NA: Italiaanse Seiko uit 1998
Ik heb altijd al een zwak gehad voor kleur. Niet subtiel, niet veilig, maar juist die tinten die je even laten kijken en karakter hebben. Combineer dat met een goed verhaal of een interessante herkomst, en ik ben eigenlijk al verkocht.
Seiko quartz
En toen kwam deze voorbij: de Seiko Y182-7C20“Italian Tuna”. Overgenomen van een Italiaan, weliswaar hier in Nederland, maar dat verklapt al meteen een beetje iets over het verhaal. In bijna-mint staat, met de tag en papieren erbij. Dat alleen al geeft zo’n horloge iets extra’s. Alsof je even terug in de tijd gaat.
Dit is dus een Seiko op het platform van de Tuna met chronograaf en alarm functie. Maar nog steeds een echte duiker, aan de 200m WR te zien.
Italië
Deze Y182-7C20 is maar heel kort geproduceerd in ’98/’99 en ook alleen maar voor de Italiaanse markt. Eind jaren ’90 was Italië voor Seiko één van de belangrijkste design-gedreven exportmarkten in Europa. Waar Duitsland en Zwitserland meer technisch georiënteerd waren, draaide het in Italië om kleur en flair en een stuk minder conservatief qua design dan Noord-Europa.
Hey, wat een bijzonder en gaaf horloge! Gefeliciteerd! Heb zelf ook altijd graag een oranje duiker in de collectie. Had ooit (ook) de SKX11 en nu dus de oranje H.G.P., die ik eigenlijk best vaak draag, voor zo’n toch specifieke kleur. Maar, geniet ervan!
Misschien ook een interessant feitje, Seiko heeft sinds 1997 een importeur in Italië waarmee het ook in andere landen, via joint-ventures distribueert (zoals Seiko UK), en dat is de Binda Group uit Milaan. Dat ze dit model in 98 op de markt hebben gezet is dus wel vet. Hij was er ook met zwarte wijzerplaat, toch?
Even ervoor, in 1996, was er ook nog een Italiaanse samenwerking tussen Giugiaro en Seiko: de Macchina Sportiva. Deze bleven leverbaar in 1998?
Ik heb ooit eens gelezen dat de keuze voor de kleur oranje voor de dial van duikhorloges in eerste instantie vanuit functionele eigenschappen was ontstaan.
De leesbaarheid van een oranje dial bleek op diepte superieur aan andere kleuren te zijn .
Gevalletje form (color) follows function.
Persoonlijk wordt ik ook heel vrolijk van een oranje dial en mijn monster slinger ik dan ook traditie getrouw op 27 april weer om de pols.