Hallo HF,
Sinds de aanschaf van mijn the citizen Chronomaster (AQ4100-06W), zit ik al met de gedachte te worstelen hoe ik dit horloge op een nette manier kan bewaren. Ik draag hem immers niet elke dag, en ook al is hij van titanium, toch laat je hem niet gewoon op je nachtkastje of in een sokkenla banjeren.
Bovendien is het niet het enige horloge in bezit, en is het mij inmiddels wel duidelijk dat er nog wat wissels / aanvullingen gaan komen. Dus is het hoog tijd om toch maar eens te verdiepen in een fatsoenlijke horloge box.
Na veel wikken en wegen gekozen voor een box die aan de volgende eisen voldoet;
-Ik wil de horloges kunnen zien vanaf mijn thuiswerkplek. Dus een nette box wat in het zicht mag staan, met een inkijk vanaf de voorkant.
-Stofvrij bewaren. De deksel moet dus met inachtneming van bovenstaande gesloten zijn.
-Een extra opberg ruimte voor o.a horlogebandjes (en reut).
-Een maximum van 6 horloges. Dit om de hobby toch enigszins te beteugelen.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op dit model, a 75,= inclusief bezorging via Amazon;
De bestelling is de volgende dag al geleverd. Ik hoefde niet te lang in spanning te blijven voor het daadwerkelijke resultaat, en ben uiteindelijk aangenaam verrast van de algemene kwaliteit. Hierbij wat Foto’s van hetgeen je mag verwachten van dit product.
Zoals te zien is het degelijk ingepakt in een omdoos met de nodige bescherming.
De doos waar de box in zit bevat geen kussenmateriaal, en gezien de breekbaarheid van o.a de plexiglazen kap, is de omdoos wel van belang geweest ook al voelt het vaak dubbelop…
De voorkant van de doos valt open zodra je de deksel optilt. De box is met een plastic zak ingepakt, en de horloge rollen liggen er gewoon los in.
De onderkant van de horloge box is voorzien van een viltlaagje zodat het niet krast bij verschuiven. Ik heb hier niet bij stilgestaan dus fijn dat het er op zit.
Zoals te zien valt is de box van deugdelijke kwaliteit in verhouding met hetgeen ik ervoor betaald heb.
Tussen de box en de plexiglazen kap zit wel flink wat speling (3 mm). Dit had van mij persoonlijk wel iets strakker aan mogen sluiten. Tevens omdat hierdoor de kap ietsjes scheef t.a.v. de box kan komen te staan. Maar voor het gemak van openen & sluiten is deze speling wel nodig. Ik beschouw het als een noodzakelijk kwaad, en eenmaal gesloten zie je er niets meer van. De kast past overigens perfect op de houten box. Er is dus geen lelijk randje zicht en voelbaar.
De deels gevulde box, met nog wat ruimte om door te verzamelen ;-).
En dan nog een foto met de kap er op. Zoals te zien, komt er toch al vrij snel stof op te liggen.
Gezien mijn grote voorkeur voor (solar)quartz horloges is het een bijkomstig voordeel dat de horloges zo ook allemaal voldoende licht ontvangen of eenvoudig naar een lichte plek te verplaatsen zijn.
Al om al dus erg blij met deze aanschaf. Ik heb weinig vergelijkbare boxen kunnen vinden, dus ben blij dat het voor mij goed uit pakt. Hopelijk helpt het anderen in het maken van een keuze, ik vond het in ieder geval leuk om een eens een ander soort NA te maken.
-Ben