Misschien wel mijn laatste NA dit jaar, hoewel, er is er nòg eentje onderweg, maar die zal wel niet meer in december arriveren. Dat wordt dan mogelijk mijn eerste NA postje voor 2021.
Deze NA kwam nog wel op tijd.
Een klein (32,5 mm) herenhorloge van het voor mij tot nu toe volstrekt onbekende merk ‘Bergisch’. Het heeft een gave ‘Bulls Eye’ wijzerplaat, wat de doorslag gaf om dit horloge te willen kopen als uitbreiding op de kleine collectie Bulls Eyes die ik al bezit. Ik heb iets met die dingen…
Bergisch is een merk van de eveneens bij mij onbekende Uhrenfabrik C. Schuler KG uit Schwenningen, Duitsland.
Mikrolisk geeft de volgende info:
Mikrolisk geeft over Schuler KG nog veel meer informatie in de vorm van een indrukwekkende lijst merken, die door de Fa. Schuler werden gevoerd. (De lijst in Mikrolisk is nog veel langer, maar die paste niet meer in mijn screen grabber programmaatje):
.
Eerst maar eens een fotootje van het horloge, daarna wat meer achtergronden.
De herkomst van mijn aanwinst is aardig om te vermelden: Hij komt van de wijze Dr. Ranfft, die behalve de bij vele HF leden bekende database over horloge kalibers ook (op een andere pagina van de zelfde site) een veiling van vintage horloges heeft. Een aantal van de horloges die hij aanbiedt komen uit zijn eigen collectie. Ik kwam daar voor een lief prijsje dit Bergisch klokje tegen en dacht: ‘Laat ik het eens proberen’
Gratis account aangemaakt, zodat ik kon bieden; bod gedaan; ik bleek de enige bieder na afloop van het kavel; dus gewonnen. Bedrag betaald via Paypal en vanmiddag, een week later, keurig verpakt in een brievenbus doosje op de mat. Dank u wel Dr. Ranfft!
Bij het horloge zat een keurige factuur met een uitgebreide technische beschrijving van het horloge, die
ik ook bij de ‘gewonnen items’ op de site weer kon terugvinden.
Zie hieronder:

Kijk, dáár kunnen ze bij eBay nog wat van leren!
Hoewel het horloge er best netjes uitzag, ben ik er toch nog even aan wezen poetsen, echter niet aan het uurwerkje dat er echt brandschoon uitzag en wat sinds vanmiddag zonder problemen op tijd loopt. Vermeldenswaardig: vrijwel geruisloos!
Het uurwerkje is een AHO 1057, maar op Ranffts site staan uiteraard de kalibers uit zijn eigen horloges ook gedocumenteerd:

Ook over AHO is vrijwel niets terug te vinden, maar gelukkig wèl een vermelding in Mikrolisk:
.
Niet verbazingwekkend is het kaliber eveneens Duits en AHO is (was) gevestigd in Pforzheim, geen vreemde plek voor de Duitse horloge industrie.
Van C. Schuler KG vond ik nog het volgende:
Uhrenfabrik C. Schuler KG – Watch-Wiki (watch-wiki.org)
" Deutsche Uhrenfabrik
1922 gründete C. Schuler gemeinsam mit seinem Sohn Hugo in Schwenningen eine Uhrenfabrik. Es wurden Wecker, Fahrrad- und Motorraduhren sowie Einsatzwerke gefertigt. Die Präzisionspendeluhren von Schuler hatten ein Pendel, das in Wasserstoff schwang. Die Firma bestand bis 1963"
Als je op Google klikt op ### Afbeeldingen van uhrenfabrik C. Schuler
krijg je een aantal mooie en nogal bizarre Art Deco tafelklokjes en wekkers te zien, blijkbaar was dat de ‘core business’
Hieronder twee van die dingen:
Een wekkerklokje, dat tevens een spaarpotfunctie had, je kon er muntjes instoppen. Waar dat voor diende en of het muntjes deel gekoppeld was op het uurwerk vermeld de historie niet.
Voorts deze: een wekker annex tafelklok, met… deurtjes!
Ik ben inmiddels nogal afgedwaald, dus nog even terug naar mijn aanwinst met wat plaatjes:
Voorkant Zijkant Achterkant Binnenkant en nog een halfprofieltje ter afsluiting.Dank voor het lezen en kijken.
Voor alle HF-ers: met inachtneming van de Corona veiligheids voorschriften toch een genoeglijke afsluiting van dit wonderlijke jaar gewenst en hopelijk een wat minder chaotisch maar vooral gezond 2021!
Lex