NA: JLC 558 Deep Sea Master Mariner ‘Barracuda’

Een paar weken geleden kreeg ik onverwacht een berichtje van een verzamelaar van wie ik al eerder een paar horloges had gekocht. Hij wilde mogelijk wel afstand doen van een JLC Memovox waar ik al een tijdje een oog op had. Ik wilde weten of hij ook nog wat sportievere horloges voor me had en hij stuurde me een aantal foto’s waarvan er één meteen mijn aandacht trok. Een Jaeger-LeCoultre duiker uit 1969 met EPSA Super Compressor kast die ik niet kende. Het bleek een E 558 Deep Sea Master Mariner te zijn. Zo’n super compressor met intern draaiende bezel vond ik altijd al fantastisch mooi, maar dit was ook nog eens een JLC! Toch had ik ook wat vragen over het horloge dat mij aangeboden werd.

Gelukkig is er een Zweedse verzamelaar van, met name, JLC die de website blommanwatchreport.com runt waar ik wat informatie kon vinden. Hij geeft daar aan dat er ongeveer 1500 van deze horloges gemaakt zijn tussen ongeveer 1967 en 1971. Door gebruik van de EPSA kast is ie tot 200 meter waterdicht. Het horloge staat ook bekend onder de bijnaam ‘Barracuda’. Ik stuurde hem meteen een berichtje en hij was ontzettend behulpzaam en voorzag me van veel informatie. Zo vroeg ik me af hoe het kwam dat ik online het horloge kon vinden met verschillende soorten wijzers. En hoe het kan dat de ‘brede’ variant van de wijzers altijd voorzien was van een veel groenere ‘lume’ dan het tritium op de wijzerplaat. Het blijkt dus dat de bredere wijzers duiden op een wat latere productie van de E558 en dat de afwijkende groene kleur van de wijzers precies is zoals het hoort te zijn. Volgens Blomman komt dat waarschijnlijk doordat de wijzers door een andere leverancier gemaakt werden dan de wijzerplaat. Ook kon hij me helpen met een bepaling van de waarde, zodat ik een reële afspraak over de prijs kon maken.

Kortom; afspraken gemaakt met de verkoper en het horloge gekocht. Het horloge lag al behoorlijk lang in een kluis, dus eerst zou hij een service krijgen. Bijna vier weken gewacht en gisteren het horloge opgehaald. Super blij mee! Een paar eerste foto’s:


120 likes

Zo! Dat is een hele mooie aanwinst! :+1:

Geniet ervan!

1 like

Bijzonder mooie aanwinst. Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Verrrrry nice!

1 like

Mooi hoor. Nu nog wat rubber of staal er op!

1 like

Mooie aanwinst :star_struck:

1 like

Oei, dit is wel een hele mooie.
Buitengewoon!

1 like

Hij is PRACHTIG !!!

1 like

Knaller. Veel plezier ermee.

1 like

Gaaf dat dit soort parels nog voorbij komen! Wat een topper.

1 like

Prachtig. Gefeliciteerd

1 like

Nice!

1 like

Wat een pareltje van een horloge. Werkelijk prachtig.

Veel plezier ervan!

1 like

Geweldig! Wat een prachtig horloge

1 like

Heel erg gaaf! Geniet!

1 like

Inderdaad, zat een versleten Tropic op, dus ik moest tijdelijk even naar een leren band. Ik ben nog op zoek naar een passende stalen band.

Wat een ontzettend vet ding! Dit zijn de pareltjes waarom ik op het horlogeforum zit! Geniet ervan :heart_eyes:

1 like

Bijzonder fraai horloge. Ziet er heel mooi uit voor z’n leeftijd.

1 like

Gefeliciteerd !
Zeker een mooi horloge.

1 like

Mooi horloge!
Leuk om je speurtocht te volgen naar de oorsprong en achtergrond van dit horloge.
Als er een nieuwe band op gaat is dat een post met foto waard!
Veel plezier.

1 like