NA IWC ref 3254 Vintage Collection "Fliegeruhr"

Het was (al)weer tijd voor een extra horloge in de verzameling maar tijdens dat proces was ik al lange tijd aan het twijfelen over er moest komen omdat ik al een (voor mij) leuke verzameling heb. Een aantal opties (ook hier in het blauwe deel) stonden op de wishlist tot er ineens een heel ander horloge op mijn radar kwam en binnen no time gevonden en gekocht was in het buitenland en nu na wat wachten binnen is. Het blijft een rare hobby…

Met dit horloge denk (hoop) ik de reis langs de IWC Fliegeruhren afgerond te hebben want ik heb er al vele gehad vanaf de 3706 de eerste Fliegerchrono maar ook vele Mark varianten van een originele Mark X naar diverse moderne varianten die allemaal weer verdwenen zijn in de afgelopen jaren waarin ik te veel tijd aan horloges besteed. IWC is niet het enige horlogemerk met een luchtvaart verleden. Longines heeft dat veel meer maar ook merken als Zenith Jeager LeCoultre of Universal maar IWC is wel het merk dat het Flieger concept het meest vermarkt heeft in mijn beleving.

Mijn NA is de IWC referentie 3254 uit de Vintage Collection die in 2008 gelanceerd werd rondom het 140 jarige bestaan van het merk:

Het horloge is gebaseerd op de “Spezialuhr für Flieger” met referentie 436 die in 1936 gelanceerd werd en slechts in kleine aantallen (<500) geproduceerd is.

De echte 436, foto van de website van SJX

Dit was het eerste pilotenhorloge van IWC en wordt daarom wel eens de Mark IX genoemd (in het verleden ook door IWC zelf). Dit omdat de ref 436 in de tijdslijn voor de Mark X en Mark XI kwam die voor de Engelse strijdkrachten geproduceerd werden (waarbij de Mark X helemaal geen pilotenhorloge was maar voor de landmacht gemaakt werd, het is er één van de zogenaamde dirty dozen). Mark IX is geen officiële benaming omdat het helemaal geen militair horloge was in tegenstelling tot de X en XI. Het is meer de Heritage die ze hiermee wilden benadrukken (en dus eigenlijk onzin is).

Een kenmerk van het oorspronkelijke horloge was dat deze oversized was voor de periode net zoals dat het geval was met de Portugieser horloges van IWC. Het concept van het oorspronkelijke horloge is doorvertaald naar de smaak van 2008 dus oversized in 44mm ipv de oorspronkelijk 38mm en dat is de reden dat ik getwijfeld heb of dit horloge er zou komen. Deze Flieger lijkt door de glimmend gepolijste coin bezel (vastgezet met schroeven en niet de eenvoudige klikvariant zoals bij de meeste bezels) en de beperkte hoogte gelukkig optisch kleiner op de pols dan zijn 44mm doet vermoeden.

Ik vond dit horloge in 2008 al mooi maar veel te duur met 7500 euro in de tijd dat een Rolex Submariner 16610 nog nieuw verkocht werd voor rond de 4000 euro! Maar de tijden zijn veranderd, de Rolex uit die tijd is in waarde gestegen (ruim verdubbeld) en de IWC’s uit die tijd zijn in prijs gedaald en daarmee relatief een stuk aantrekkelijker geworden wat de beslissing een stuk gemakkelijker maakte toen deze weer op mijn radar kwam. Daarnaast ben ik al enkele jaren in het bezit van de Ingenieur uit dezelfde Vintage Collection. Verder zijn er ook nog een Aquatimer, Portofino, Da Vinci en Portugieser in deze serie maar ik heb geen plannen om de set compleet te maken (ze zijn trouwens ook als complete, nummergelijke Vintage Collection set van 6 horloges verkocht, onder andere in witgoud). De Vintage Collection verdween rond 2012 weer uit de catalogi van IWC.

Alle 6 horloges uit de Vintage Collection, foto van internet

Het horloge lijkt optisch sterk op het oorspronkelijke model met als groot verschil dat het uurwerk toen een caliber 83 was, een relatief modern uurwerk voor de tijd die ook in de Mark X gebruikt zou worden enkele jaren later. Het uurwerk nu is een zakhorloge uurwerk, een gemoderniseerde versie van de caliber 98 uit de jaren ’30 van de vorige eeuw die nu door het leven gaat als caliber 98300. De achterkant van het horloge geeft een heerlijke doorkijk naar dit uurwerk met de typische lange regulator pijl die bekend werd in het eerste, zogenaamde “Jones” uurwerk van IWC en een driekwart brug. Dit uurwerk is direct ook de voornaamste reden voor het grote formaat van de Vintage Fliegeruhr, deze heeft geen grote kast met een klein uurwerk zoals je helaas regelmatig tegenkomt in grotere horloges. Hetzelfde uurwerk is trouwens ook gebruikt in verschillende Portugieser horloges (de handwound versies).

Al met al was de Vintage Collection niet erg populair en de Ingenieur en Portugieser lijken nog de populairste modellen uit de serie met relatief veel cijferblad varianten en materiaalsoorten. Deze Flieger is relatief zeldzaam wat het voor mij persoonlijk weer leuker maakt. Mogelijk de enige op het forum (?) en in ieder geval een horloge dat je niet snel in het wild gaat tegenkomen, in tegenstelling tot weer die Submariner…(die ik ook heb en met veel plezier draag hoor).

Zoals bekend werkt IWC graag mee aan films over piloten om hun piloten heritage te benadrukken. De Top Gun serie is daar het bekendste voorbeeld van maar er zijn er meer. Een originele versie de referentie 436 “Spezialuhr für Flieger” uit het IWC museum komt ook voor in de recente (2022) film Devotion over piloten van de US Navy tijdens de Korea oorlog, zie ook dit stukje in Hodinkee over de horloges in de film: What Was Jonathan Majors' Rolex In 'Devotion'?

Dat was een goede smoes om het horloge te fotograferen met wat items van US Navy piloten als achtergrond. Heeft het horloge daar wat mee te maken? Nee zeker niet maar het matcht leuk met de film en is in lijn met de heritage die IWC wil uitstralen…

Op de pols kan ik het formaat net hebben met mijn 17,5cm pols en ik houd me vast aan het idee dat het bedoeld is als een oversized horloge. Erg blij met deze NA, vind het leuk om er weer een wat tegendraads horloge erbij te hebben! Voor iedereen die mijn verhaal tot hier gelezen heeft bedankt en respect voor je doorzettingsvermogen en ook iedereen die alleen naar de plaatjes gekeken heeft bedankt voor je interesse!

PS de lume is gewoon de moderne variant geen fauxtina!

76 likes

Mooi verhaal en nog mooier horloge!
Van harte

2 likes

Mijn beste,

Goed gedaan hoor!!
Een schitterend horloge van een befaamd horlogehuis!!
Draag hem in goede gezondheid. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Dat zijn meestal de beste :smiley:. Gefeliciteerd! En ik zou toch een zoekopdracht instellen voor de andere modellen uit de herritage collectie. Lijkt me een erg mooie subcollectie. :ok_hand:

1 like

Interessant om te lezen .en wat een kanjer van een aanwinst :ok_hand::ok_hand:

1 like

Wat een prachtig en gedegen verhaal om te lezen Erik. Dank :pray:
Gefeliciteerd met deze bijzondere NA. Groot doch prachtig :heart_eyes:

1 like

Heel cool en mooi, gefeliciteerd! :facepunch:t2:

1 like

Aparte verschijning zeg :ok_hand:t2::+1:t2:

1 like

Heerlijk horloge.
Gefeliciteerd!

1 like

Hele mooie IWC. Veel plezier ermee!

1 like

Heel gaaf.

1 like

Echt mooi, heel mooi!

1 like

Schitterend!:star_struck: gefeliciteerd!

1 like

Ongelooflijk mooie stunner :sunglasses: Gefeliciteerd.

1 like

Mooi verhaal. En mooi horloge!

1 like

Heel gaaf! Gefeliciteerd met deze bijzondere aanwinst!

1 like

Zó lekker deze lijn! :heart_eyes:
Via deze onpersoonlijke weg: ik zou deze Flieger heel graag eens passen.:blush:

1 like

Iedereen bedankt voor de positieve reacties, leuk om te lezen!

@JohnvdT is natuurlijk te regelen een keer met een kop goede koffie!

1 like

Gaan we doen! Super!