NA: Jaeger LeCoultre Powerwind bumperautomaat met gangreserve

Het valt niet mee om nog echt leuke deals te scoren op eBay, in goede conditie zijn leuke horloges vaak gewoon snel te duur, andersom kun je wel allerlei projecthorloges kopen maar de vraag is of je er nog wel wat van kunt maken. Een tijdje geleden zag ik dit tamelijk afgeragde horloge;

Gebroken glas en volgens de beschrijving een kapotte kroon en loszittende minutenwijzer. Echt een juweeltje. Maar zoals dat gaat schrikt dat toch veel mensen af en bleek mijn snipe op de helft van mijn max al voldoende.

Goed, gisteren kwam het klokje aan. Het glas eraf gehaald, de wijzers opnieuw geplaatst, nieuw glaasje geplaatst. De kroon stevig op de stem gedraaid (bleek los). Bandje weg en een nieuwe Hirsch er op. En voila, een all stainless Jaeger LeCoultre Powerwind bumperautomaat met gangreserve indicator uit eind veertig begin vijftiger jaren. Er zijn er in totaal 100.000 geproduceerd, waarvan ruwweg drie-kwart naar de VS zijn geëxporteerd zoals ook dit exemplaar, daar kregen deze de merknaam LeCoultre (dit had te maken met importrestricties).


JLC 481 bumper automaat uurwerk met Geneva Stripes decoratie, dit was het eerste (althans in serie geproduceerde) polshorloge uurwerk met gangreserve indicatie





En om de pols! :heart_eyes:

67 likes

Prachtige aanwinst! Gefeliciteerd ermee

1 like

Gave klok. Mooi hoe je hem een tweede leven hebt gegeven. Respect.

1 like

Heel vet! Hier kan je wel minstens een minuut over praten :wink:

1 like

Was het niet zo dat deze in de U.S geassembleerd werden door Longines-Wittnauer-USA met onderdelen die uit Zwitserland geimporteerd werden?

Vaak kwamen de kasten van LeCoultre’s ook uit Amerika.(deze schijnbaar niet)

Staat er ergens op het uurwerk VXN?

1 like

Hahaha, ja dat heb je goed.

(Ik zeg wel eens dat als je niet minstens 1 minuut kunt vertellen over een horloge dat het dan ook niet echt verzamelwaardig is…)

2 likes

Dat klopt, maar in dat geval staat dit in de kast vermeld. Over de jaren zijn de regels hiervoor ook regelmatig aangepast dus het is lastig om daar eenduidig iets over te zeggen. In de jaren zeventig was het aantal stenen in het uurwerk bijvoorbeeld van invloed op de importheffing, de reden waarom Amerikaanse Zenith El Primero’s minder stenen hebben dan die in Europese. Dit uurwerk heeft een import code, dus deze is zeker compleet in de VS aangekomen, ik denk zelf dat in dit geval de kast en uurwerk onafhankelijk van elkaar zijn opgestuurd en daar zijn geassembleerd.

Ja dus. Ik heb het er nog even bij gezocht:
The “LeCoultre” brand (the U.S. brand for distribution of Jaeger-LeCoultre watches from the 1940s-1970s) was managed in the U.S. by Longines-Wittnauer, who also owned the Vacheron Constantin brand. All LeCoultre watches sold in the U.S. were imported from JLC using the Vacheron group’s import code. The movements are identical in every way to the movements used in European “JLC”-marked watches, with the exception of the VXN stamp on the balancecock and a marking indicating “Unadjusted” (to avoid additional import duties). "

1 like

Ah zo…
Ik heb ooit eens een LeCoultre Memofox gehad en die had ''cased & adjusted in U.S in de kast staan (in die strekking) en een code op het uurwerk zelf.

Zoiets…

1 like

Als dat je winnende bod was :smile: heb je er een heel mooi horloge aan met een prachtig uurwerk…

1 like

Ik ben niet ontevreden… :sunglasses:

1 like

Neuu zou ik ook niet zijn :smile:

Mooie deal… Sommige mensen hebben daar meer handigheid in dan ik… :wink:

Leuk uurwerkje; ik zie zo al enkele overeenkomsten (niet 1 op 1, maar wel hetzelfde type onderdelen) met de Omega 300-serie bumpers. En ik zie een loden dekselpakking… Da’s inderdaad echt jaren '40, begin '50.

1 like

Juweel van een horloge, Geert, mooi opgeknapt :+1:

1 like

Voor die prijs?!

5 likes

Mooie aanwinst en ziet er weer picco bello uit!

1 like

M’n beste,

Voorwaar een klassieke verworvenheid!

Veel draagplezier gewenst,

Interserunt temere sententia linguam Latinam

3 likes

Mooie deal, mooi verhaal, prachtig horloge.
Thanks for sharing!

1 like

Prachtige vondst! Gefeliciteerd!

1 like

Wat een leuke aanwinst zeg. :ok_hand:

Veel plezier ermee!

1 like

Plaatst een zin in het wilde weg de Latijnse taal. :joy:

3 likes