NA: Island Watch - IW1

Het verhaal:
Eind 2018 kwam ik dit horloge tegen in een blogpost op The Time Bum en was zeer gecharmeerd door de retro-look. Die case shape had ik nog niet gezien maar ze kwam me wel bekend voor.
Na het raadplegen van onze vriend Google, kwam ik uit op een hele / resem / artikels waar gesproken wordt over de ‘mini panerai’.

Kort door de bocht, werd deze shape in de jaren 60 geproduceerd en door heel wat merken (waaronder Sandoz en Nivada) gebruikt met diverse wijzers en wijzerplaten. Je vindt ze hier en daar nog op veilingen en eBay aan relatief dure prijzen. Island Watch (een outfit van 2 heren in Taiwan) heeft het dus op zich genomen om deze klassieker nog eens vanonder het stof te halen en een stuk goedkoper te verkopen.
Ze hebben 2 versies gebouwd: een Submariner-dial versie (IW-1) en eentje met Pacman dial (IW-2), in diverse kleuren. Maar de keuzestress was te groot dus heb ik de knoop toen niet doorgehakt :stuck_out_tongue:

Fast forward naar een jaar later (november 2019) en ik zie dat Island Watch de IW1 versie met korting verkoopt. Gezien er maar 1 kleurvariant over was ben ik er op gesprongen! Een leuk eindejaarscadeau voor mezelf! Of dat zou het geweest zijn, moest die op tijd geleverd zijn :smiley: Uiteindelijk is die 2 maand onderweg geweest. Ze zitten namelijk in Taiwan en de douane vond dat blijbaar heel interessant.

De aankoopprocedure was nogal vreemd. Ze hebben enkel een Facebook-pagina en mailadres. Je stuurt ze welk type je wil kopen en zij sturen je een PayPayl payment request door. Zodra die vervuld is, krijg je een foto van het pakje, klaar voor verzending. En dan hoor je niks meer tot de douane je een brief stuurt :smiley:

Specs:

  • het caliber is de oude vertrouwde NH35
  • het formaat is stevig. De originelen waren 38mm, als ik goed lees. Deze is 53mm
  • lug width: 24mm
  • geen spring bars maar schroeven
  • saffier
  • ceramic bezel insert (mét lume)
  • gesigneerde kroon
  • 1 jaar garantie

De kast is overal brushed en vrij goed gedaan. De markeringen op de foto’s zijn lichtreflecties (strepen aan de kroon) en stofjes. Enkel aan de lugs, naar beneden toe, is het niet altijd even gelijkmatig gebrushed (lijkt beetje op schaafplek). Maar dat zie je niet als je het aan hebt.

Het origineel is met een leren band geleverd maar dat is mijn ding niet, dus hangt er nu een bond-style nato aan.

De foto’s:

3 likes

Doet me aan panerai’s mini fiddy denken.

1 like

Leuk horloge. Maar wat kost het nu en hoe zit het met de Douane. Heb je een boete gekregen? of had je het van te voren geregeld. Waar kan je deze bestellen. Zo is het wel een spannend verhaal! Oké die link heb ik geopend snap ik. Maar douane ??? Enz. Weet je ook de dikte?

1 like

Leuk horloge, dinosaur approves:P

1 like

De dikte is 14mm. Ik geloof dat de prijzen in de posts staan op die Facebook page. De IW-2 kost iets van een $180 en de IW-1 zijn met korting $120. De douanekosten heb ik meestal wel aan mijn been. Maar die vielen wel mee gezien de prijs relatief laag was: een administratieve kost + een of andere BTW verrekening. Vraag me niet naar de logica :smiley:
Maar het zat nog altijd onder de normale nieuwprijs dus ik klaag niet.

1 like