Nou… daar zijn we weer. Met dank aan dit forum voor de geweldige hulp .
Na wat bieden op Catawiki, accepteerde de verkoper plots mijn bod onder minimum prijs. Tot mijn verbazing, want het was een stuk goedkoper dan soortgelijke modellen op internet!
Dol gelukkig mijn mogelijk toekomstige NA (voor accepteren van het bod van de verkoper) gedeeld met een aantal kenners (op en buiten forum) en wat blijkt; zover iedereen kan zien is die origineel. Kroon, binnenwerk, wijzerplaat, wijzers. Het complete plaatje.
Kast;
18k massief gouden kast gemaakt door Wyss & Cie.
Wijzerplaat;
Prachtig maar simpele (zilveren?) wijzerplaat met correctie patina, heel lichte oxidatie uitlopend vanuit het center van de plaat met een paar mini vlekjes aan de 3 uur kant. Goude indexen.
Uurwerk;
Het betreft een cal. 853 uit ~1960. Een automatisch uurwerk met pellaton opwind systeem. In tegenstelling tot een “normale” tandwieloverbrenging vanuit de rotor wordt er gebruikt gemaakt van pallen voor deze verbinding. Dit, om te voorkomen dat schokken rechtstreeks doorgaan naar de tandwielen.
Prachtige dresswatch. Van harte. Ik ken helemaal niks van vintage IWC, maar zie ik op de laatste foto op de kroon een visje staan die erg lijkt op dat van doxa? Of wat moet ik erin zien? Foto is niet 100% scherp.
Heeft er inderdaad wat van weg maar is veel simpeler. IWC gebruikte het visje om de water resistance aan te geven. Dit hebben ze van 1950 tot ong. 2000 gedaan