NA: Kast opener

Vorige week heb ik een mooie Bergeon 5700 aan kunnen schaffen voor een heel redelijke prijs. Daarmee komt hoop ik een einde aan uitschieters en krasjes op het achterdeksel.

Ik heb een paar nieuwe bitjes besteld en ik maak zelf nog een spanblokje voor een 18mm bandaanzet horloge. Om onverklaarbare reden komen deze niet voor in deze set. 17mm en 19mm wel.

32 likes

Ziet er goed uit! :ok_hand:

Mooie aanwinst!

Top! Deze of de grote Horotec zijn wel echt must-haves, je ontkomt er niet aan.

Er is tegenwoordig ook een snelspan-unit verkrijgbaar voor de 5700; dan kun je praktisch elk horloge probleemloos inspannen. Ik zoek even een link voor je. Mijn Horotec heeft iets dergelijks als standaard.

Hier ex BTW en porto uit de UK. Nog altijd voordeliger dan veel andere leveranciers.

https://www.cousinsuk.com/sku/details/case-opening-universal-bergeon/c0301

3 likes

Die ken ik. Soms zitten de pushers echter in de weg.

1 like

Ik weet dat bijna altijd te omzeilen door de nylon pennen verder naar buiten te zetten, en dan gewoon alles weer verder dicht draaien. Dan zit je bijna aan de uiteinden van de lugs met de pennen. Zelfs bij Seiko’s met de kroon op 4 lukt me dat. Maar dan refereer ik wel aan de Horotec.

1 like

Misschien een leuk cadeautje voor mijn volgende verjaardag. Dan wel een jaartje wachten :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Als je zo’n blokje omdraait heb je toch een andere maat?
Er staan 2 maten op als het goed is.

1 like

Dat klopt, 22-20, 19-17, 15-13 en 11-9. Maar geen 18

2 likes

Dan mis je zo te lezen de 12-14 en de 16-18 die zijn als het goed is om wel los te bestellen.

2 likes

Ik heb ze nog niet gevonden

@Coosc
Met wat ik eerder aan werk van jou gezien heb , Coos, maak je die ontbrekende blokjes er toch eenvoudig ‘even’ zelf bji?
:muscle: :boom:

Dat is een mooie tool, zeg!

Ik ben bang dat dat ook niet gaat lukken.
Ik heb even bij op het werk gekeken. Wij hebben dezelfde en ook alleen de maten die jij hebt. Dat is de complete set en overal waar je kijkt voor reserve onderdelen zijn het alleen deze maten.

1 like

Dat moet zeker lukken.

1 like

Deze vind ik ook zeer prettig werken;

https://www.cousinsuk.com/product/suction-grip-lower-dies?code=C0326

Wordt je horloge/glas goed ondersteund en op zijn plek gehouden.

Het is raar inderdaad dat ze oneven 17-19 hebben gemaakt en dan wel weer even 20-22. Maar goed alles met 18mm aanzet gaat ook prima met de 17mm maat, helemaal als je bovenstaande stempels eronder hebt.

1 like

Ik had ze al gezien bij Cousins.

Ik gebruik deze al jaren met de blokjes die erbij zitten, voldoen prima. Die 1 mm mis je niet bij het opendraaien. Mooie aanwinst, voor mij onmisbaar.

Staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Gefeliciteerd met je aanwinst, veel plezier ervan!

Ach, ik heb een draai- en freesbankje en daarmee zijn twee blokjes zo gemaakt.

2 likes