NA Jenco. Beetje boos op Marktplaats, toch een leuke opknapper gevonden.

Weer genoten van je verhaal. Het horloge is weer mooi opgeknapt.

1 like

Mooie aanwinst en met veel liefde in ere hersteld. En zo hoort het ook. Dank je wel.

1 like

Mooi opgeknapt! En leuk om de historie ook een beetje te leren kennen.

1 like

Mooi verhaal. Ook ik erger me aan al die commerciële aanbieders.

1 like

Leuk verhaal Lex.
Het mooie is dat je met geduld, vallen en toch zeker ook opstaan, niet per se een gediplomeerd horlogemaker hoeft te zijn om een horloge onder handen te nemen.
Ik krijg altijd zin om iets dergelijks te ondernemen als ik dit lees, ondanks mijn gebrekkig technisch inzicht en twee LHD handen.

1 like

Leuk verhaal en horloge Lex.
Geniet ervan :ok_hand:

1 like

Advertenties sorteren op nieuw, dan staan er nog een paar reclame dingen boven aan op de pagina maar verder staat er geen spam meer tussen.

1 like

Mooi geworden zeg :+1:
Op basis van welke criteria koop jij die horloges eigenlijk in? Want je weet van tevoren nog niet wat je aan zult treffen in het uurwerk en of zo’n wijzerplaat wel makkelijk schoon te borstelen is

1 like

Dank voor je aardige reactie.
Marktplaats is voor zover ik weet ondergebracht in het zelfde multinationale concern als waar ook eBay deel van uitmaakt. Hard commercieel dus en de kleine eindgebruiker is de melkkoe. Maar er is niet veel anders, zeker nu er in de alsmaar doorwoekerende Coronacrises nog steeds geen mogelijkheid is voor ‘live’ beurzen als Rikketik en Verzamelaars beurs. De Marktjes komen hier en daar wel weer op gang, maar dat hield altijd al niet over, want steeds meer voor de toeristen en steeds meer meuk. De echte leuke vintage spullen zijn gewoon op, zo lijkt het mij af en toe. Maar ik blijf gewoon doorgaan met ‘meukstruinen’, het liefst live, en anders digitaal.

Criteria:
Dat zijn er best veel. Niet dat ik nu elke keer een soort checklist afloop, dat gaat een beetje vanzelf en ook met een beetje ervaring. Maar ik zou een checklist kunnen maken…

• Gevoel van leuk (lekker vaag)
  • Aantrekkelijk ontwerp (heel persoonlijk). Groot hoeft niet persé; military vind ik leuk, jaren '60 dressers hou ik van. Gekleurde wijzerplaten val ik op. Maar dat zijn er zo maar wat, het kan heel verschillend zijn
  • Bij voorkeur vintage (liefst vóór 1970, nog liever vóór 1950, maar dat is al een stuk lastiger)
  • Cosmetische / uiterlijke staat: het moet niet helemaal een wrak zijn er moet nog wel wat eer te behalen zijn aan het opknappen.
  • Technische staat: het horloge moet bij grote voorkeur nog wel redelijk functioneren. Ik ben géén horlogemaker, heb het eerlijk geprobeerd, maar slechte ogen en een instabiele rechterhand hebben me de moed doen opgeven. Poetsen en ‘grof’ montagewerk zoals uurwerkjes uitbouwen, asje/kroontje vervangen, glaasje vervangen c.q. polijsten kan ik nog wel.
  • Interessante merken. Het hoeven van mij geen grote merken te zijn, die zijn meestal ook te duur voor mij, dus je zult geen R…x O…a, laat staan PP of andere extreem dure merken van dat caliber bij mij vinden, maar af en toe zit er wel wat beters dan de bodem van de markt tussen. Zoals, Lanco, Laco, Roamer, Dugena, natuurlijk Pontiac etc. Maar ik heb een ook hele leuke collectie ouwe penankertjes om maar iets te noemen en ook een setje hele leuke HMT Mumbai Specials. Af en toe een leuk en ook wel modern horloge van Chinese afkomst ben ik ook niet vies van. Onbekende en kleine Zwitserse en Duitse merken hou ik erg van, dat zijn altijd leuke research klussen en niet zelden, ook technisch, hele mooie horloges.
  • De prijs. Zonder mezelf nu als ‘lowballer’ te profileren moet de prijs van mij echt altijd heel laag zijn. Ik heb een zeer beperkt budget en ga daarbij dan voor het avontuur om van zo’n koopje iets leuks te maken. Bij sites waarbij geboden moet worden zoals Ebay en MP heb ik een duidelijke limiet en als ik dan overboden wordt, wat zeer vaak het geval is, dan laat ik het gaan. Prijs is dus een essentieel criterium, maar niet het enige, ik koop geen horloges omdat ze goedkoop zijn. Ik vind een horloge leuk, op basis van bovenstaande criteria en dan kan de prijs doorslaggevend zijn of ik koop of biedt of niet.
  • Soms kom ik wel eens een leuk nieuw / modern horloge tegen dat een beetje haalbaar in het beschikbare budget zit en dan mag het ietsje meer kosten, maar dat gebeurt niet veel. Daarbij zitten dan wel die horloges die ik wat regelmatiger draag.
  • Een handicap vind ik wel dat ik zelden iets weer verkoop. Ik ben toch hoarder genoeg om moeilijk afstand te doen van de horloges (en vulpennen) die ik verworven heb, zeker als ik er serieus tijd en aandacht aan besteed heb om ze weer ‘mooi’ te krijgen.

Dat klopt. Het is bijna altijd een gok, wat dat betreft. De cosmetische- zowel als de technische staat is dus belangrijk, maar af en toe koop ik natuurlijk ook een kat in de zak. Het kan niet altijd kaviaar zijn. Soms verkoop ik die teleurstellende exemplaren dan weer voor een prikkie op eBay, af en toe gaan ze in een soort ‘projectenbakje’ omdat er bruikbare onderdelen aan zitten.

Wijzerplaten is een geval apart. Echt beschadigde wijzerplaten, als ik dat kan zien op de foto’s van de verkoper, laat ik liggen. Soms is het een patina met zijn eigen aantrekkelijke karakter en soms is het echt narigheid, en dan wordt het weer eBay of projecten bakje. Je kunt niet alles van te voren zien, zeker niet on line. Half door zweet opgevreten kastjes wil ik ook niet, maar krasjes weg polijsten is leuk.

Ik ben, door schade en schande (eerder schade dan schande natuurlijk, want ik schaam me niet voor mijn fouten) wijzer geworden. Daarom is het wat wijzers en wijzerplaten betreft meestal beperkt tot borstelen en soms wijzertjes schoonmaken. Ik heb een paar maal oude wijzertjes van nieuwe lume voorzien en dat is vaak wel leuk, daar ga ik me verder in bekwamen. Nieuwe lume op (oude) wijzerplaten aanbrengen en ander schilderwerk doe ik beslist niet, dat laat ik over aan de Horloge Swami’s uit Mumbai. Een tipje schoonmaakmiddel kan heel soms, maar ook daar heb ik slechte ervaringen mee. Het standaard motto bij een wijzerplaat waar de tandjes des tijds hun werk hebben gedaan is dus: afblijven! Leefijd met karakter is ook mooi.

Lang antwoord op een korte vraag. Het werd toch weer een heel verhaal @Horlogemakker , ik hoop dat ik je naar tevredenheid heb kunnen antwoorden.

Oftewel, zoals een wijze Rabbi ooit zei: ‘Goede smaak is niet te koop, dus dan hoef ik er ook niet veel voor te betalen’

8 likes

Haha zo is dat :smile:

Nou, ik vind in elk geval wel dat je goed door die “wrakken” heen kan kijken!

Mijn complimenten hoor :ok_hand:

1 like

Top verhaal Lex. Schitterend horloge.

Cijfers noem ik eerder art nouveau. Check die 4 :heart_eyes:

1 like

Mooi geschreven en top resultaat :ok_hand:t2:

1 like

Prachtig opgeknapt man, mooi resultaat van de zoektocht en je werk eraan!

1 like

Lekker kort ook :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Lex bedankt voor deze :man_teacher: leerzame verhaal :+1: :clap: :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Ik kon me er niet meer toe zetten om te lezen, maar de foto’s zeggen een hoop. Die carribean vind ik wel een pareltje!

1 like

Met de bedoelde plugin kan je ook bepaalde verkopers blokkeren. Zo filter je ook Catawiki, BVA en andere aanbieders uit het aanbod op marktplaats. Zo kan je ook individuele verkopers op negeren zetten.
Ideaal, ik gebruik het al een tijdje. Zo is het veel makkelijker zoeken.

1 like

@KaiseRRuby en @Lasalle Nogmaals bedankt voor de tip. Ik heb ‘Marktplaats zonder spam’ geïnstalleerd zowel in Chrome als in Edge (ik gebruik beide). In allebei de browsers werkt het. Wat een rust!
:+1: :ok_hand: :astonished: :zzz:

1 like

Met plezier je verhaal gelezen. Wat een mooi resultaat zeg!

1 like