NA: kerst-rado purple horse - olieproces

@Vintagewatchstuff, een aantal tips van een Pro:
image
Nooit met 9010 de wijzerklemming oliën, deze olie is voor snel draaiende delen gemaakt en niet drukvast. D5 kan maar liever vet > zoals Jismaa blauw of HP 1300 olie, persoonlijk vind ik de D5 niet goed.

Tevens zie ik dat je de veerton bodem + deksel + veer 8141 olie geeft, bij een nieuwe veer is dat niet nodig. De olie loopt namelijk overal heen waar het niet gewenst is. Alleen de automaat trommelwand vet geven is voldoende. Als de oude veer mee gespoeld is dan kan deze door een doekje of papier met olie getrokken worden voor een dunne oliefilm.

Automaat wisselaars zou ik dompelen in V106, is een oplossing van olie in een vluchtige stof die dan een dunne film in de wisselaar achter laat na goed drogen.

Verder leuk bezig met het vak :ok_hand:

5 likes

Mooi!
Prachtige merk.
Ik wil dat ook leren eigen horloge onderhouden maar dat ga ik niet leren.
Te moeilijk.
Lamp (peertje) vervangen lukt me net en ben er dan nog trots op ook :slightly_smiling_face:

3 likes

zo heb ik het in de uurwerkmakerschool aangeleerd gekregen (is wel jaren geleden dat ik op de uurwerkmakerschool zat): alle wijzerspanningen met D5 behalve die van de eta automaat die geklemd zit op de minuutpijp. Dus zal dan in de toekomst ook standaard d5 worden.

Ik hou wel van de D5 :wink:

Voor de automaat wielen heb ik aangeleerd gekregen 9020 voor alles, ben overgestapt op d5 en 9010.

Elk heeft zijn oliemethoden en voorkeuren. Niks mis mee. En het is idd jaren geleden dat ik op de uurwerkmakersschool zat, er zijn ondertussen vele nieuwe oliën vergeleken met toen ik nog op school zat, maar daar ben ik niet meer in mee gegaan, uiteindelijk doe ik ook alleen maar oude horloges, hier zijn geen nieuwe recente horloges te vinden :slight_smile:

Hoe lang duurt dat hele process van voor tot achter?

demontage en foutopsporing: ca 20 minuten
Omdat er geen fouten op zaten afgezien van een stuk joint uit de mechaniek halen, heb ik dus geen hersteltijd nodig gehad
kuisen + kast en glas fatsoeneren: 40 minuten --> 20 minuten voor het kuisproces - in die tijd ben ik ook begonnen aan de kast en het glas - daar heb ik in totaal een 40 minuten aan gespendeerd welke hoofdzakelijk gaan naar het wegpoetsen en weghalen van alle polijststof in de hoekjes en kantjes en binnenkant kast na het polijsten.
montage: 40 minuten
afwerking met band en opblinken: 10 minuten
voor een totaal van 110 minuten give or take. het kan 10 minuten langer/korter geweest zijn

Het oppoetsen na polijsten daar steek ik heel wat tijd in en in relatieve verhouding het meeste tijd, je wil niet dat alles gaat blokkeren door een stukje polijststof dat is achtergebleven, dus daar ben ik heel secuur in en het duurt zolang het duurt.

De diastar 1 (die van de eerste foto, die ik had willen doen voor onder de kerstboom) zal langer duren, want afgezien van de verkeerde tige en de kapotte veer, is die zijn spiraal ook lelijk begaaid.

Veel hangt af van hoeveel herstellingen zijn er nodig. als je kan vervangen gaat alles snel, maar voor die diastar heb ik geen spiraal liggen, dus die heb ik moeten corrigeren. zaten 9 verbuigingen in in het ronde en 2 in het vlakke. Staat allemaal op foto, maar moet nu wachten op de veer en de tige.

Ik ben trouwens klaar met het eten maken voor het kerstfeest morgen, gisteren was de kuis al gedaan. Nu was ik aan het denken snel een rommelmarkt purse watchke te gaan doen want nu is er tijd genoeg :slight_smile:

2 likes

ik heb hierbij niet opgeteld de tijd om de kast op te krijgen. daar ben ik echt een halfuur mee bezig geweest. Eens open was het idd de 110 minuten give or take.

Vast zittende schroefdeksels krijg je doorgaans wel vlot open met de bergeon kastopener, maar deze dus niet. Eerst beetje olie rondomring, wachten en nog eens proberen, geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk was dit het probleem: het schroefdeksel was met secondenlijm vastgelijmd, waarom weet ik niet want het is perfect passend en authentiek. Schroefdraad was niet beschadigd, dus ja die lijm dat is een raadsel voor me, maar dan is het prullen hoor om dat terug open te krijgen zonder beschadigingen te maken

2 likes

Once again dank je voor het mooie verslagje en foto’s, hier leren we allen uit denk ik. Mooi kerstcadeau trouwens!

1 like

Tof verslag en erg mooi resultaat :clap::partying_face:.

Serieuze vraag; kies je bewust voor D5 ipv bijv. een synthetische HP1300? Nog nooit met D5 gesmeerd, maar ik kom hem vaak tegen in oudere technische schema’s. Op de cursus wordt d5 vervangen voor hp1300, maar mogelijk heeft D5 eigenschappen die toch voordeel opleveren :).

Mooi verslag duidelijk en zeer leerzaam! Ben zelf ook al een tijdje opzoek naar een rado horse (vintage) maar heb er nog te weinig kennis van om er daadwerkelijk een aan te schaffen.
Maar ben weer wat wijzer bedankt en natuurlijk veel plezier met die van jou.:ok_hand::+1:

1 like

goh, dit gaat een lange worden :wink:

Hoelang is dat geleden dat ik van de horlogemakersschool kwam? Heel lang, pakweg 15 jaar. In mijn tijd bestonden een hele hoop van die nieuwe vetten en oliën nog niet. Dus ik blijf bij wat ik geleerd heb, te meer omdat de jongste horloges die ik heb, zijn de die die ik nu gedaan heb, de rado’s uit eind jaren 60 - begin 70.

Dat is hier een hobby, ik ben dus niet verplicht mee te gaan met de tijd. Gezien de leeftijd van onze horloges, vind ik dat ook niet nodig. Het is iets anders als je aan nieuwe moderne horloges werkt van merken.

Neem nu de 7750, mechaniek dateert uit 1974, ik heb die dan wss ook totaal anders leren smeren dan hoe hij nu gesmeerd wordt. Is mijn wijze van smeren beter of slechter dan hoe het nu gedaan wordt, ik denk dat niet, ze is gewoon anders. Waar draait het uiteindelijk om? Toch dat je horloge goed gesmeerd is en doet wat moet voor een aantal jaren. Met de smering die ik aangeleerd kreeg, kon je horloge er 4 jaar tegen in normale draagomstandigheden, hoelang is dat nu met de nieuwe smeringswijzen? Ook een serieuze vraag want ik weet het niet. Lijkt me dat het horloge nu dan langer mee zouden moeten kunnen gezien de nieuwe verbeterde oliën en vetten die aangeprezen worden.

Smeer ik nog exact hetzelfde als in school aangeleerd werd, nee. Veel boeken gelezen en sommige dingen aangepast, maar dan in de optiek van 100 jaar geleden want ik heb boeken van 100 jaar en meer geleden gelezen. Niet specifiek voor het smeringsproces maar om herstellingen aan te leren, want laat me wel wezen, toen ik van de horlogemakersschool kwam, kon ik niks van herstellingen. ik kon smeren, veer vervangen, wijzerspanning strakker zetten en iets hetzelfde in mekaar zetten als dat het uit mekaar ging en dat was het zo wel een beetje. Een spiraal richten, tappen richten, balans richten en afwegen, tandje vervangen (ook in polshorloge), … dat kon ik allemaal niet.

Dus heeft D5 voordelen tov de 1300 waar jij van spreekt, ik weet het niet. ik vind de D5 behoorlijk drukvast en prettig verwerkend. Net als de 8200, wie gebruikt dat nog hedentendage?
En dan de automaatveren: ik gebruik nu die hedendaagse moebius vetten, ik ben terug aan het zoeken naar het oude vertrouwde grafietvet, ik vind die hedendaagse automaatveer vetten van moebius echt prul - dat zijn de potjes die hier op foto staan, ik ben er echt niet kapot van, het oude vertrouwde grafietvet deed veel beter zijn werk.

Dan de datum op de olieverpakkingen waar iemand op wees, ik heb hier olie staan, nieuw gekocht, waar geen datum op staat. Dus mijn olie zal dan nooit kunnen vervallen!? :wink: Die datums dat is ook iets van de laatste 5 jaar. In principe moet ik al mijn automaten opnieuw doen want ik zag dat 1 potje van het veervet een paar maanden vervallen is volgens de datum, terwijl wat erin zit echt nog wel ok is.

En neem nu de automaatwieltjes, ik zit nog met mijn oliegevertje propertjes 8200 op de haakjes en 9010 of 9020 op de lagertjes te mikken, terwijl hij in de lubeta kan en dan is het klaar. Goed ik overwoog dus lubeta aan te kopen, echt i koverwoog het echt na het hier gelezen te hebben en nog steeds, maar ik zit nu toch wel met een probleem daaromtrent:

Er zijn 2 verschillende lubeta’s aangeraden: In dit topic de 106, in het vorige de 105. Dan ben ik gaan lezen op de moebius site, beiden kunnen voor t zelfde gebruikt worden. Allez welke moet ik nu bestellen? Als de olie-industrie nu ook eens wat meer recht door zee zou zijn ipv telkenmale nieuwe dingen uit te brengen die hetzelfde doen als andere nieuwe dingen en die ook hetzelfde doen als sommige oudere oliën/vetten

Uiteindelijk heeft elk zijn smeermethode, die van hedendaagse horlogemakers of old school horlogemakers die werken voor merken zijn meer up-to-date dan mijn smeermethode. Maar of de ene methode beter zou zijn dan de andere, dat weet ik niet, daar spreek ik me ook niet over uit. Ik smeer al 15 jaar zoals ik smeer en mijn horloges doen wat moet.

Ik denk niet dat het je vraag specifiek beantwoordt, maar dat kan ik niet. Elk heeft zijn wijze van smeren met zijn eigen geprefereerde oliën en vetten en dat lijkt me ok. Is de ene wijze beter dan de andere, weet ik niet. Voor onze oude horloges vind ik het niet zo nodig om nu dan maar al mijn olie / vet weg te doen en de nieuwste van de nieuwste oliën en vetten te gaan zitten kopen. Temeer omdat ik bv van het nieuwe moebius vet voor automaatveren eigenlijk niet tevreden ben. Maar dat neemt niet weg dat ik de lubeta wel eens ga proberen voor de automaatwielen als ik gevonden heb welke het nu zijn moet, de 105 of de 106???

V105 = voor de wisselaar
V106 = kogellager rotor

Probeer eens Kluber 125 voor de automaatveer, dan wil je niets anders meer gebruiken.
DX vet van Molykote is ook een goed alternatief voor 8200, wel iets moeilijker te verwijderen bij het reinigen.

Ik blijf zweren bij Moebius HP1300 als olie voor drukvaste smeerpunten.
Heb mijn opleiding in 1986 al afgesloten maar blijf wel de nieuwste smeermiddelen toepassen en uitproberen. Soms zijn oudere type beter maar er zijn zeker erg goede nieuwe olie en vet soorten die ook door diverse merken worden voorgeschreven om toe te passen.

3 likes

Ow dan ben jij nog wat langer dan mij klaar met de uurwerkmakersschool :slight_smile: Ik volg de hedendaagse oliën en vetten minder omdat het hier in de eerste plaats een verzameling van oude horloges is en in de 2de plaats een hobby, wel een flink doorgedreven hobby maar desalniettemin “toch maar” een hobby.

Ondertussen wel de 105 en 106 besteld. dat lijkt me makkelijker dan propertjes mikken met 8200 en 9010. Heb ik trouwens lang over gedaan om die automaatwielen proper te kunnen smeren zonder dat alles vol hing :wink:

de kluber ben ik gaan opzoeken, heb even doorgebeten want ik was niet goed van de prijs en die ga ik toch ook bestellen want alles is beter dan de moebius vetten die ik nu gebruik en dan liefst in 1 keer het goede vet en ik neem zonder pardon van jou aan dat die kluber top is.

Dat van de wijzerspanning ga ik ook veranderen. Ik herinner me dat zo goed omdat dat de enige soort wijzerspanning was die we met 9010 moesten toen en op de vraag waarom heb ik toendertijd nooit een antwoord gehad. Dus de ene keer gebruikte ik 9010 bij die eta’s en de andere keer D5 omdat ik zelf niet begreep waarom er 9010 op moest ipv D5

de HP 1300 moet ik nog ff over nadenken want ik ben echt tevreden van de 8200 voor wrijvingsvlakken

Maar nu heb ik nog een vraag mbt de datums op de flesjes: ik heb dus bij die automaatveer potjes van moebius eentje die 2 maanden vervallen is. Nu zelfs als had ie niet vervallen geweest en zou ie bv pas vervallen in 01/2024, ik vind dat zo raar dat die dan vervalt want cru gesteld stel ik smeer er een horloge mee in december 2023, vervalt die dan ook in januari 2024 en moet dat horloge dan opnieuw in februari 2024? Ik heb dat nooit goed begrepen die datums, omdat je uiteindelijk duidelijk ziet wanneer olie niet meer goed is.

maar dus bedankt voor de tips, ik heb alles meegenomen behalve de HP 1300, daar ben ik over aan het nadenken :wink:

Mooi onderwerp, smering. Ik lees het met interesse!
Kan je welhaast oneindig over doorgaan.

Ik was onlangs op bezoek in een gerenommeerd atelier en het viel mij op dat niet iedere horlogemaker dezelfde oliën in de potjes had zitten.

Ik ben zelf nog maar net bezig en omdat ik niet heel veel uurwerken service (en er maar 4 soorten in mijn oliepotje passen…) gebruik ik op dit moment alleen 9010, 9020, HP1300 en 941, waarbij ik het idee heb dat 9020 en HP1300 enigszins uitwisselbaar zijn (advies welkom :wink:)waarbij ik HP1300 prettiger vind werken dan 9020.

2 likes

De synthese oliën van Moebius uit de HP lijn zijn er ook in 500 , 750, 1000 en de bekende 1300. Getal heeft met de viscositeit te maken

9020 komt volgens mij dichter bij de 1000. De HP lijn is er met een rode kleurstof en in blank.

Dacht dat de rode UV oplicht en bij controle dus zichtbaar is.

De 500 wordt tegenwoordig ook al toegepast bij seconde raderen

1 like

Die rode kleur van HP helpt goed om te zien hoeveel olie je gegeven hebt. Vind ik wel makkelijk

1 like

Dank voor het delen van dit kerst cadeau proces …prachtig om te lezen , dat de discussie hierover ook weer aanzetten geeft om nieuwe leerervaringen op te doen ! :ok_hand: Fijne dagen en een goed 2024 voor allen :ok_hand:

2 likes