NA: IWC 3705 | Ceramic Fliegerchronograph | 1994

Hoi! Onlangs heb ik deze iconische en zeldzame keramische IWC Fliegerchronograph opgehaald: de IWC 3705. Echt een stukje neovintage IWC geschiedenis en de eerste toolwatch met een keramische kast. Het horloge komt uit ’94, het eerste jaar van de 3705 (en 3706) productie en de golden age of IWC (als je het mij vraagt). Er zijn er zo’n 900 van gemaakt.

Dit is hem dan! M’n 3705.

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een IWC 3706 en maakte daar een NA topic over, met een honorable mention voor de 3705. Dat horloge liet me niet los, omdat het zo’n bijzonder karakter heeft door het materiaal, de uniciteit en zeldzaamheid. Uiteindelijk de knoop doorgehakt om mijn collectie verder te optimaliseren en diversifiëren door deze 3705 toe te voegen.

3705: prachtig tritium patina en wat een contrast met het zwart. De 3705 wordt, verrassend, ook wel ‘Dark Knight’ genoemd.

Mijn metal hart gaat sneller kloppen van de matte, blacked-out look in combinatie met “DIE:skull: op de dial :metal::wink:. Overigens was een Duitse dagplaat het enige dat er, in mijn ogen, aan mijn 3706 ontbrak. Dat is nu dus gefixt.

Dit materiaal (zirkoniumoxide) krast niet, is extreem hard en is niet te polijsten. Deze 3705 is dan ook in zeer goede conditie. Het wordt bv. ook gebruikt in de tandheelkunde en in de industrie door de enorme slijtvastheid. IWC was het eerste horlogemerk dat het in pure vorm voor kasten gebruikte. Het 1e IWC horloge van dit materiaal was overigens de Da Vinci Perpetual Calendar in ’86. Inmiddels is het gebruik van keramiek natuurlijk een beetje gemeengoed geworden. Maar erg leuk om 1 van de eerste modellen in huis te hebben.

In deze prijslijst is te zien dat de 3705 ongeveer 1,5x duurder was dan de 3706 (zonder bracelet), door de hoge productiekosten. Geen verrassing dus dat die laatste veel beter verkocht. In 1998 werd de 3705 discontinued, na zo’n 900 exemplaren in ~4 jaar, terwijl de 3706 nog tot 2005 in de catalogus stond.

Matte toolwatch in combinatie met een glimmende alligator IWC strap. Dit contrast vind ik top.

Full-set!

De combinatie met tattoos is bijna te voor de hand liggend :wink:. Anyway, ik vind ‘m extreem gaaf en ga deze badass cult-classic met veel plezier dragen! Bedankt voor het lezen :v:

82 likes

Mooi ding! Veel draagplezier toegewenst!

1 like

Heel gaaf :ok_hand: veel draagplezier!

1 like

Mooie aanwinst :slightly_smiling_face:

1 like

Wauw, wat een prachtig exemplaar :heart_eyes:

1 like

Stiekem een beetje jaloers. Wat een topper! Gefeliciteerd!

4 likes

Top NA, congratz!

1 like

Heel gaaf

1 like

Heel vet hoor, mooie aanwinst. :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst en fraai gefotografeerd. :muscle:t3::sunglasses:

1 like

De 3706 vond Sjiel al een vet horloge. Waar vind je nou nog een mid-90s horloge met die uitstraling? Industrieel met nog het 20e eeuwse tritium. Dat was echt een knaller en uniek in z’n soort. Die nul-fünf Keramik is next level, Sehr Shön. Gefeliciteerd!

2 likes

Zo de kneiters! Van harte proficiat!

Sinds deze foto van jaren geleden ben ik een beetje verliefd. :smiling_face_with_three_hearts:

Geniet ervan! De mooiste iwc pilot die er is. Imo.

4 likes

Hij uhh, hij is uhh, hij is gaaaaaf!

1 like

Fraai! Gefeliciteerd! En leuk wat achtergrondinfo te lezen :+1:t2:

1 like

Heel cool! :sunglasses:

1 like

Leuk NA topic en een nog leuker en bijzondere NA. Ik ben ook een beetje jaloers. Gefeliciteerd met deze unieke aanwinst

1 like

Mooie aanwinst weer :ok_hand:t2:

1 like

Knaller van jewelste! Prachtig exemplaar!

1 like

Super mooi!
En met wijzers zoals het hoort op een IWC flieger.

1 like

Gefeliciteerd met deze hele mooie IWC😍

1 like