NA: Jaeger LeCoultre officiershorloge met een bijzonder verhaal

Geweldige JLC en met doosje, zuper. Het verhaal is leuk maar of het waar is vraag ik mij af. Het horloge is zo te zien geen officiële leger uitgave dus een civiele uitvoering.

1 like

Boeiend verhaal en een schitterend horloge :slight_smile:
Ik vraag me wel af of dit een officiële uitvoering voor het Duitse leger is. Kan het mis hebben maar zou er dan niet DH in gegraveerd moeten staan?

quote=“gekkehuus, post:41, topic:98141, full:true”]
Geweldige JLC en met doosje, zuper. Het verhaal is leuk maar of het waar is vraag ik mij af. Het horloge is zo te zien geen officiële leger uitgave dus een civiele uitvoering.
[/quote]

Zo simpel is het niet.
http://lsyf.com/german-wwii-military-watches-markings-facts/

Zoals je hier kan lezen is het een ingewikkeld verhaal en zijn er veel uitzonderingen en varianten.

1 like

Het hoeft natuurlijk helemaal geen diensthorloge te zijn geweest. Het was immers van een hoge officier.

Even checken of er nog wat geronnen bloed onder de kroon zit. Dan weet je wellicht ook wat meer :wink:

2 likes

Dit is dus een van de leuke dingen in onze verzamel verslaving.
Proficiat ermee en koesteren.
Mijn Ulysse Nardin, zakhorloge uit 1942, draag ik elke dag.

Interessant, ga hem eens rustig doorlezen!

Beste Geert,

Is het, gezien de bijzondere geschiedenis rond dit horloge, niet een poging waard om bij JLC te pleiten voor een gratis onderzoek naar de herkomst van dit horloge? Doe een kopie van de brief erbij, die je bij je eerste post liet zien, enfin, een poging waard, mijns inziens.
Stel, dat dit als uitkomst heeft, dat dit horloge ooit prive is aangeschaft en dat de koper joods is, dan zou, indien mogelijk, aan de erven van de koper het horloge terug geschonken mogen worden. Ik zeg: mogen worden! Een erezaak.

Met vriendelijke groet,

oscar2
Jan

7 likes

Nu is dat een interessant idee maar de records gaan nooit verder dan de juwelier die het horloge verkocht heeft. Dus mocht het daadwerkelijk uit een privé bezit komen dan kom je nog steeds niet bij de persoon uit. Het enige wat je vast zou kunnen stellen is dat als het ooit geleverd is bij een juwelier buiten Duitsland dat het dan mogelijk geroofd zou kunnen zijn. Als ik over een tijdje wat extra geld heb liggen dan neem ik wel contact op met JLC, gratis gaan ze dit denk ik niet doen.

3 likes

Ik vind het woord topvondst nog wat zwak uitgedrukt.

Waarvan akte

Open maken met de banjonet?
Dan is het zeker een militair horloge :innocent:

Helemaal gemist, maar wat een mooie aanwinst zeg!
Hij is iig in goede handen.

Kun je terecht trots op zijn, mooi dat je alleen nog maar horloges koopt met een geloofwaardig verhaal er achter. Stemt mij tot nadenken, zou ik ook maar eens moeten doen, lade puilt inmiddels uit en ook nog eens in bijna alle prijsklassen. Mooi geweest.

Nu heeft mijn moeder in de oorlog drie typen Duitsers meegemaakt. De SS, de luftwaffe en de ouderwetse wehrmacht. Die laatste twee groepen waren in haar ogen wel OK… Ze werd geëvacueerd van (lach niet) Tholen naar Bergen op Zoom omdat de Duitsers Tholen onder water lieten lopen. Ze zijn in de hongerwinter terug gelopen met een boerenkar, terwijl alles nog nat was en half onder stond, omdat ze hoorden dat de laatste bruggen opgeblazen zouden worden. Ik snap die beslissing niet, maar OK.

Hoe dan ook vertelde zij mij altijd dat de “normale” bezetters zich goeddeels gedroegen als standaard soldaten die daar ook maar voor de oproep zaten, als het ware. Zij was zo’n jaar of 8, en kreeg in de hongerwinter samen met haar 2 jaar oudere broer nogal eens een stuk chocolade en in één geval een deken van een stel Duitsers omdat ze in korte broek respectievelijk jurkje zonder jas buiten op een stoep zaten in November, uitgehongerd en wel. Binnen zitten hielp niet, want er was bitter weinig te stoken. De SS’ers waren in haar ervaring echte zakkenwassers, maar wat ze daarvan heeft gezien heeft ze nooit kwijt gewild.

Punt is dat we het niet weten. Ik was er niet bij, maar er schijnen ook redelijk normale Duitsers bij te hebben gezeten.

Dat zou er voor mij sterk vanaf hangen of die erven inmiddels de grond, boerderij of olijfgaard van een lokale Palestijn achterover hebben gedrukt. Ik ben in dat opzicht vrij kort door de bocht, maar het zij zo.

Kijkende naar het horloge zou het mij wel verbazen. Ik vraag me af hoeveel gewone burgers er destijds rondliepen met dit soort field horloges met lichtgevende indices en wijzers. Heeft iemand in deze thread daar iets over?

5 likes

Echt bijzonder verhaal!

1 like

[quote=“Fate_Amenable_To_Change, post:55, topic:98141”]
erezaak

Dat zou er voor mij sterk vanaf hangen of die erven inmiddels de grond, boerderij of olijfgaard van een lokale Palestijn achterover hebben gedrukt. Ik ben in dat opzicht vrij kort door de bocht, maar het zij zo.

Mijn broer heeft een veroordeling van 15 jaar aan de broek vanwege een misdrijf. Toch erft hij gewoon en als er naderhand nog bezittingen zouden terugkomen, deelt hij gewoon mee. Ik zie het echt anders en objectiever, denk ik.

1 like

Ik weet niet of moraliteit objectief kan zijn. Als je je straf echter uit hebt gezeten komt er gewoon een nieuwe ronde, met nieuwe kansen.

1 like

15 jaar,da’s niet voor een kraakje zeg maar :flushed:

Geweldig zulke verhalen.

Zoveel jaar later, zoveel “tijd” verstreken en zoveel levens voorbij gegaan.

Toch tikt hij onverstoord door.