NA; IWC Schaffhausen cal. 853

IWC Schaffhausen cal. 853

Nou… daar zijn we weer. Met dank aan dit forum voor de geweldige hulp :clap:t5:.

Na wat bieden op Catawiki, accepteerde de verkoper plots mijn bod onder minimum prijs. Tot mijn verbazing, want het was een stuk goedkoper dan soortgelijke modellen op internet!

Dol gelukkig mijn mogelijk toekomstige NA (voor accepteren van het bod van de verkoper) gedeeld met een aantal kenners (op en buiten forum) en wat blijkt; zover iedereen kan zien is die origineel. Kroon, binnenwerk, wijzerplaat, wijzers. Het complete plaatje.

Kast;
18k massief gouden kast gemaakt door Wyss & Cie.

Wijzerplaat;
Prachtig maar simpele (zilveren?) wijzerplaat met correctie patina, heel lichte oxidatie uitlopend vanuit het center van de plaat met een paar mini vlekjes aan de 3 uur kant. Goude indexen.

Uurwerk;
Het betreft een cal. 853 uit ~1960. Een automatisch uurwerk met pellaton opwind systeem. In tegenstelling tot een “normale” tandwieloverbrenging vanuit de rotor wordt er gebruikt gemaakt van pallen voor deze verbinding. Dit, om te voorkomen dat schokken rechtstreeks doorgaan naar de tandwielen.

Zie hieronder voor meer duidelijkheid;

Nu nog wat kiekjes;

Als slot;
Bandentips zijn welkom!

43 likes

Gefeliciteerd, erg fraai, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like

Prachtig, mooi geluk gehad qua bod!

1 like

Gefeliciteerd, veel draagplezier!

1 like

Gekocht onder de minimumprijs? Wat een mazzel. Geniet van het horloge! :slight_smile:

1 like

Dank heren!
Draagplezier zeker goed komen :+1:t4:

Prachtig.

1 like

Prachtige dresswatch. Van harte. Ik ken helemaal niks van vintage IWC, maar zie ik op de laatste foto op de kroon een visje staan die erg lijkt op dat van doxa? Of wat moet ik erin zien? Foto is niet 100% scherp.

1 like

Heeft er inderdaad wat van weg maar is veel simpeler. IWC gebruikte het visje om de water resistance aan te geven. Dit hebben ze van 1950 tot ong. 2000 gedaan :grin:

1 like

Kijk. Zo leren we altijd maar weer bij op dit mooie forum.

1 like

1 like

Gefeliciteerd :raised_hands:

1 like

Super aanwinst!! Gratuliere!

1 like

Heel mooi, dit is gewoon 100% wat een IWC mooi maakt, inclusief uurwerk!

1 like

Dank heren :raised_hands:!

Niemand leuke voorstellingen voor een bandje?
Kleine maar is een pré.

Is dit nou die geheimzinnige aankoop, gefeliciteerd.

Ik denk dat een bruin bandje, welke leersoort om het even, toch het mooiste staat.

1 like

Haha jazeker. Dit is hem haha
Bandje wat er nu opzit staat hem inderdaad goed. Eens even kijken naar iets soort gelijks met een wat kleinere maat

Vroeg model IWC kroon met vis, vorm van het visje is afwijkend.

Opvolger die nu nog steeds geplaatst wordt op de modellen waar hij op hoort.

Aa dus de kroon blijkt niet origineel volgens jou? Jammer als het zo is maar zeer bedankt voor de info.

Nee, de kroon klopt wel. Geef alleen even de voorkomende vormen aan.

Wel is het push pin gat van de beugel op 1 uur uitgesleten.

1 like