NA: jaren 30 FIAT zakhorloge

Meestal meld ik het niet als ik weer eens een projecthorloge heb gekocht (kan ik aan de gang blijven :grin:) maar deze vind ik wel grappig.

Omdat ik naast horloges ook iets met autoā€™s heb en dan met name Fiatā€™s kijk ik ook af en toe naar horloges met Fiat opdruk op de dial. En dan zie je vanalles langskomen, van afgrijselijke kitsch tot leuke vintage klokjes. Toen laatst dit jaren 30 zakhorloge op de baai langskwam kon ik hem niet laten schieten.
Ik heb overigens geen idee of Fiat zelf iets te maken heeft gehad met de naam op dit klokje, of dat wellicht een importeur of dealer het als relatiegeschenk heeft laten maken. Of dat het zelfs jaren 30 kitsch is, maar ik vermoed dat horloges daar destijds te kostbaar voor waren.

Genoeg tekst alweer, het gaat om de plaatjes hier. :smile:

Binnenin huist een AM/Felsa 125 die er knap smerig uitziet.

Bij Ranfft staat er een uit 1936, dus ik vermoed dat dit klokje ook uit die periode stamt.

Geen van de deksels heeft enig merk of kenmerk, dus geen fabrikant bekend en zeker geen edel metaal. Wel veel hologemakerskrabbels.

En een jaar of 80 broekzakkenstof. :confounded:

Op deze foto is duidelijk te zien dat het horloge een flinke optater heeft gehad, er zit een aardige platte kant aan de kast.

Hoogst waarschijnlijk is toen de balans wel gebroken, maar of dat weer gerepareerd is weet ik niet, het eerste probleem wat ik namelijk tegenkom is dat er bij het opwinden afgezien van het ratelen van het palrad geen enkele weerstand is, hoogstwaarschijnlijk de veer gebroken dus. Oftewel, weer een projectje erbij. :sunglasses:

Mijn pa is momenteel een Fiat uit 1931 aan het restaureren, dus ik heb alvast een leuke accessoire voor hem, ik moet hem alleen nog even aan het lopen krijgen. Heel erg veel haast hoef ik overigens niet te maken, mā€™n pa is voorlopig ook nog niet klaar. :sweat_smile:

11 likes

Mijn beste,

Fantastisch, wat een formidabele aanwinst!!
En wat leuk dat je FIAT een warm hart toedraagt.:red_car:
Ook hier in huize Coenraad (en met name in de garage) heerst er een temperamentvolle ā€œFiatistiā€ cultuur!!

Maar voor straks: ā€œBuona Notteā€ en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Wat leuk. Ik heb de Fiat liefde met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn ouders hebben altijd Fiat gereden (al rijdt mā€™n Pa nu een Alfa, maar dat is ook een halve Fiat :grin:). En net als met horloges ben ik met autoā€™s nogal een verzamelaar; ik heb intussen 4 Fiats. (Autoā€™s dus :sunglasses:)
Dit is mā€™n eerste Fiat horloge, maar mezelf kennende zal het hier vast niet bij blijven. :smile:

Heel leuk zakhorloge !:thumbsup:

1 like

Leuk verhaal en dito horloge!

1 like

Mooie aanwinst, hopelijk krijg je 'm weer helemaal tip top!

Hier ligt een Enicar met Fiat op de achterkant, heb overigens niets met Fiatā€¦ :wink:

2 likes

Ook een leuk stukje geschiedenis. De herkomst is in dit geval wat duidelijker, blijkbaar door Fiat Zwitserland aan iemand (klant/werknemenr?) geschonken.
Ik neem aan dat op de dial geen FIat staat, anders had je hem waarschijnlijk niet gehad. :smile:

Gaaf ding hoor! Ben benieuwd hoe ie eruit gaat zien!! :slight_smile:

1 like

Zat in een lotje en is op zich wel een mooi horloge dat na een service prima loopt.

2 likes

Ik ook, alleen heb ik intussen een stuk of 10 projecthorloges liggen dus ik moet:
A, stoppen met het kopen van nieuwe projecten
B. tijd vinden om degene die er liggen op te knappen

Ach ja, herkenbaar probleem hier op het forum denk ik. :sunglasses:

1 like

Jij kan er tenminste nog aan sleutelen, ik heb 0,0000000 % verstand van horloges!

ik denk niet dat dat waar is, anders zat je niet op dit forum. :grin::grin:
Hooguit weinig ervaring met sleutelen eraan. :wink:

1 like

Ik weet wel een hoop dingen te benoemen en snap een beetje hoe een horloge werkt, maar nee, inderdaad, sleutelen? Ik durf het gewoon niet.

Ik zat er ook tegenaan te hikken, en ik zal ook niet zeggen dat het niks voorstelt. Ik heb genoeg lelijke woorden gespuid als er weer eens een onderdeeltje weggeschoten was. Maar oefening baart wel kunst. Ben nu met een dameshorloge bezig en ik zag een beetje op tegen het smeren van het shocksysteem. Maar ik ben er 's ochtends vroeg eens voor gaan zitten en ik had binnen de kortste keren het hele systeem gesmeerd en gemonteerd. Gewoon alle olie in een keer op de juiste plek, niks weggeschoten en niks opnieuw hoeven doen. Dat geeft absoluut voldoening. :smiley:

1 like

oeff die zijn NOG kleiner!! veel voldoening dan als het lukt, toch ? :slight_smile:

Zeker weten! Al is het shocksysteem volgens mij niet zozeer kleiner dan bij een herenhorloge.

1 like