NA, IWC Pellaton R810A

Gisteren tijdens een leuke lunch met @BG1 werd er een projectje overgedragen aan mij.

Een 1963 IWC cal. 854 Pellaton in een 35 mm rvs kastje, model 810A:

Het betreft een exemplaar met een wel enigszins verkleurde maar gave wijzerplaat en een kastje dat gezien de leeftijd nog erg scherp is.

Enig probleem: het horloge liep niet.
Gisterenavond dus aan het sleutelen geslagen:

Ik had bijna meteen door waar de schoen wrong.
Zien jullie het ook?

Na een kleine ingreep liep de Pellaton, maar het leek nergens op. Tikfout 3,0, +26 spd, amplitude was wel behoorlijk.

Het was laat, ik was moe en ik heb niet uit mijn doppen gekeken… Ik heb de amplitude dus niet exact gemeten, ik meende namelijk dat het een cal. 853 was: de 852 heeft 56° lift angle, de 854 heeft 48°, de 853 kon ik zo gauw niet vinden; ik heb het dus op het oog bekeken… Ik moet de timegrapher dus nog even instellen op 48° en opnieuw meten…

De afstelling kan in elk geval beter!
Aan de slag dus met de Timegrapher en een fijne schroevendraaier.

Tevreden!
De positionele variatie is trouwens erg beperkt.

En inmiddels op een bandje:

Ik ben benieuwd of jullie het probleem zien waardoor deze IWC niet meer liep.

24 likes

:+1: netjes, zat nog best op een lastige plek klem

1 like

Mooi horloge, ik weet te weinig van dit uurwerk af om het op de onscherpe foto’s te zien. Ik zou het wel graag weten :slight_smile:

1 like

Het is nu juist op het ene scherpe deel van de foto te zien :wink: (en óók op een onscherp deel, waar je het niet verwacht).

Mooi projectje!

Mooi eindresultaat! :+1:

1 like

Easy, er zat geen bandje aan het horloge daarom :relieved:

2 likes

Wel DNA, met name rondom de kroon en kastbodem.
Yikes…

Ik heb de uitgedroogde pakking snel weggegooid en er een nieuwe ingestopt.

Geintje he :grinning_face_with_smiling_eyes: iets mis met de tandwielen of ben ik fout?

1 like

Behalve dat ze stilstonden waren de tandwielen helemaal in orde…

Ik zie het niet. Zal wel ergens een schroefje niet goed zitten zo.
Ik wacht wel af.

Kijk even heel goed tussen de tandwielen :wink:

EDIT:
Ik heb het verholpen door de rotor even met een stukje rodico vast te zetten en met een pincet met een fijne gebogen bek heel voorzichtig het schroefje omhoog te trekken. Uiteindelijk kon ik het na heel wat gefriemel tussen de tandwielen door halen.

Het uurwerk zit nu - met beide kastschroefjes weer op de plek - een stuk beter vast.

De wijzerplaat bleek trouwens ook los te zitten. De schroef aan 1 van de zijkanten, om de pootjes van de wijzerplaat vast te schroeven, zat helemaal los. Die heb ik meteen ook aangedraaid.

Nu een paar daagjes dragen en dan eens kijken hoe het loopt. Eventueel een beurtje geven.

De amplitude was vanmorgen opgelopen naar 270 °, o.b.v. een lift angle van 52° (standaardwaarde bij de Timegrapher).

3 likes

Kastschroefje los in het raderwerk

3 likes

Leuk, zo’n interactieve sessie :smiley:
Mooi eindresultaat!

2 likes

Knap gedaan! Idd een soort kijk operatie geweest.

2 likes

Leuk om te lezen. Ik heb weer wat geleerd :+1:t2:

2 likes

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een accurate tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Was gezellig!

Leuk hem zo te zien!

1 like