Okay. Ondanks het feit dat ik (nog) geen topfoto’s heb, toch maar even een topic over mijn nieuwe aanwinst op dag 2.
Hoe het begon
Ik heb een haat/liefde verhouding met duikers. Met een vrij dunne pols en een beetje een ingetogen smaak, is het kiezen van een duiker geen vanzelfsprekendheid en geen sinecure. Ik heb er toch al heel wat gehad.
De (inmiddels) voorlaatste was de laatste variant van de Submariner, de 124060. Een moderne Submariner dus met erg goede verhoudingen (weer) naar mijn mening. Voor velen misschien de ideale duiker. En dat begrijp ik volkomen. Een echt kwalitatief erg goed ding, zoals je mag verwachten bij Rolex. Klassieker ook en niet voor niks.
Toch voelde ik al snel minder voor het horloge. Het is best een aanwezig ding, zeker op een wat dunnere pols. En natuurlijk niet een heel bijzonder horloge, je ziet ze te pas en te onpas op alle straathoeken. Op zich niet erg, hij kent vele liefhebbers, maar ook weer geen voordeel.
Een nieuwe sportieveling mocht hem vervangen dus. Liefst een net wat meer ‘under the radar’ sporthorloge dat wel voldoende waterdicht moest zijn.
De short list
Op zoek dan maar. Ik merkte al snel dat mijn short list vooral bestond uit horloges van mijn twee favoriete merken: Jaeger Lecoultre en Zenith. En dat ik ook werd aangetrokken tot wat minder sportieve horloges waar je zeker niet mee te water wil. Op de short list kwamen:
JLC Master Calendar:
JLC Master Memovox:
JLC Polaris Mariner Date:
JLC Polaris Date:
Zenith Chronomaster Sport:
Zenith Revival (zwart):
De keuze
Niet allemaal even sportief dus. Maar ja, ga je zoeken en nadenken, dan kom je veel moois en begerenswaardigs tegen.
De Zeniths vielen eigenlijk als eerste, op papier al af. De Chronomaster Sport is geweldig, maar net als de Submariner, niet echt ‘under the radar’.
De Zenith revival ging daarna van de mentale lijst. Beetje bang dat ik dat zwart niet lang mooi blijf vinden, hoewel ik het nu gewoon echt stoer en bijzonder vind.
Op naar S&C om zoveel mogelijk JLC’s te passen dan maar.
Gisteren, in de winkel, bleek dat ze best wat op voorraad hadden van mijn lijst. De Master Memovox en de Polaris Mariner helaas niet. Die laatste twijfelde ik wat over. Ook wat flashy misschien? En dat (prachtige) blauw? Dat gaat me nog wel eens tegenstaan na verloop van tijd. Saai zwart blijft vaak langer interessant voor mij.
Het pasrondje met de rest was gauw gedaan. De Master Calendar was prachtig en zit nu in mijn hoofd. Maar uiteindelijk wat te dressy toch en eigenlijk kwam ik voor wat sportievers. Maar die knaagt nog.
De Polaris date met de rubberen band was echter meteen raak. Vintage looks, perfect afgewerkt, sportief maar ingetogen en waterdicht (200 meter). Ik dacht dat ik een vrij neutrale blik had tijdens het rondje passen, maar de verkoper zag kennelijk aan me dat mijn voorkeur bij dit model lag. “Laat me raden” zei hij, de Polaris Date bevalt je het best. Bingo! Deze dus.
Even dacht ik dat ik wellicht de Master Memovox ook nog ergens moest passen, maar ik was al verkocht. En deze past ook echt beter bij mijn wensenpakket. Keuze gemaakt!
Het horloge
Mee naar huis dat ding. Ik vind hem top. Vintage looks door de iets crèmige markers. Prachtige wijzerplaat met drie verschillende structuren. Opgelegde markers. Met 42mm toch extreem draagbaar. De lugs zijn heel kort en lopen sterk af. De rubberen band prachtig aangesloten aan de kast.
Mooie ‘bevelling’ aan de kastpoten. Verder voorzien van een prachtig, handmatig aangebrachte brush. Uiteraard twee kronen, één voor de bediening van de interne duikring. Beide kronen ‘gesigneerd’ en deels gebrushed. Prachtig!
De signing op de plaat is trouwens piepklein. Al vanaf korte afstand niet meer te lezen. Ingetogen dus.
Al met al een zeer hoogwaardig afgewerkt geheel. Met uiteraard een geweldig uurwerk dat niet te aanschouwen valt. De kastbodem is gesloten.
Punt van kritiek (dat ik altijd heb met vlindersluitingen op leer of rubber): de vlindersluiting is prachtig, maar met een dunnere pols gaat het bij mij altijd verkeerd qua comfort. De sluiting komt teveel naar binnen te staan en is gewoon niet comfortabel. Ik heb dat altijd, dus houd er rekening mee. Meestal gooi ik de vlindersluiting er dan ook gewoon af en vervang hem voor een gesp. Ook nu, hoewel tijdelijk, want ik wil nog een 20mm JLC gesp die goed past gaan vinden. Met gesp draagt hij zalig trouwens.
Nu dan de eerste foto’s. Doen het horloge geen recht, ik geef het slechte licht vandaag maar de schuld.