goh, dit gaat een lange worden 
Hoelang is dat geleden dat ik van de horlogemakersschool kwam? Heel lang, pakweg 15 jaar. In mijn tijd bestonden een hele hoop van die nieuwe vetten en oliën nog niet. Dus ik blijf bij wat ik geleerd heb, te meer omdat de jongste horloges die ik heb, zijn de die die ik nu gedaan heb, de rado’s uit eind jaren 60 - begin 70.
Dat is hier een hobby, ik ben dus niet verplicht mee te gaan met de tijd. Gezien de leeftijd van onze horloges, vind ik dat ook niet nodig. Het is iets anders als je aan nieuwe moderne horloges werkt van merken.
Neem nu de 7750, mechaniek dateert uit 1974, ik heb die dan wss ook totaal anders leren smeren dan hoe hij nu gesmeerd wordt. Is mijn wijze van smeren beter of slechter dan hoe het nu gedaan wordt, ik denk dat niet, ze is gewoon anders. Waar draait het uiteindelijk om? Toch dat je horloge goed gesmeerd is en doet wat moet voor een aantal jaren. Met de smering die ik aangeleerd kreeg, kon je horloge er 4 jaar tegen in normale draagomstandigheden, hoelang is dat nu met de nieuwe smeringswijzen? Ook een serieuze vraag want ik weet het niet. Lijkt me dat het horloge nu dan langer mee zouden moeten kunnen gezien de nieuwe verbeterde oliën en vetten die aangeprezen worden.
Smeer ik nog exact hetzelfde als in school aangeleerd werd, nee. Veel boeken gelezen en sommige dingen aangepast, maar dan in de optiek van 100 jaar geleden want ik heb boeken van 100 jaar en meer geleden gelezen. Niet specifiek voor het smeringsproces maar om herstellingen aan te leren, want laat me wel wezen, toen ik van de horlogemakersschool kwam, kon ik niks van herstellingen. ik kon smeren, veer vervangen, wijzerspanning strakker zetten en iets hetzelfde in mekaar zetten als dat het uit mekaar ging en dat was het zo wel een beetje. Een spiraal richten, tappen richten, balans richten en afwegen, tandje vervangen (ook in polshorloge), … dat kon ik allemaal niet.
Dus heeft D5 voordelen tov de 1300 waar jij van spreekt, ik weet het niet. ik vind de D5 behoorlijk drukvast en prettig verwerkend. Net als de 8200, wie gebruikt dat nog hedentendage?
En dan de automaatveren: ik gebruik nu die hedendaagse moebius vetten, ik ben terug aan het zoeken naar het oude vertrouwde grafietvet, ik vind die hedendaagse automaatveer vetten van moebius echt prul - dat zijn de potjes die hier op foto staan, ik ben er echt niet kapot van, het oude vertrouwde grafietvet deed veel beter zijn werk.
Dan de datum op de olieverpakkingen waar iemand op wees, ik heb hier olie staan, nieuw gekocht, waar geen datum op staat. Dus mijn olie zal dan nooit kunnen vervallen!?
Die datums dat is ook iets van de laatste 5 jaar. In principe moet ik al mijn automaten opnieuw doen want ik zag dat 1 potje van het veervet een paar maanden vervallen is volgens de datum, terwijl wat erin zit echt nog wel ok is.
En neem nu de automaatwieltjes, ik zit nog met mijn oliegevertje propertjes 8200 op de haakjes en 9010 of 9020 op de lagertjes te mikken, terwijl hij in de lubeta kan en dan is het klaar. Goed ik overwoog dus lubeta aan te kopen, echt i koverwoog het echt na het hier gelezen te hebben en nog steeds, maar ik zit nu toch wel met een probleem daaromtrent:
Er zijn 2 verschillende lubeta’s aangeraden: In dit topic de 106, in het vorige de 105. Dan ben ik gaan lezen op de moebius site, beiden kunnen voor t zelfde gebruikt worden. Allez welke moet ik nu bestellen? Als de olie-industrie nu ook eens wat meer recht door zee zou zijn ipv telkenmale nieuwe dingen uit te brengen die hetzelfde doen als andere nieuwe dingen en die ook hetzelfde doen als sommige oudere oliën/vetten
Uiteindelijk heeft elk zijn smeermethode, die van hedendaagse horlogemakers of old school horlogemakers die werken voor merken zijn meer up-to-date dan mijn smeermethode. Maar of de ene methode beter zou zijn dan de andere, dat weet ik niet, daar spreek ik me ook niet over uit. Ik smeer al 15 jaar zoals ik smeer en mijn horloges doen wat moet.
Ik denk niet dat het je vraag specifiek beantwoordt, maar dat kan ik niet. Elk heeft zijn wijze van smeren met zijn eigen geprefereerde oliën en vetten en dat lijkt me ok. Is de ene wijze beter dan de andere, weet ik niet. Voor onze oude horloges vind ik het niet zo nodig om nu dan maar al mijn olie / vet weg te doen en de nieuwste van de nieuwste oliën en vetten te gaan zitten kopen. Temeer omdat ik bv van het nieuwe moebius vet voor automaatveren eigenlijk niet tevreden ben. Maar dat neemt niet weg dat ik de lubeta wel eens ga proberen voor de automaatwielen als ik gevonden heb welke het nu zijn moet, de 105 of de 106???