NA: Junkers 6056-5

Via dit forum heb ik recent deze ongedragen Junkers gescoord.

Junkers brengt onder de naam Bauhaus een serie van 24 horloges. Gezien de “drukte” op de wijzerplaat zou ik dit exemplaar geen Bauhaus willen noemen. Op de plek waarop bij de meeste “Bauhaus” staat, staat hier “automatic”. Dat klopt: inside een ETA 2824-2 / SW 200 automaatje. De ETA 2824-2 is een veelgebruikte automaat bij tal van fabrikanten; en niet de minste ook. Laatst zag ik een Tudor van rond de tweeduizend euro ermee uitgerust. De automaat doet zijn werk naar behoren. Het is nu nog te vroeg om te melden wat de afwijking per dag is. Dat doe ik wel over een maand of wat.
De wijzerplaat is licht beige. Ik vind dat verschrikkelijk mooi en chic. De witte achtergrond van de datumaanduiding steekt daarbij matig af; die achtergrond had ik ook graag in dat beige gehad. De uren zijn aangeduid met verfijnde Arabische cijfers: daar word ik heel blij van. De minutengetallen op de buitenste rand van de wijzerplaat bekoren mij niet, hoewel de ontwerpers duidelijk hebben nagedacht over de grootte van die cijfers. Verder bevindt zich een viertal groene lichtpunten op de wijzerplaat en zijn de minuten en urenwijzer ook voorzien van lume. De werking van dat lume stelt niet al te veel voor. De secondenwijzer vind ik fraai: deels glanzend, deels donker gekleurd. De uren- en secondenwijzer vind ik gewoon: ze doen hun werk.
Al met al kan ik de tijd prima aflezen.
En dan het zilverkleurige Junkersvignet. Een gelijkzijdig driehoekje met de welbekende figuur met gespreide, schuin omhoogstekende armen.

Wie goed kijkt, ziet dat het vignet zilverkleurig is. Op sommige plaatjes lijkt de figuur donker te zijn gekleurd, maar dat is dan het gevolg van de lichtval op het glanzende mannetje. Ik weet, dat veel liefhebbers dit vignet veel te opzichtig vinden. Ik kan dat wel volgen, maar het hindert mij niet.

De kast is van edelmetaal en heeft een doorsnede van 40 mm. Dat vind ik een passende maat bij mijn pols. En slechts 11 mm dik.
Het glaasje (hesalitglas) is mooi gebold. Ook dat maakt mij zo blij. De kastpootjes zijn mooi schuin naar beneden geplaatst en volgen daarmee de lijn van mijn pols. De ruimte tussen de lugs is 20 mm. Het lederen bandje heeft de kleur van mijn mooiste schoenen: donker rood/bruin en is vervaardigd van het zachtste leer. Geweldig!
Dit alles geeft het horloge een stevige dresserslook.
Ik moet naast al deze enthousiaste geluiden ook een droevig minpunt van dit exemplaar melden: de as, waar de drie wijzers aan vast zitten, lijkt een ietsepietsje scheef te staan. De secondenwijzer loopt tussen de 4 en 5 tot net over de minutenstippen heen en tussen de 10 en 11 tot aan die stippen (geconstateerd met een vergrootglas). Duidelijk excentrisch. Het kan uiteraard ook zijn, dat de wijzerplaat niet goed gecentreerd is beplakt en/of geplaatst. Ik kan er overigens wel goed van slapen.

De achterzijde:

Met deze Junkers heb ik een volgend stapje gezet in mijn hobby: automatische horloges. Het eindpunt ligt ver voorbij mijn financiele horizon : een GS Spring Drive.

22 likes

Mooi verhaal en dito horloge.

1 like

Mooie aanwinst gefeliciteerd .

1 like

Van harte met deze mooie 1e stap naar automatisch geweld :wink: Mooie retro lijnen en niet te groot. Ook wel eens fijn.

1 like

Stevige bespreking :slight_smile:
Proficiat en veel draagplezier!

1 like

Leuk verhaal! Mooi horloge, geniet ervan :thumbsup:

1 like

Leuk verhaal!

Maar dat logo…

Mooi horloge, gefeliciteerd :+1:

1 like

Geweldig! Armin afgebeeld op Junkers!

Mooi man :+1:

Mooi verhaal, veel draagplezier.

Thanks for sharing.
Mooi horloge en verhaal!

@Atemporal

The Beaded M1935 Helmet with Luftschutz and Junkers Insignia (left side)

Maareh, mooie klok hoor :slight_smile:

Ps: niet vervelend bedoeld hoor, beetje gevoelig onderwerp voor sommigen misschien

1 like

Een mooie start van je mechanische hobby!

1 like

@Hieronimus:
Een stukje over Junkers vliegtuigfabrieken te vinden in Wikipedia:

Junkers is een Duitse vliegtuigfabrikant die vooral bekend is van de Ju-87, de beruchte Stuka duikbommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog.

Het bedrijf werd door Hugo Junkers in 1895 in Dessau gesticht als fabriek voor verwarmingsketels. Tijdens de Eerste Wereldoorlog ging de fabriek vliegtuigen produceren. Junkers maakte in 1915 het eerste vliegtuig dat geheel van metaal was gemaakt, de J1. Het was een licht jachtvliegtuig van aluminium. Na de Eerste Wereldoorlog bouwde Junkers de F13, het eerste speciaal voor passagiersvervoer ontwikkelde vliegtuig dat in productie ging. In 1933 werd Hugo Junkers door de nazi’s gedwongen afstand te doen van zijn bedrijf, dat nu een van de belangrijkste producenten voor de nieuwe Luftwaffe werd. Hermann Göring had na de Eerste Wereldoorlog als testpiloot gesolliciteerd bij Junkers, maar was afgewezen. Bekend werden onder meer het Ju-52/3m transport- en passagierstoestel en de Ju-87 Stuka .duikbommenwerper. (Einde citaat Wikipedia.)
Het is evident, dat er geen relatie is tussen de Junkers horloges en het Derde Rijk.
p.s.: ik wil dit per se niet de opmaat laten zijn voor een politieke discussie.

Mooie Bauhaus, best een klassieker hoor :thumbsup:
Congrats!

Grt.

1 like

Een mooi horloge.Proficiat!

1 like

Ik had er al wat over gezocht en gelezen in het verleden en toevallig n.a.v. deze draad wéér. Oudere familieleden die bombardementen van met Junkers Stuka hebben meegemaakt zullen absoluut niet met de naam Junkers aan de pols gaan lopen. De Stuka behoorde tot de beruchtste vliegtuigen bij de burgerbevolking door de sirene die bij de bombardementen (altijd in duikvlucht) aan ging. Ik als na de oorlog geborende was er altijd bekend mee van verhalen.

Blijft gevoelig zei ik al. Maar bij lang niet iedereen. Geldt overigens ook (de laatste decennia in steeds mindere mate) nog voor andere Duitse produkten. En Japanse net zo. Ik handel er niet meer zo naar, maar ken het gevoel. Hoe jonger je bent, hoe minder je dat voelt.

Je kunt het er over hebben zonder dat het politiek wordt. Sympathie, antipathie. Even mee oppassen idd.

Mooie Junkers, het logo mocht iets kleiner en zoals je zegt minder opzichtig op de wijzerplaat, maar voor de rest mooi in evenwicht. Veel draagplezier toegewenst met je nieuwe aanwinst :ok_hand:

1 like