geduld moet jij hebben.

1 like

Netjes hoor, heel knap. Gaaf horloge ook!

1 like

Mooi resultaat. Knap gedaan. Petje af.

1 like

:star_struck: Goed werk :ok_hand: :+1:

Groeten Iwan :motorcycle:

Mooi werk en een leuk horloge! Veel plezier ermee!

@Nils_H Luchtvaart en horloges gaan goed samen! Mooie seiko en gedurfd om die te repareren zelf.

Mag ik vragen wat je in de luchtvaart doet?

Jeetje wat knap, respect. Ik vind deze Seiko uitvoering ook prachtig.
Heel veel plezier ervan :blush:

Schitterend! Top, dit!:+1:

Dit is een mooie aanwinst en goed dat jij hem gered hebt van de sloop.:slight_smile:
Ik vind dit wel een van de mooiere 6138’s.
Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en ik vind, naar mijn bescheiden mening, dat je prima werk hebt geleverd. :ok_hand:
Misschien heb je wat meer foto’s van de restauratie, dat is altijd interessant om te zien.
Helaas heb ik momenteel weinig tijd om weer eens een projectje te posten, maar wss ga ik dat in de wintertijd weer eens doen.
Ik ben benieuwd naar jouw volgende project! :slight_smile:

5 likes

Erg mooi :ok_hand:en netjes gedaan. Ik heb zelf pas ook een 6138 aangeschaft en ook wel een klein beetje ervaring met het maken van horloges. Alleen weet ik niet of ik dit uurwerk aandurf. Duss… zit nog in twijfel of ik het laat doen of zelf doe. Maar mooi om te lezen en zien hoe je dit gedaan hebt​:+1:

1 like

Mooi opgeknapt; al doende leert men. En nou genieten van het resultaat :+1:

1 like

Leuk verhaal en ook een prachtig horloge. Hij is mooi geworden :+1: . Had je al eerdere ervaring met het ontmantelen van horloges? Lijkt me leuk om daar eens een keer in te duiken :diving_mask: