Meestal meld ik het niet als ik weer eens een projecthorloge heb gekocht (kan ik aan de gang blijven ) maar deze vind ik wel grappig.
Omdat ik naast horloges ook iets met autoās heb en dan met name Fiatās kijk ik ook af en toe naar horloges met Fiat opdruk op de dial. En dan zie je vanalles langskomen, van afgrijselijke kitsch tot leuke vintage klokjes. Toen laatst dit jaren 30 zakhorloge op de baai langskwam kon ik hem niet laten schieten.
Ik heb overigens geen idee of Fiat zelf iets te maken heeft gehad met de naam op dit klokje, of dat wellicht een importeur of dealer het als relatiegeschenk heeft laten maken. Of dat het zelfs jaren 30 kitsch is, maar ik vermoed dat horloges daar destijds te kostbaar voor waren.
Genoeg tekst alweer, het gaat om de plaatjes hier.
Binnenin huist een AM/Felsa 125 die er knap smerig uitziet.
Bij Ranfft staat er een uit 1936, dus ik vermoed dat dit klokje ook uit die periode stamt.
Geen van de deksels heeft enig merk of kenmerk, dus geen fabrikant bekend en zeker geen edel metaal. Wel veel hologemakerskrabbels.
En een jaar of 80 broekzakkenstof.
Op deze foto is duidelijk te zien dat het horloge een flinke optater heeft gehad, er zit een aardige platte kant aan de kast.
Hoogst waarschijnlijk is toen de balans wel gebroken, maar of dat weer gerepareerd is weet ik niet, het eerste probleem wat ik namelijk tegenkom is dat er bij het opwinden afgezien van het ratelen van het palrad geen enkele weerstand is, hoogstwaarschijnlijk de veer gebroken dus. Oftewel, weer een projectje erbij.
Mijn pa is momenteel een Fiat uit 1931 aan het restaureren, dus ik heb alvast een leuke accessoire voor hem, ik moet hem alleen nog even aan het lopen krijgen. Heel erg veel haast hoef ik overigens niet te maken, mān pa is voorlopig ook nog niet klaar.