NA: Jaeger LeCoultre Powerwind bumperautomaat met gangreserve

Prachtig!! Genieten

1 like

Prachtig horloge met een mooi verhaal!

Veel plezier ermee…

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Veel plezier met deze elan-volle aanwinst!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

3 likes

Mooie aanwinst hoor.

Vraagje, als ik naar die rotor kijk, dan zie ik dat hij totaal anders is dan een rotor van een automaat. Hij verbreed naar de linkerkant. Hij zit ook niet in het midden van de cirkel. Dat wist ik niet.
Hoor je hem hard tikken als je hem beweegt?

1 like

Heel appart horloge. Ook het verhaal er achter. Mooi!
Groet. Richard.

1 like

Mooie vondst, dat was het gokje qua reparatie wel waard. Veel plezier ermee!

1 like

Heel fraai uurwerk wat een top deal

1 like

Dit is een bumper- of hamerautomaat, dit gewicht gaat inderdaad niet helemaal rond zoals bij een moderne rotor, maar deze draait ook rond het uurwerk in plaats van er bovenop. Terwijl je het horloge draagt voel je het gewicht vrij goed van de ene naar de andere kant vallen door het opgebouwde momentum. Het is geen heel efficient systeem dus je moet vrij veel bewegen om deze op spanning te houden.

Om even een beeld te geven, een korte tijdlijn van automatische uurwerken. De eerste automatische uurwerken zijn bedacht rond 1780, zoals dit exemplaar van Breguet.

Er zijn in die periode vrij veel varianten van automatische uurwerken geweest maar door de wijze van dragen van een zakhorloge leverde dit niet echt een praktisch voordeel op.

In 1923 ontwikkelde de Brit Harwood het eerste automatisch polshorloge uurwerk, dit was er een in de vorm van een hamer/bumper, dit concept is door diverse fabrikanten overgenomen waaronder dus JLC.

Dit werkte maar was relatief inefficiënt en vereiste dus veel beweging.

In 1931 kwam Rolex met het eerste Perpetual uurwerk met een rotor die bovenop het uurwerk draaide, opwinding ging maar één kant op maar dit verhoogde de efficiency enorm ten opzichte van de hamer/bumper.

Het eerste moderne automatische uurwerk werd in 1942 bedacht door Felsa in de vorm van de Bidynator, deze maakte voor het eerste gebruik van een keer mechanisme en kon beide kanten op opwinden waardoor een automatisch uurwerk ook bij weinig beweging toch volledig opgewonden bleef. Dit uurwerk was zo’n groot succes dat deze door een groot aantal merken werd gebruikt.

Omdat de rotor het uurwerk significant hoger maakt bedacht Buren het micro rotor uurwerk, deze werd in 1957 in productie genomen en bevatte een compacte rotor en opwindmechanisme dat naast de gangtrein werd geplaatst, dit leverde dus een uurwerk op dat weliswaar automatisch is maar toch niet veel dikker was dan een regulier handwinder uurwerk.

Dit micro-rotor uurwerk was de basis voor de Buren/Hamilton/Breitling/Heuer/Dubois-Dupraz Chronomatic uurwerk, één van de drie eerste automaat chrono’s (naast Seiko 6139 en Zenith El Primero). Onder andere Patek Philippe maakt nog steeds super platte horloges door de toepassing van de micro-rotor.

De ontwikkeling staat wat dit betreft ook niet stil, en de meest in het oog springende innovatie op automaat gebied is de Carl F. Bucherer peripheral rotor uit 2008, een halve ring die op een rail rondom het uurwerk loopt en dus het zicht op het uurwerk niet verstoord en toch een zeer efficiënte opwinding realiseert.

Dit ter lering ende vermaeck! :wink:

11 likes

Prachtig horloge, leuk verhaal, en alvast bedankt voor de technische minicursus :thumbsup:

1 like

Prachtige innovaties.
Vooral de mocrorotor en die laatste. Schitterend.

2 likes

Zie ook de vintage citizen autodater jet:

Uploaden…

1 like

De Citizen is niet helemaal hetzelfde maar heeft wel enige gelijkenis.

Voor de duidelijkheid, het was niet mijn intentie om een volledige tijdlijn van automaat innovaties op te sommen, daarvoor ontbreken bijvoorbeeld de IWC Pellaton, Girard Perregaux Gyromatic en de Eterna Eternamatic.

Mocrorotor? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Oepss :joy:

Mooie horloge en geweldige toelichting. Bedankt voor de les!

1 like

Dank voor het delen. Dit zijn de verhalen waarom ik dit forum in de gaten houd :grinning:. Heerlijk

1 like

Daar doen we het voor… :blush: